LSNOR10211 Norsk 102 (1-7) (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Bjørn Harald Kvifte
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i studiet Norsk 1 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:

Studenten

-          har kunnskap om lese- og skriveteorier og om ulike teorier innen lese- og skriveopplæring, med særlig vekt på begynneropplæringa

-          har kunnskap om lese- og skrivestrategier

-          har kunnskap om de ulike funksjonene lesing og skriving kan ha for elevers utvikling og læring, med særlig vekt på begynneropplæringa

-          har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og sammensette tekster; fiksjonstekster og sakprosateksteri ulike sjangrer, og tekster fra eldre og nyere medium

 -         har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståing for korleis denne litteraturen har utvikla seg over tid.

Ferdigheter:

Studenten

-          kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 1. til 7. trinn og grunngi faglige valg

-          kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområde og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur

-          kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter

-          kan vurdere og bruke ulike undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæringa og skriftforming fra 1. til 7. trinn, både for elever med norsk som førstespråk og andrespråk, og for elever som skriv på bokmål og elever som skriv på nynorsk

-          kan kartlegge lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpassa opplæring og oppdage lese- og skrivevansker

-          kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse av, respons på og vurdering av muntlige og skriftlige elevtekster for å fremme læring

-          kan nytte retoriske kunnskaper i arbeid med muntlige og skriftlige tekster

-          kan legge til rette for at elever leser ulike typer tekster i tradisjonelle og moderne medium, utvikler leselyst og gode lesestrategier og blir stimulerte til videre lesing

-          kan legge til rette for møte med tekster på dansk og svensk, både muntlige og skriftlige, og samiske og utenlandske tekster i oversettelse

-          kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering

-          kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget

-          kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper

-          kan bidra til å utvikle lokale læreplaner

-          kan vurdere ulike typer norskfaglige læremiddel ut fra ulike kriterium og med tanke på læringsutbyttet til elevene

-          kan ta i bruk ulike digitale verktøy i norskopplæringa og skape og vurdere digitale, sammensatte tekster

-          kan stimulere den estetiske sansen til elevene

 

Generell kompetanse:

Studenten

-          er sikker muntlig språkbruker og stø i skriftlig bokmål og nynorsk

-          kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing

-          kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon

-          kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag

-          kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre de til aktiv deltaking i det offentlige liv

Innhold

Emnet tar for seg tre hovedtemaer::

-          Lese- og skriveopplæring

-          Elevtekster

-          Barnelitteratur

Hovedtemaet lese- og skriveopplæringen tar for seg både begynneropplæring i lesing og skriving og videreutvikling av lese- og skriveferdighetene til og med 7. klassetrinn, og omfatter i tillegg temaer som lesestrategier og lesestimulering, kartlegging av lese- og skriveferdigheter, og lese- og skrivevansker.

Hovedtemaet elevtekster behandler både muntlige, skriftlige og sammensatte tekster. Det vil bli lagt vekt på tilrettelegging av arbeid med tekster i ulike sjangre og medier. Analyse og vurdering av og respons på ulike elevtekster vil stå sentralt.

Hovedtemaet barnelitteratur tar for seg barnelitteraturen i et sjanger-, tids- og medieperspektiv.

Gjennom arbeidet med temaene skal studentene lære om ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 1 - 7. Forskningsbaserte arbeidsformer vil her ha en naturlig plass. Det flerspråklige og flerkulturelle perspektivet vil bli integrert i alle tre hovedtemaene.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærminga til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi skal også gå inn som en sentral del av norskstudiet og brukes som et redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon. Norskfaget samarbeider dessuten med høgskolens bibliotek om temaer som litteratursøk, referanseteknikk og akademisk skriving.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene får i løpet av semesteret sju oppgaver av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til temaene det arbeides med. Arbeidene lagres digitalt i en arbeidsmappe. Tilbakemelding på disse arbeidene vil dels være fra faglærere og dels fra andre studenter, og noen av arbeidene skal dessuten være gjenstand for egenvurdering. Studentene må få godkjent fem av sju slike mappeoppgaver av faglærer før studentene kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig, individuell skoleeksamen. Varighet åtte timer, der studentene prøves både i nynorsk og bokmål med utgangspunkt i ett eller flere av temaene i mappearbeidene eller pensumlitteraturen. Tillatte hjelpemidler er Kunnskapsløftet og ordbok/ordliste. Det benyttes bokstavkarakter A-F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. Karakteren F betyr ikke bestått. Intern og ekstern sensur.

Evaluering av emnet

For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet hvert semester på elektronisk skjema fra SKUT.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Teori

Mjør mfl (2006) Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar. Cappelen Akademisk Forlag

Kaldestad og Knutsen: Diktboka, LNU 2006

Skjelbred, Dagrun (2006) Elevens tekst. Cappelen Akademisk Forlag

Høygård, Anne (2006) Barns språkutvikling. Universitetsforlaget

Lundberg, I. (2008): God leseutvikling. Kartlegging og undervisning. Cappelen Akademisk Forlag

Lundberg, I. (2009): God skriveutvikling. Kartlegging og undervisning. Cappelen Akademisk Forlag

Anmarksrud, Ø. og Refsdal, V. (2010): Gode lesestrategier - på mellomtrinnet. Cappelen Akademisk  Forlag

I kompendium:

Elsness, T. F. (2003): 'Nytt årtusen - ny leseopplæring?' i Austad, I. (red.): Mening i tekst. Cappelen 

Solstad, A.G.(2006): 'Rollelek og bildeskapning - midler til kommunikasjon og læring' i Frislid, M. og

Traavik, H.(red.): Boka om GLSM. Universitetsforlaget

Askeland, N. og Falck-Ytter, C. (2009): Kap. 'Om å starte opp med nynorsk' i Nynorsk på nytt.Fagbokbokforlaget

Austad, Ingolv (2003): 'Lesing som forståelse' i Austad, I. (red.): Mening i tekst. Cappelen 

Engen, L. og Bunting, M. (2006): 'Som lyn og eksplosjonar' i Helgevold, L.  og Engen, L. (red.) i: Fagbok i bruk. Lesesenteret

Engen, L. og Helgevold, L. (2006): ' Fagbok i bruk: Å lese en fagtekst.' i Helgevold, L.  og Engen, L. (red.) i: Fagbok i bruk. Lesesenteret

Løvland, Anne: 'Tekstkompetanse - ikke bare skriftkompetanse' i Mangen, Anne (red.): Lesing på skjerm.Lesesenteret

Liestøl, G., Fagerjord, A. og Hannemyr, G. (2009): 'Å skaffe materiale' kap. 8 i Sammensatte tekster.  Cappelen

 

Primærtekster:

HC Andersen: Eventyr, historier og fabler  (Ragnar Arntzens nettsted): http://www.fag.hiof.no/lu/fou/HCA/

Khaled Hosseini: Drageløperen

Jonathan Swift: Gullivers reiser

Francoise de Guibert: Fotball. Samlaget

Astrid Lindgren: Bröderna Lejonhjarta

Et utvalg eventyr, myter og legende (kompendium)

Et utvalg dikt (kompendium)

Et utvalg noveller og kortprosa (kompendium)

En selvvalgt barne- og ungdomsbok på nynorsk (fagbok eller skjønnlitterær bok). Boka må være utgitt første gang på 2000-tallet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:08:06