LS101ENG07 Engelsk 101, Språkferdighet og språklæring (Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Ingebjørg Merete Mellegård
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i Engelsk for lærere 1 (30 studiepoeng).Undervisningssemester
Undervisningen går over ett semester, høst eller vår.Innhold
Språkferdighet og språklæring danner det faglige fundamentet for arbeid i de andre emnene, og derfor blir det gjennom hele studiet lagt stor vekt på å utvikle egen muntlig og skriftlig språkferdighet. Det er viktig at læreren føler seg trygg som språkmodell for å kunne skape den tryggheten hos elever som er nødvendig for at de skal delta aktivt og kreativt i undervisningen. Videre gir emnet innsikt i egen språklæring. Å kunne vurdere egen språkbruk, definere egne behov og velge strategier og arbeidsmåter er forutsetninger for å oppnå slik innsikt.
Emnet har følgende innhold:
- øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
- utvikling av hensiktsmessig ordforråd
- øving i uttale og intonasjon, innføring i lydskrift
- idiomatikk og grammatiske strukturer
- teorier om moderne fremmedspråkopplæring og anvendelse av metoder innenfor dette
- kunnskap om språket, språkbruk og innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier
- hva innebærer å lære et annet språk og se på sammenhenger mellom engelsk, morsmål og andre språk
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester. Det vil være samlinger én kveld pr uke.
Undervisningen gis dels som klasseromsundervisning og dels i grupper. Det forutsettes at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet; selvstudium og samarbeid med andre studenter vil være en vesentlig del av studentenes læringsform. En annen viktig del av studentenes læringsform vil være utprøving og vurdering av metoder/aktiviteter i elevgrupper.
Informasjon, kommunikasjon og arbeid med tekster foregår delvis via høgskolens læringsplattform. Det gis opplæring i bruk av plattformen.
Arbeidsoppgavene (se arbeidskravene nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.
Praksis
Praksisnære komponenter er integrert i emnet.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innlevering av individuell arbeidsmappe med skriftlige tekster (antall og sjanger spesifiseres i semesterplanen). Tekstene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.
- Et oppgavesett i fonetikk/grammatikk (individuell).
- En oppgave knyttet til temaet språklæring (individuell).
- En individuell muntlig presentasjon knyttet til et gitt tema.
Det gis tilbakemelding fra faglærer på alle arbeidskravene.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell 4-timers skriftlig eksamen og individuell eksamensmappe
Skriftlig eksamen består av en fonetikk- og en grammatikkdel. Ingen hjelpemidler er tillatt til skriftlig eksamen.
Individuell eksamensmappe skal inneholde to tekster. Oppgavene til disse vil bli gitt to uker før den skriftlige eksamenen. Eksamensmappen leveres som en del av den skriftlige eksamenen.
Skriflig eksamen og individuell eksamensmappe vurderes av to interne sensorer.
Det gis en samlet karakter. Det benyttes en gradert karakterskala A - F, der A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter, og F betyr "ikke bestått".
Litteratur
Grunnbøker:
Crystal, D. (3rd ed. 2004): Rediscover Grammar, Longman
Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2006): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget
Haines, S., & Nettle, M. (2007): Advanced Grammar in Use - Supplementary Exercises, Cambridge UP
Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications
Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, 2006, Utdannings- og forskningsdepartementet.
Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (1999): Basic English Phonetics for teachers, Fagbokforlaget
Artikler og handouts
Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.
Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus.
Til oppslag og supplement:
Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget
Jones, D. (16th ed. 2003): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP
Lysvåg, P. (2005): The English Language - A Text-Based Resource Book, Fagbokforlaget
Nilsen, T. S. (1996): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget
Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP
Det tas forbehold om endringer.