SSP20519 Spansk og latinamerikansk litteratur og multimodale tekster (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Monica Poza Dieguez
- Undervisningsspråk:
- Spansk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Spansk påbyggingsstudium (30 studiepoeng).
Ett av to obligatoriske emner, språkvalg Spansk fordypning i Bachelorstudium i språk (gjelder kull f.o.m. 2021).
Undervisningssemester
Spansk påbyggingsstudium: 1. semester (høst)
Bachelorstudium i språk, språkvalg Spansk fordypning: 5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kjennskap til noen sentrale verk og tekster fra ulike litterære epoker og i spanskspråklig samtidslitteratur
-
har kunnskap om hvordan man analyserer litterære og multimodale tekster
-
har innsikt i litterære tradisjoner og nye litterære uttrykksformer i den spanskspråklige verden
-
har god kjennskap til relevant skjønn- og faglitteratur
Ferdigheter
Studenten
-
kan plassere tekstene i sin historiske, kulturelle, sosiale og politiske kontekst
-
kan anvende hensiktsmessige modeller og analyseverktøy i sin tilnærming til og tolkning av litterære og multimodale tekster
-
kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om tekstenes innhold, struktur og deres forskjellige virkemidler
-
kan finne og anvende relevant faglitteratur og bruke faglige begreper i tilknytning til tekstanalyse og for å drøfte ulike tolkningsmuligheter
Generell kompetanse
Studenten
-
kan reflektere over egne analyser og fremstillinger og justere disse i samarbeid med andre studenter og i forbindelse med veiledning
-
kan videreformidle noen karakteristiske kjennetegn ved spanskspråklige litterære og multimodale tekster
Innhold
I undervisningen belyses noen sentrale utviklingstrekk innen spanskspråklig litteratur og multimodale uttrykksformer. Studentene tilegner seg kunnskaper om litteraturhistorie, litteraturteori, litterære sjangere og multimodale teksttyper i tilknytning til arbeid med et utvalg tekster i ulike sjangere og medier. De utvikler sine ferdigheter i å analysere og kontekstualisere litterære verk (som romaner og noveller) og multimodale tekster (som billedbøker, tegneserier, grafiske romaner og videoer) ved å komme med egne bidrag som diskuteres i fellesskap og som knyttes til relevant faglitteratur. Studentene gis også anledning til å fordype seg i enkelte temaer og verk/tekster på egen hånd.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er nettbasert og foregår på spansk. Studentene kan følge undervisning i sanntid, samtale om faglitteratur og samarbeide om tolkning- og analyseoppgaver via digitale verktøy. Deltakelse i undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med tekstene i tilknytning til emnet og setter seg inn i fagstoff som legges ut på læringsplattformen Canvas. Studentene anbefales å bruke digitale verktøy for å diskutere faglige spørsmål. Det forventes at studentene bidrar aktivt, blant annet som ledd i å styrke deres muntlige og skriftlige uttrykksevne, kommunikasjons- og formidlingskompetanse.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav knyttet til emnet.
Eksamen
Mappevurdering
Vurdering skjer på grunnlag av ei mappe med tekster som studentene skriver i løpet av semesteret. Mappa består av to oppgaver av mindre omfang (ca. 700-1000 ord) og én oppgave av større omfang (ca. 1200-2000 ord), eksklusive fotnoter, litteraturliste og eventuelle illustrasjoner.
Oppgavene skal være tekstdokumenter (1 1/2 linjeavstand), inneholde kildehenvisninger og korrekt noteapparat. Oppgavene skal leveres til avtalt tidspunkt. Studentene får individuell underveisveiledning. Nærmere informasjon om oppgavene gis i undervisninga. Ved bedømmelsen blir det tatt hensyn til tekstforståelse, selvstendighet, kunnskapsnivå og formuleringsevne.
Karakterskala A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan studenten levere forbedret mappe.
Ved forbedring av karakter i emnet, må studenten levere ny mappe.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
Lærergruppe
Undervisningsleder
Programutvalg
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto