HVPBU10113 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (Høst 2014–Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Deltagelse i emne HVPBU10513 Kompetanse- og tjenesteutvikling (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og ungdom
- har avansert kunnskap om ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemer
- har omfattende kunnskap om og kan benytte ulike perspektiver på barndom, ungdom og kultur
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utvikle strategier som fremmer god psykisk helse hos barn, ungdom og deres familier.
- kan anvende klassifikasjon og psykiatrisk diagnostikk av barn og ungdom, bruksområder, utfordringer og fagetiske dilemmaer.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper om barn og ungdoms psykiske helse, de historiske utviklingslinjer, nåtidige problemstillinger og framtidige utfordringer i refleksjon rundt eget arbeid.
- kan analysere de samfunnsskapte utfordringene knyttet til psykisk helse.
Innhold
Hovedtema i emnet er:
- Barns og unges psykiske helse
- Ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemer
- Tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og unge
- Perspektiver på barndom, ungdom og kultur
- Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på tradisjonell undervisning og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Fokus på bruken av erfaringer fra praksis og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Det vil bli gitt opplæring i IKT- basert læring. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene.
Praksis
Det er ingen praksis knyttet til dette emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk oppmøte på samlingene. Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved oppmøte. Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent.
Skriftlige arbeidskrav må leveres innen nærmere fastsatte frister. Skriftlige arbeidskrav som vurderes til "ikke godkjent" kan omarbeides inntil to ganger. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell artikkel med et omfang på 3000 ord (+/- 10 %).
Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 30. juni 2014.
Befring, E., Frønes, I., og Mari-Anne Sørlie (red.) (2010): Sårbare unge. Nye perspektiver og tilnærminger. Gyldendal Akademisk. Kapittel 2, 4-5, 9 - 84 sider.
Broberg, A., Almqvist, K. og Tjus, T. (2006): Klinisk barnepsykologi. Utvikling på avveier. Fagbokforlaget. 270 sider
Hertz, Søren (2011): Barne- og ungdomspsykiatrI. Nye perspektiver og uante muligheter. Hele boken 327 sider
Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010): Barn som samfunnsborgere - til barnas beste? Universitetsforlaget. Kapittel 12, 12 sider
Kvello, Øystein (2010): Barn i risiko: skadelige omsorgssituasjoner. Gyldendal AkademiskE, 360 sider
Norvoll, R., (red) (2009): Samfunn og psykiske lidelser. Samfunnsvitenskapelige perspektiver - en introduksjon. Gyldendal Akademisk. 1. utgave, 4. opplag. Kapittel 1 og 2, 40 sider.
Straand, Sigrid (red) (2011): Samhandling og omsorg. Tverrfaglig psykososialt arbeid. Oslo: Kommuneforlaget. Kapittel 1-4, 95 sider
Andre sentrale dokumenter
Folkehelseinstituttet (2010): Rapport 2010:2. Folkehelserapporten 2010: Helsetilstanden i Norge. Oslo: Folkehelseinstituttet
Folkehelseinstituttet (2011): Rapport 2011: 1. Bedre føre var - Psykisk helse: Helsefremmende og forbyggende tiltak og anbefalinger. Oslo: Folkehelseinstituttet.
Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa
Lov om helsetjenesten i kommunene
Lov om sosiale tjenester
NOU 1998: 18. Det er bruk for alle. (Folkehelsemeldinga)
NOU 2009: 22. (Flatø-utvalget). Det du gjør, gjør det helt. Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge.
Sosial og helsedirektoratet (2007). Veileder i psykisk helsearbeid for barn og unge i kommunene. IS-1405 Oslo: Sosial- og helsedirektoratet.
St. meld. Nr. 16 (2002-2003): Resept for et sunnere Norge.
St. meld. Nr. 20 (2006-2007): Nasjonal strategi for å utjevne sosiale helseforskjeller.
St. meld. Nr. 39 (2006-2007): Frivillighet for alle.
St. meld. Nr. 47 (2008-2009): Samhandlingsreformen. Rett behandling - på rett sted-til rett tid.