LS101ENG07 Engelsk 101, Språkferdighet og språklæring (Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i Engelsk for lærere 1 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Undervisningen går over ett semester, høst eller vår.

Innhold

Språkferdighet og språklæring danner det faglige fundamentet for arbeid i de andre emnene, og derfor blir det gjennom hele studiet lagt stor vekt på å utvikle egen muntlig og skriftlig språkferdighet. Det er viktig at læreren føler seg trygg som språkmodell for å kunne skape den tryggheten hos elever som er nødvendig for at de skal delta aktivt og kreativt i undervisningen. Videre gir emnet innsikt i egen språklæring. Å kunne vurdere egen språkbruk, definere egne behov og velge strategier og arbeidsmåter er forutsetninger for å oppnå slik innsikt.

Emnet har følgende innhold:

  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
  • utvikling av hensiktsmessig ordforråd
  • øving i uttale og intonasjon, innføring i lydskrift
  • idiomatikk og grammatiske strukturer
  • teorier om moderne fremmedspråkopplæring og anvendelse av metoder innenfor dette
  • kunnskap om språket, språkbruk og innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier
  • hva innebærer å lære et annet språk og se på sammenhenger mellom engelsk, morsmål og andre språk

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester. Det vil være samlinger én kveld pr uke.

Undervisningen gis dels som klasseromsundervisning og dels i grupper. Det forutsettes at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet; selvstudium og samarbeid med andre studenter vil være en vesentlig del av studentenes læringsform. En annen viktig del av studentenes læringsform vil være utprøving og vurdering av metoder/aktiviteter i elevgrupper.

Informasjon, kommunikasjon og arbeid med tekster foregår delvis via høgskolens læringsplattform. Det gis opplæring i bruk av plattformen.

Arbeidsoppgavene (se arbeidskravene nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av individuell arbeidsmappe med skriftlige tekster (antall og sjanger spesifiseres i semesterplanen). Tekstene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.
  • Et oppgavesett i fonetikk/grammatikk (individuell).
  • En oppgave knyttet til temaet språklæring (individuell).
  • En individuell muntlig presentasjon knyttet til et gitt tema.

Det gis tilbakemelding fra faglærer på alle arbeidskravene.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell 4-timers skriftlig eksamen og individuell eksamensmappe
Skriftlig eksamen består av en fonetikk- og en grammatikkdel. Ingen hjelpemidler er tillatt til skriftlig eksamen.

Individuell eksamensmappe skal inneholde to tekster. Oppgavene til disse vil bli gitt to uker før den skriftlige eksamenen. Eksamensmappen leveres som en del av den skriftlige eksamenen.

Skriflig eksamen og individuell eksamensmappe vurderes av to interne sensorer.
Det gis en samlet karakter. Det benyttes en gradert karakterskala A - F, der A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter, og F betyr "ikke bestått".

Litteratur

Grunnbøker:

Crystal, D. (3rd ed. 2004): Rediscover Grammar, Longman

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2006): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Haines, S., & Nettle, M. (2007): Advanced Grammar in Use - Supplementary Exercises, Cambridge UP 

Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications

Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, 2006, Utdannings- og forskningsdepartementet.

Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (1999): Basic English Phonetics for teachers, Fagbokforlaget

Artikler og handouts

Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.

Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus.

Til oppslag og supplement:

Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP

Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget

Jones, D. (16th ed. 2003): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP

Lysvåg, P. (2005): The English Language - A Text-Based Resource Book, Fagbokforlaget

Nilsen, T. S. (1996): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget

Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP

Det tas forbehold om endringer.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juni 2024 03:04:36