LSKNA12115 Høstbiologi, økologi og kjemi (5.-10. trinn) (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiested Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatotisk emne i studiet Naturfag 1 for lærere 5-10 (30 studiepoeng)

Undervisningssemester

Høst 2015.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP

Studenten         

-              har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen

-              har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter 

-              har oversikt over navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer

-              forstår hvordan vekselvirkning skjer innen og mellom økosystemets biotiske og abiotiske komponenter

-              har innsikt i hvordan økosystemer kan endres over tid, både som resultat av naturlige og menneskeskapte påvirkninger, samt konsekvenser av dette for det biologiske mangfoldet

-              har kunnskap om navnsetting, oppbygning og egenskaper hos vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette

-              har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå

-              har kjennskap til hvordan energibegrepet kan brukes i beskrivelsen av kjemiske prosesser

-              har kjennskap til global oppvarming, ozonproblematikk og noen andre miljøutfordringer knyttet til kjemiske stoffers innvirkning på miljøet, samt konsekvenser av disse miljøutfordringene 

-              har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold        

FERDIGHETER

Studenten

-              kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag

-              kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener

-              kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring

-              kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag

-              kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter

-              kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø 

-              kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer

 
GENERELL KOMPETANSE

Studenten

-              har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning

-              har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer

-              har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

-              kjenner krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Innhold

Tema som behandles:

-             økologiske begreper

-             skog og ferskvann som økosystem

-             enkel soppsystematikk, kunne skille mellom spiselig og uspiselig sopp

-             kulturlandskap, verneverdier, menneskelig påvirkning

-             ekskursjon til fuglebiotop med fokus på fugletrekk, kjennetegn og ringmerking

-             bærekraftig naturbruk, reindrift og fangstkultur

-             kretsløp i naturen

-             didaktisk opplegg om tema ferskvann

-             økologisk feltanalyse fra skogsmiljø, gradientanalyse

-             atomer, molekyler, kjemiske reaksjoner, oktettregelen, det periodiske system

-             balansering av kjemiske ligninger, støkiometri

-             sure og basiske stoffer, pH, nøytralisasjon, buffer

-             egenskaper ved stoffer, partikkelmodellen

-             ekso- og endoterme reaksjoner

-             hverdagskjemi

-             organisk kjemi, prinsipper for navnsetting

-             olje, kull og gass som råstoff og som forurensningskilde

-             generelle forurensninger, miljøgifter, kildesortering, klimaendringer

Undervisnings- og læringsformer

Emnet består av tre samlinger der hver samling er på tre dager. I tillegg kommer eksamen.

Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer som forelesninger, praktiske oppgaver, feltarbeid, ekskursjoner og gruppesamtaler. Under samlingene brukes det tid til innspill fra deltakerne, drøfting av erfaringer, samt deling av ideer og opplegg.

Den første samlingen vil bestå av et 3-dagers feltkurs hvor vi starter intensivt med hovedfokus på biologisk mangfold og økologi. Mellom samlingene arbeider deltakerne med faglige og fagdidaktiske oppgaver, inklusive arbeidskrav.

Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må undervise på mellom- eller ungdomstrinnet parallelt med studiet.

Læringsplattformen Fronter benyttes til informasjon, fagstoff, oppgaver, innleveringer, tilbakemeldinger og kunnskapsdeling. Det kan være aktuelt å benytte Facebook som kommunikasjonsverktøy og diskusjonsforum mellom samlingene.

Noen utgifter til ekskursjoner må påregnes, se beskrivelse under studiets generelle del over.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltagelse på en tre dagers ekskursjon med fokus på artskunnskap, fangsteknikker, systematikk og økologi.
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere et feltarbeid knyttet til ferskvann eller en soppskog med elever på egen skole og skrive et refleksjonsnotat knyttet til dette.
  • Individuell/gruppevis prosjektoppgave i økologi etter nærmere retningslinjer.
  • Gruppevis rapport fra ekskursjon med tema fugl, kjennetegn, ringmerking og fugletrekk.
  • Gjennomføre seks laboratorieøvelser i kjemi med påfølgende gruppevis rapport.
  • Gjennomføre og beskrive et individuelt/gruppevis didaktisk opplegg over et selvvalgt tema i kjemi.

Før studenten kan framstille seg til eksamen må arbeidskravene være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen på ca 30 minutters varighet.

Tillatte hjelpemidler: periodesystemet og kalkulator.

Det benyttes bokstavkarakter A-F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. Karakteren F betyr ikke bestått. Ekstern sensur.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema. Det er en viktig del av studiet at studentene evaluerer semesteret for at vi skal kunne utvikle kvaliteten på studiet.  

Litteratur

  • Hannisdal, Merete & Vivi Ringnes 2013. Kjemi for lærere. Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10.trinn. - Gyldendal Akademisk.
  • Hågvar, Eline 2010. Det zoologiske mangfoldet, dyregruppenes systematikk, bygning og levevis.  - Universitetsforlaget.
  • Kvammen, Per Ivar, Sigmund Lie, Gunnar Chruistian Nyhus, Trond Vidar Vedum & Torbjørn Ødegaard 2014. Oppdag naturen. Biologi for lærere. Grunnskolelærerutdanning. - Fagbokforlaget.
  • Marion, Peter van & Alex Strømme 2008. Biologididaktikk. - Høyskoleforlaget.
  • Mork, Sonja M. & Wenche Erlien 2010. Språk og digitale verktøy i naturfag. - Universitetsforlaget. 223 s.

Øvrig pensum baseres på kompendier, artikler og anbefalt bestemmelses- og støttelitteratur.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:08:01