SSP11719 Spansk og latinamerikansk kultur 2 (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Marcos Fabián Mosenson
- Undervisningsspråk:
- Spansk og norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Obligatorisk emne i Spansk, årsstudium - heltid og deltid
- Obligatorisk emne i 60-studiepoengsenhet for studenter i Bachelorstudium i språk (språkvalg spansk)
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskaper tilsvarende spansk nivå II fra videregående skole anbefales.
Undervisningssemester
Spansk, årsstudium, heltid: 2. semester (vår).
Spansk, årsstudium, deltid: 2. semester (vår).
Bachelorstudium i språk, språkvalg spansk: 2. eller 4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har tilgang til diskursive strategier for å lage skriftlige og muntlige tekster av både formell og uformell art
har gode kunnskaper om nyere spansk og latinamerikansk kultur og samfunn
har god innsikt i sentrale historiske hendelser og prosesser, samt dagsaktuelle temaer og fenomener i spanskspråklige områder
kjenner til ulike metoder for informasjonsinnhenting innen historiske temaer
Ferdigheter
Studenten kan
forstå muntlige og skriftlige tekster av en viss kompleksitet på spansk og gjøre rede for hovedinnhold og detaljopplysninger
sette seg inn i og redegjøre for sentrale historiske hendelser og prosesser, samt kultur og dagsaktuelle temaer i spanskspråklige områder
innhente informasjon fra ulike kilder og anvende denne på en reflektert og kritisk måte i egne fremstillinger om de ulike historiske temaene som inngår i emnet
bruke spansk i ulike formelle og uformelle kommunikasjonssituasjoner
Generell kompetanse
Studenten
har generell kompetanse i å kommunisere faglig innhold og å reflektere over ulike former for kulturhistoriske og samfunnsmessige framstillinger
Innhold
I dette emnet gjennomgås sentrale hendelser og utviklingslinjer i spansk og latinamerikansk kultur og samfunnsutvikling, men hovedvekten ligger på nyere tid. Man vil gå dypere inn i utvalgte samfunnsspørsmål, begivenheter og fenomener med vekt på språk, i samsvar med det språklige pensumet i grammatikk.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i nettmøter. Høgskolens læringsplattform brukes til distribusjon av fagstoff, relevant informasjon, kilder om emnet, og oppgaveløsning.
Temaene innen historie- og kulturkunnskap presenteres delvis i form av forelesninger og forberedte innlegg fra studentene i spontane diskusjoner mellom studenter og foreleser i samsvar med den grammatikken det er undervist i. Videre vil det bli vist en del filmer knyttet til de dagsaktuelle temaene. Disse danner grunnlag for diskusjoner omkring det spanske og latinamerikanske samfunnet i et nåtidig og historisk kulturelt perspektiv. Det legges stor vekt på studentdeltakelse i undervisningen.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Eksamen
Individuell mappevurdering
Vurdering skjer på grunnlag av ei mappe med tekster som studenten skriver i løpet av semesteret. Mappa består av to oppgaver: Hver av oppgavene skal omfatte 4000-5000 tegn med mellomrom, ekskludert fotnoter og litteraturlister. Eventuelle illustrasjoner kommer i tillegg.
I tillegg vil alle studenter som presenterer mappen gjennomgå en kort muntlig eksamen på ca. ti minutter. Studentene vil bli pålagt å forsvare sin portefølje muntlig.
Oppgavene skal være tekstdokumenter (1 1/2 linjeavstand), inneholde kildehenvisninger og korrekt noteapparat. Oppgavene skal leveres til avtalt tidspunkt. Studenten får individuell underveisveiledning. Nærmere informasjon om oppgavene gis i undervisninga. Ved bedømmelsen blir det tatt hensyn til tekstforståelse, selvstendighet, kunnskapsnivå og formuleringsevne.
Karakterskala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter på mappen, kan mappens innhold omarbeides én gang for ny vurdering.
Ved forbedring av bestått karakter, må alle mappebidragene leveres på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
Lærergruppe
Undervisningsleder
Programutvalg
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto