Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden/delvis nettbasert
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

LSK201ENG12 Engelsk 201 Språklærer og profesjonsutøver (Høst 2012)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Oblgatorisk emne i videreutdanningen Engelsk for lærere 2 - Læreren i et fagfellesskap (30 studiepoeng), Kompetanse for kvalitet - Strategi for etter- og videreutdanning.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER

Studenten

  • har kunnskap om Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk og forholdet til Det europeiske rammeverket for språk
  • har kunnskap om språklæringsteorier, metoder og prinsipper for barns språklæring i et andrespråksperspektiv
  • har kunnskap om det engelske språket: lydsystem, intonasjon, grammatiske strukturer, hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og metaspråk
  • har kunnskap om ulike tekstsjangres struktur og språklige virkemidler samt normer for akademisk tekstproduksjon og ansvarlig kildebruk
  • har kunnskap om og forståelse av sin rolle som språklærer, språkmodell og klasseleder i et språkfremmende læringsmiljø
  • har kunnnskap om tilpasset språkopplæring og overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • har kunnskap om vurderingsformer og vurderingsverktøy som fremmer språklæring
  • har kunnskap om engelsk som dannelsesfag med et interkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om pedagogisk bruk av IKT knyttet til den grunnleggende ferdigheten "å kunne bruke digitale verktøy"
  • har innsikt i og verktøy for å reflektere over egen undervisningspraksis
  • har kunnskap om metoder for utviklingsarbeid i klasserommet

 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk i sin undervisningspraksis
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan
  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner og tekstsjangre samt videreutvikle egen språkferdighet
  • kan være en god språkmodell og legge til rette for et språkfremmende læringsmiljø
  • kan legge til rette for å utvikle forståelse av språkbruk i et interkulturelt perspektiv
  • kan utøve en helhetlig veilednings- og vurderingspraksis og bevisstgjøre eleven i valg av læringsstrategier
  • kan legge til rette for god progresjon i språkopplæringen med tanke på overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • kan anvende digitale verktøy i språkopplæringen slik at eleven blir en aktiv språkprodusent
  • kan reflektere over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
  • kan være en aktiv bidragsyter i fagfellesskapet ved egen arbeisplass

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • kan utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på de ulike trinnene i grunnskolen ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger
  • kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
  • kan bidra til faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant faglitteratur og forskning innenfor språklæring

Innhold

Engelsk 201 Språklærer og profesjonsutøver danner det faglige fundamentet for videre arbeid i Engelsk 202 Kultur, samfunn og litteratur. Det er viktig at læreren kjenner seg trygg i sin rolle som språklærer og profesjonsutøver og opparbeider beredskap for å kunne møte nye og endrede krav til språklærerens kunnskaper. På denne måten legger emnet grunnlaget for at språklæreren skal se sin kompetansebygging som en livslang prosess.

Videre har emnet fokus på språklærerens rolle i et fagfellesskap ved egen skole og i andre sammenhenger. Emnet tar utgangspunkt i studentens undervisningserfaring og fokuserer på bevisstgjøring og videreutvikling av undervisningspraksis. Gjennom hele emnet legges det vekt på utvikling av egen språkferdighet og kunnskap om engelsk.

Emnet har følgende innhold:

  • Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • teorier om og prinsipper for fremmedspråkopplæring
  • overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • vurdering av elevarbeider og språklæreren som veileder
  • pedagogisk bruk av  IKT
  • grunnleggende metoder for utviklingsarbeid i klasserommet
  • tilpasset opplæring
  • kunnskap om og forståelse for kultur, samfunnsliv og litteratur i den engelsktalende verden
  • kunnskap om engelsk som dannelsesfag og innsikt i interkulturelle perspektiver
  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
  • kunnskap om hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer
  • øving i uttale, intonasjon og lydskrift

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester. Studiet er delvis nettbasert og delvis organisert som samlinger. I løpet av semesteret vil det være 3 samlinger á 2 dager, tilsammen 6 dager. Ved en eventuell tilrettelegging for å kunne ta studiet som fjernundervisning, vil den første samlingen være en fellessamling ved høgskolen og den øvrige undervisningen kunne følges via videokonferanse.

Høgskolens læringsplattform (Fronter) brukes og det gis opplæring i bruk av plattformen.

Selvstudium, individuelt og i nettgrupper, vil være en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever, presentasjoner for medstudenter og utveksling av erfaringer. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og kommunisere med hverandre og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.

Arbeidsoppgavene (se pkt Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet, og lærere som tar dette emnet bør undervise i engelsk parallelt med studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.

  • Arbeidsmappe med 2 tekster (individuell, skriftlig). Sjangre spesifiseres i semesterplanen.
  • Oppgavesett i fonetikk/grammatikk/tekstkompetanse (individuelt, skriftlig og muntlig).
  • Innlegg i en nettdiskusjon basert på en fagartikkel som kan anvendes i fagmiljøet ved egen skole (individuelt, skriftlig gjennom blogg).
  • Søke kontakt med kolleger internasjonalt, for eksempel via eTwinning, Skype, etc. (individuelt, skriftlig rapport gjennom blogg) med etterfølgende erfaringsutveksling i grupper.

Eksamen

Individuell 5-timers skriftlig eksamen
Skriftlig skole-eksamen som bygger på et forberedt tema. Temaet bekjentgjøres på Fronter to uker før eksamen.

Tillat hjelpemiddel er godkjent engelsk - engelsk ordbok.

Eksamensbesvarelsen vurderes av to interne sensorer. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".

 

Evaluering av emnet

Studentene skal evaluere studiet/emnet på skjema fra SKUT.

Litteratur

Litteraturlista sist endret 10.04.12. Det tas forbehold om endringer frem til studiestart.

Dumas, F. (2004): Funny in Farsi, A Memoir of Growing Up Iranian in America, Random House Trade

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2012): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Fremmedspråksenteret (2008): IKT i språk- en veiledning for lærere. Om lydfiler.
http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/laringsressurser/ikt-i-sprak-_-en-veiledning-for-larere-1/lydfiler

Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Teaching, Pearson English Language Teaching

Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications

Leaver,B.L.,Ehrman,M. & Shektman, B. (2005): Achieving Succsess in Second Language Aquisition, Cambridge UP

Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring. Læreplan i engelsk, engelsk versjon, (2010), Kunnskapsdepartementet http://www.udir.no/grep

Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (2008): Basic English Phonetics for Teachers, Fagbokforlaget

Nye, D. (2009) Contemporary American Society, Akademisk Forlag

Ohler, J. (2008): Digital Storytelling in the Classroom, New Media Pathways to Literacy, Learning and Creativity, Corwin Press

Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford UP

Samovar, L. et al. (2009): Communication between Cultures. Wadsworth Cengage Learning
(noen kapitler)

Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP

The University of Houston: The Educational Uses of Digital Storytelling http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/

Artikler og handouts

Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.
Dessuten anbefales en synonymordbok, f. eks. Collins Concise Thesaurus .

Til oppslag og supplement:
Bækken, B. (2006): English Grammar. An introduction for students of English as a foreign language, Fagbokforlaget
Drew, I & Sørheim, B. (2009): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds, Det Norske Samlaget
Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP
Greenbaum, S. & Nelson, (Third edition, 2009): An introduction to English Grammar, Pearson Longman
Griffith, K. (2005): Writing Essays about Literature, A guide and Style Sheet, Cengage Learning
Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget
Johnsen, K. (Second edition, 2008): An introduction to foreign language learning and teaching, Pearson Longman
Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP
Lightbown, P.M. & Spada, N. (2003): How languages are learned, Oxford University Press
Lysvåg, P. (2005): The English Language - A Text-Based Resource Book, HøyskoleForlaget
Munden, J. & Myhre,A. (second edition, 2007): Twinkle Twinkle, HøyskoleForlaget
Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget
Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Language Acquisition, Cambridge UP
Williams, M. (2006): Psychology for Language Teachers, Cambridge University Press
 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 4. mai 2024 03:10:03