LSKNA12215 Vårbiologi, fysikk, geologi og meteorologi (5.-10. trinn) (Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiested Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Naturfag 1 for lærere 5-10 (30 studiepoeng)

Undervisningssemester

Vår 2016.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP

Studenten         

-              har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen

-              har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter

-              har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff

-              har oversikt over navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer 

-              har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til vanlige mineraler og bergarter, og til hovedtrekkene i den geologiske utviklingen på jorda

-              har kunnskap om fysiske fenomener på makro og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys

-              har kunnskap om mekanikk med spesielt fokus på energi og ulike energiformer, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger

-              har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener

FERDIGHETER

Studenten

-              kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag

-              kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener

-              kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring

-              kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag

-              kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggene ferdigheter

-              kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene

-              har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger

-              kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø

-              kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning

-              kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til utnyttelse og overføring av energi

-              kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

 
GENERELL KOMPETANSE

Studenten

-              har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning

-              har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer

-              har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

-              kjenner krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Innhold

Tema som behandles:

•             mineraler og bergarter

•             Østfolds geologi og landformer, tema for en ekskursjon

•             jordas oppbygning og geologiske utvikling

•             økosystemene hav og havstrand

•             biologiske våraspekter

•             energi, energikilder, arbeid og effekt

•             elektrisitet og magnetisme

•             bølger, lyd og lys

•             bevegelse og krefter

•             vær og klima i sammenheng med temperatur, trykk og faseoverganger

•             forskerspiren

Undervisnings- og læringsformer

Emnet består av tre samlinger der hver samling er på tre dager. I tillegg kommer eksamen.

Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer som forelesninger, praktiske oppgaver, feltarbeid, ekskursjoner og gruppesamtaler. Under samlingene brukes det tid til innspill fra deltakerne, drøfting av erfaringer, samt deling av ideer og opplegg.

Mellom samlingene arbeider deltakerne med faglige og fagdidaktiske oppgaver, inklusive arbeidskrav.

Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må undervise på mellom- eller ungdomstrinnet parallelt med studiet.

Læringsplattformen Fronter benyttes til informasjon, fagstoff, oppgaver, innleveringer, tilbakemeldinger og kunnskapsdeling. Det kan være aktuelt å benytte Facebook som kommunikasjonsverktøy og diskusjonsforum mellom samlingene.

Noen utgifter til ekskursjoner må påregnes, se beskrivelse under studiets generelle del over.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Forskerspiren. Hvordan får man elever til å arbeide utforskende i naturfag? Undersøkelse blant egne kollegaer og utprøving i egen undervisning hvor resultatet legges fram i plenum med felles studentevaluering.
  • Dramatisere og gjennomføre et opplegg knyttet til partikkelmodellen med påfølgende refleksjonsnotat hvor også elevers arbeider omkring begrepslæring og lesing i naturfag har fokus.              
  • Delta på en marin dagsekskursjon med tilhørende gruppevis rapport.
  • Presentere en objektsamling etter nærmere retningslinjer.
  • Delta på én dags geologiekskursjon med tilhørende gruppevis rapport.
  • Rapport fra praktisk laboratoriearbeid med mineraler og bergarter.
  • Rapport fra et individuelt arbeid knyttet til værobservasjoner og forklaringer til disse etter nærmere retningslinjer.
  • Delta på ekskursjon til havstrand med påfølgende gruppevis etterarbeid.

Enkelte av arbeidskravene forutsetter samspill med ledelsen og andre kollegaer ved studentens arbeidssted.

Før studenten kan framstille seg til eksamen må arbeidskravene være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen på ca 30 minutters varighet.

Ingen hjelpemidler tillatt. Ekstern sensur.

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema. Det er en viktig del av studiet at studentene evaluerer semesteret for at vi skal kunne utvikle kvaliteten på tilbudet.

Litteratur

  • Hågvar, Eline 2010. Det zoologiske mangfoldet, dyregruppenes systematikk, bygning og levevis. - Universitetsforlaget.
  • Kvammen, Per Ivar, Sigmund Lie, Gunnar Chruistian Nyhus, Trond Vidar Vedum & Torbjørn Ødegaard 2014. Oppdag naturen. Biologi for lærere. Grunnskolelærerutdanning. - Fagbokforlaget.
  • Marion, Peter van & Alex Strømme 2008. Biologididaktikk. - Høyskoleforlaget.
  • Mork, Sonja M. & Wenche Erlien 2010. Språk og digitale verktøy i naturfag. - Universitetsforlaget. 223 s.
  • Pople, Stephen 2011. Complete physics for Cambridge IGCSE. 2, ed. - Oxford University Press.
  • Rossing, N.K., Stenvig, B.I., Nakken, I. 2011. Eksperimentér mer! - Eksperimentet - en naturlig del av undervisningen. - Cappelen. (Finnes som pdf på nettet.)
  • Tveita, Johannes 1994. Elevaktive undervisningsmetoder i naturfag brukt til å formidle den kinetiske partikkelteorien for stoffa. - Høgskolen i Nesna, skriftserie. (Finnes som pdf på nettet.)

Øvrig pensum baseres på kompendier, artikler og anbefalt bestemmelses- og støttelitteratur.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:08:13