TYS22524 Tyskspråklig samtidslitteratur: Flerkulturelle og postmigrantiske perspektiver (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert
Emneansvarlig:
Natalia Igl
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt emne i Tysk påbyggingsstudium. Det kan også tas som enkeltemne.

Undervisningssemester

Tysk påbyggingsstudium: 2. semester (vår). Tilbys annethvert vårsemester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har en reflektert forståelse av begrepene flerkulturell og postmigrantisk og kan plassere dem i spesifikke historiske kontekster

  • har godt overblikk over den litteraturhistoriske utviklingen, sentrale temaer og sentrale forfattere av samtidslitteratur som skriver ut fra et flerkulturelt og postmigrantisk perspektiv

  • har en forståelse av både litteraturens estetiske side og hvordan litteraturen henger sammen med samfunnsutviklingen

  • har kunnskap om litteraturens spesifikke muligheter og virkemidler for å tematisere sentrale temaer som migrasjon, rasisme, hybride kulturelle identiteter og sosial tilhørighet i det moderne tyske samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • har gode ferdigheter i å anvende litteraturvitenskapelig fagterminologi og litteraturvitenskapelige metoder

  • har god evne til å forstå både litterære og akademiske tekster på tysk

  • kan levere muntlige og skriftlige presentasjoner på et forholdsvis høyt nivå

Generell kompetanse

Studenten

  • har styrket sine evner til å se og forklare sammenhenger mellom kunstneriske uttrykk (særlig litteratur) og samfunnsmessige kontekster

  • er dyktig til å innhente faglig informasjon fra ulike kanaler og til å vurdere kildene på en selvstendig og reflektert måte

  • er faglig trygg når vedkommende skal formidle kunnskap på tysk

Innhold

Emnet omfatter både litteratur og kulturkunnskap. Det tar for seg tyskspråklig litteratur og samfunnsutvikling fra rundt 1980 til i dag og ser på flerkulturelle og postmigrantiske tekster som en formativ og mangfoldig del av tysk samtidslitteratur.

Vekselvirkninger mellom litteratur og den samfunnsmessige og kulturelle konteksten spiller en sentral rolle i dette emnet. Problematisering og refleksjon omkring både det enkelte verkets egenart og sammenliknende aspekter står sentralt. I tillegg til bakgrunnsstoff og litterære tekster tar emnet også opp andre essayistiske og kunstneriske uttrykk som omhandler erfaringer og kollektivt minne om migrasjon og flukt, rasisme, sosial tilhørighet og ekskludering, sosial endring og hybride kulturelle identiteter i det moderne tyske samfunnet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis på høgskolens læringsplattform Canvas og som nettundervisning på Zoom. Her presenteres fagstoffet, og det forutsettes at studentene deltar aktivt i diskusjoner og annen nettaktivitet. De må derfor være forberedt på at det er nødvendig å bruke både mikrofon og kamera i nettundervisningen. Det anbefales sterkt at studentene deltar jevnlig i nettmøtene.

I tillegg brukes også asynkrone arbeidsmåter, særlig i forbindelse med oppgavene som utgjør arbeidskrav.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

I løpet av semester leveres det to korte obligatoriske oppgaver (en skriftlig og en muntlig) til nærmere bestemte frister.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Mappevurdering. Kandidaten skal levere to individuelle skriftlige oppgaver i løpet av semesteret etter nærmere retningslinjer og innleveringsfrister.

Tema/tekst for oppgavene avtales i samråd med faglærer. Det gis individuell underveisveiledning. Ved bedømmelsen legges det vekt på kunnskap, refleksjon, evne til fordypning, selvstendighet og språklig nivå.

Det gis en samlet, helthetlig karakter. Karakterskala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Hvis mappen vurderes som ikke bestått, kan forbedret mappe innleveres. Studenter som ønsker å forbedre karakter, må levere ny mappe ved neste ordinære eksamen. Ved klage skal hele mappen vurderes på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • lærergruppe

  • undervisningsleder

  • programutvalg

Litteratur

Litteraturliste vil bli publisert i Leganto før semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juni 2024 15:21:11