Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Gudrun Brottveit
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
2 år

HVPBU10514 Kompetanse og tjenesteutvikling (Høst 2014–Vår 2016)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

1.- 4. semester (høst-vår-høst-vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om utvikling av kunnskap, tjenestetilbud og fagpersonlig kompetanse innen psykososialt arbeid med barn og unge
  • kan gjøre rede for ulike metoder for utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger i praksis og forholdet mellom disse

Ferdigheter
Kandidaten:

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder, fortolkninger og praksisformer innen psykososialt arbeid med barn og unge
  • kan gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med aktuelle etiske normer

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor psykososialt arbeid, både med spesialister og til allmenheten
  • kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser i utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge i kommunene

Innhold

Emnet fokuserer på utvikling av kunnskap, tjenestetilbud og fagpersonlig kompetanse. Oppmerksomheten skal være rettet mot utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger i praksis og forholdet mellom disse. Refleksjon og veiledning knyttet til egen praksis og konkrete utviklingsprosjekter er sentralt i emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet Kompetanse og tjenesteutvikling, er knyttet til deltakelse i studie- og veiledningsgrupper og vil gjennomføres i løpet av fire semestre. Veiledningen skal fokusere på studentenes erfaringer som grunnlag for videreutvikling av studentenes praksis. Problembaserte læringsprinsipper er sentrale. Veiledningsgruppene skal samles 3-4 ganger pr. semester (12–16 samlinger i løpet av studiet). Gruppene settes sammen ut fra regional tilknytning og samlingene vil primært foregå på gruppemedlemmenes arbeidsplasser.  

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk oppmøte på samlinger. Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved oppmøte. Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent.

  • Studenten skal ha minimum 300 timer praksis pr. år (ca 1 dag per uke i 8 mnd pr. år)
  • Innlevering av begrunnede målsettinger for praksis i 1. semester.

  • Innlevering av refleksjonsnotat knyttet til praksisforløpet 2. semester.

  • Foreløbig prosjektoppgave presenteres i gruppen av medstudenter og faglærer i 3. semester.

Skriftlige arbeidskrav må leveres innen nærmere fastsatte frister. Skriftlige arbeidskrav som vurderes til "ikke godkjent" kan omarbeides inntil to ganger. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell prosjektoppgave knyttet til studentens utviklingsprosjekt. Oppgaven skal ha et omfang på 4000 ord +-10%.
Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.

Litteratur

Eide, Solveig Botnen & H. H. Grelland, A. Kristiansen, H. I. Sævareid, D. G. Aasland (2003): Fordi vi er mennesker. En bok om samarbeidets etikk. Fagbokforlaget. (137s.)

Eliassen, Helge & J. Seikkula (red.) (2006): Reflekterende prosesser. Universitetsforlaget. (side 51-113, 62s)

Hauge, Hans & M. B. Mittelmark (red) (2006): Helsefremmende arbeid i en brytningstid. Fra monolog til dialog? Fagbokforlaget. (utdrag)

Molander, B. (1996). Kunnskap i handling. Göteborg. Daidalos. Kapittel 2-6

Skjervheim, H. (1963). Deltakar og tilskodar. I: Deltakar og tilskodar. Oslo. Aschehoug. s. 204-215.

Skærbæk, E. (2009). On equal Terms? I: Heterotopic Citizen. Vandenhoeck & Ruprecht.

Skærbæk, E. (2011). Navigating in the Landscape of Care. Critical reflection on Theory and Practise of Care and Ethics. I: Health Care Analysis, vol. 19, no. 1 Springer
ca. 10 sider

Stenner, P. & D. Taylor (2008): Psychosocial welfare: Reflections on an emerging field. Critical Social Policy 2008; 28; pp. 415 - 34.

Thornquist, E. (2003). Vitenskapsfilosofi og vitenskapsteori for helsefag. Kap. 5; s.139-95. Bergen. Fagbokforlaget.

I tillegg kommer 300 sider selvvalgt litteratur

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 03:08:54