SFVSSK515 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon (5.-10. trinn) (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden/delvis nettbasert
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk for lærere 1, 5.-10. trinn - Språklæreren. Kompetanse for kvalitet.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • har kunnskap om språklæringsteorier, metoder og prinsipper for barn og ungdoms språklæring i et andrespråksperspektiv
  • har grunnleggende kunnskap om det engelske språket: lydsystem, intonasjon, grammatiske strukturer, vokabular, metaspråk, forskjeller og likheter mellom norsk og engelsk
  • har innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier
  • har kunnskap om hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier, kulturelle konvensjoner for språkbruk, oppbygging av ulike typer tekster, normer for akademisk tekstproduksjon og kildebruk
  • har forståelse for sin rolle som språklærer, språkmodell og klasseleder i et språkfremmende læringsmiljø
  • har kunnskap om tilpasset språkopplæring for de ulike aldersgruppene og den enkelte elev
  • har innsikt i og verktøy for å reflektere over egen undervisningspraksis
  • har kunnskap om relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid innenfor språklæring

FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk i sin undervisningspraksis
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk
  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt i forskjellige situasjoner og i ulike typer tekster samt videreutvikle egen språkferdighet
  • kan være en god språkmodell og bruke engelsk kommunikativt og tilpasset målgruppen og den enkelte elev
  • kan legge til rette for at eleven utvikler sin språkferdighet og bruker språket kommunikativt samt lærer hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier og ser nytteverdien av å lære engelsk
  • kan legge til rette for at eleven utvikler sin språkbevissthet og ser sammenhenger mellom engelsk, morsmål og andre språk
  • kan reflektere over egen undervisningspraksis og anvende relevant faglitteratur og forskning i profesjonsutøvelsen

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • kan utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 5.-10. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder, i tråd med skolens etiske grunnverdier
  • kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
  • kan bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språkopplæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

Innhold

Emnet SFVSSK515  Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon danner det faglige fundamentet for videre arbeid i emnet SFVGRLF515 Grunnleggende ferdigheter. Emnet er knyttet til hovedområdene Språklæring, Muntlig kommunikasjon og Skriftlig kommunikasjon i Læreplan i engelsk i KunnskapsløftetDet legges vekt på å få innsikt i egen språklæring og kunnskap om barn og ungdoms språklæring. Læreren skal kjenne seg trygg som språkbruker og språkmodell for å kunne skape et stimulerende læringsmiljø hvor elevene deltar aktivt i sin egen læring. Gjennom hele emnet legges det stor vekt på å utvikle studentens egen muntlig og skriftlig språkferdighet. Å kunne vurdere egen språkbruk og egne læringsbehov samt velge egnede strategier og arbeidsmåter er viktig for språkutviklingen.

Emnet tar utgangspunkt i studentens erfaring fra klasserommet for å stimulere til bevisstgjøring og videreutvikling av egen undervisningspraksis.

Emnet har følgende innhold:

  • Kunnskapsløftet og grunnleggende prinsipper og kompetansemål i Læreplan i engelsk
  • teorier om språklæring og anvendelse av metoder innenfor engelskopplæringen, barn og ungdoms språklæring og læringsstrategier i et andrespråksperspektiv
  • utvikling av kunnskap om språket, språkbruk og innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier
  • rollen som språklærer
  • valg og organisering av aktiviteter i engelskopplæringen for å utvikle et språkstimulerende læringsmiljø som for eksempel kommunikative aktiviteter
  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon, spontan muntlig samhandling tilpasset mottaker og situasjon
  • øving i uttale, intonasjon og innføring i lydskrift
  • utvikling av hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer
  • utvikling av verktøy for refleksjon over egen undervisningspraksis
  • anvendelse av relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid innenfor språkopplæringen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger à 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. Høgskolens læringsplattform (Fronter) benyttes, og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning anvendes også.

Selvstudium, individuelt og i grupper, er en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever, presentasjoner for medstudenter og utveksling av erfaringer. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.

Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning og tilbakemelding. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet, og lærere som tar dette emnet bør undervise i engelsk (eller ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning. 

  • Arbeidsmappe med 3 tekster (individuell, skriftlig). Tekstene spesifiseres i semesterplanen.
  • Oppgavesett i grammatikk og fonetikk (individuelt, skriftlig og muntlig).
  • Arbeid med faglitteratur innenfor et gitt emne og gjennomføring av undervisningsopplegg i eget klasserom.Presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass (individuell/i par, muntlig) med etterfølgende diskusjon som dokumenteres i et refleksjonsnotat (individuelt, skriftlig).
  • Bok-kafé (i grupper, muntlig)

Eksamen

Individuell 4-timers skriftlig eksamen og individuell eksamensmappe.
Skriftlig skoleeksamen består av to deler, en fonetikk- og en grammatikkdel. Tillat hjelpemiddel: liste over det engelske fonetiske alfabetet.

Eksamensmappen skal inneholde to tekster. Oppgavene til disse vil bli gitt to uker før den skriftlige eksamenen. Eksamensmappen leveres digitalt.

Eksamensmappen og eksamensbesvarelsen vurderes av en ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer. Alle deler av eksamenen må bestås. Det gis en samlet karakter. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr ikke bestått.

Ved ny eksamen må skriftlig eksamen avlegges på nytt og ny eksamensmappe leveres.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Litteraturlisten ble sist oppdatert 17. juni 2016. Det tas forbehold om endringer frem til studiestart.

Flognfeldt, M. E. & Lund, R. E. (2016): English for Teachers and Learners, Cappelen Damm Akademisk.
Green, J. (2012): The Fault in our Stars. Penguin Books.
Haddon, M. (2004): The Curious Incident of the Dog in the Night-time, Vintage.
Kunnskapsdepartementet (2013): Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring. Læreplan i engelsk,
engelsk versjon. http://data.udir.no/kl06/ENG1-03.pdf?lang=eng
Munden, J. (2014): Engelsk på mellomtrinnet. A Teacher's guide, Gyldendal.
Philstrøm, R. (2013): Teaching English in Norway. Universitetsforlaget.
Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford UP.

Kompendium
Tilleggsmateriale

Ordbok: Alle studenter anbefales å ha en engelsk/engelsk ordbok.
Papirutgaver:
MacMillan Dictionary
Oxford Advanced Learner's Dictionary
Collins Concise Dictionary
Dictionary of Contemporary English

Digitale utgaver:
http://www.macmillandictionary.com/ (med tilgang til synonymordbok)
Longman: http://getintopc.com/softwares/education/longman-dictionary-of-contemporary-english-free-download/
Oxford: http://getintopc.com/softwares/education/oxford-advanced-learners-dictionary-free-download/
Dictionary of collocations, f. eks. http://www.ozdic.com/

Til oppslag og supplement:
Bækken, B. (2006): English Grammar. An introduction for students of English as a foreign language, Fagbokforlaget.
Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications.
Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Teaching, Pearson English Language Teaching.
Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (2012): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget.
Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP.
Leaver, B. L., Ehrman, M. & Shektman, B. (2005): Achieving Success in Second Language Acquisition, Cambridge UP.
Lightbown, P. M. & Spada, N. (2003): How Languages are Learned, Oxford UP.
Munden, J. & Myhre, A. (3rd edition, 2015): Twinkle Twinkle, Høyskoleforlaget.
Nilsen, T. S. (2010): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget.
Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Language Acquisition, Cambridge UP.
Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP.
Williams, M. (2006): Psychology for Language Teachers, Cambridge UP.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:08:12