Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
HiØ VIDERE
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Leif Erik Vold
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LSKNO22215 Språk, litteratur og didaktikk (5-10) (Vår 2018)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Norsk 2: 5.-10. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

- har utvidet innsikt i hvordan gutter og jenter på ungdomstrinnet kan motiveres til lesing og videreutvikle leseforståelse og lesestrategier, både elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk
- har kunnskaper om hva som kjennetegner språklig kommunikasjon i ulike medium
- har utvidede kunnskaper om muntlige og skriftlige sjangrer i moderne medium og innsikt i hvordan elever fra 5. til 10. trinn utvikler kunnskaper om disse og kan benytte dem i eget tekstarbeid
- har kunnskaper om ulike teoretiske perspektiver og retninger i arbeidet med å forstå litteratur
- har god litteraturhistorisk oversikt og kunnskaper om sentrale verk i norsk fiksjonslitteratur og sakprosa

Ferdigheter
Studenten

- kan lese, analysere, tolke og vurdere litterære tekster, se dem i et historisk perspektiv og sette dem inn i en større kulturell og offentlig sammenheng
- kan veilede elever i bruk av litteraturfaglig kildemateriale
- kan sammenlikne tekster skrevet for ungdom og voksne med hensyn til innhold, form og funksjon
- kan sette sentrale norske tekster og et utvalg samiske tekster (i oversettelse) inn i en historisk sammenheng og se dem i lys av nordisk og annen internasjonal litteratur
- kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering.

Generell kompetanse
Studenten

- kan vurdere norskfaget og egen praksis som norsklærer og begrunne vurderingene
- har innsikt i norskfaget ut fra forsking og fagets historie og kan reflektere kritisk og konstruktivt ut fra slike perspektiver på faget
- kan rettlede elever i arbeidet med tekster slik at de kan utvikle seg selv, skaffe seg kunnskap og forberede seg for aktiv deltaking i offentlige rom og samfunnet
- kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståelse
- kan se faget i et større dannelsesperspektiv og undervisninga som en del av opplæringa i et aktivt deltakerdemokrati

Innhold

Emnet er konsentrert om disse fagområdene:

- Lesing og leseopplæring med vekt på ungdomstrinnet
- Litteratur
- Språk og tekst i ulike medium. Adaptasjon.

Det vil bli arbeidet både teoretisk og skolerettet med alle emnene, i samsvar med mål for læringsutbytte. De flerspråklige, samiske og flerkulturelle perspektivene vil det bli lagt særskilt vekt på i arbeidet med alle fagområdene.

Det vil også bli lagt vekt på at studentene skal utvikle egen kompetanse i både skriftlige og muntlige sjangrer.

Det vil bli arbeidet både teoretisk og praksisrettet med alle fagområdene, i samsvar med målene for læringsutbytte, der både grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering står sentralt. Arbeidet vil også bestå av det flerspråklige og flerkulturelle perspektivet. Det vil også bli lagt vekt på at studentene skal utvikle egen kompetanse i både skriftlige og muntlige sjangrer.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærminga til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, arbeid i grupper og individuelt arbeid, og lærestoffet skal bygge på anerkjent forskingsbasert kunnskap. I arbeidskravene vil studentenes arbeid på egen skole åpne for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet til både kunnskapsmål, ferdighetsmål og generell kompetanse i norskfaget.

Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må undervise på trinn 5-10 parallelt med studiet.

Informasjons- og kommunikasjonsteknologi skal også gå inn som en sentral del av norskstudiet. IKT blir brukt som eit redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon. Det samarbeides med høgskolebiblioteket om emner som litteratursøk, referanseteknikk og akademisk skriving.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene får i løpet av semesteret tre oppgaver av faglig og didaktisk karakter knyttet til tema som det blir arbeidet med. Arbeidene skal lagres digitalt i mapper opprettet til dette. Tilbakemelding på disse arbeidene vil dels være fra faglærere og dels fra andre studenter, og noen av arbeidene skal dessuten vurderes av studentene selv, f.eks. i form av refleksjonslogg. En av de tre oppgavene skal presenteres for kollegaer ved egen arbeidsplass. Det skal skrives et refleksjonsnotat fra denne presentasjonen. En annen av de tre oppgavene vil kreve pedagogisk bruk av IKT ut over bruk av læringsplattform. Begge målformer skal være representert i tekstene, hver med om lag halvparten av tekstmengden.

For å kunne framstille seg til eksamen, må alle arbeidskravene vere godkjente av faglærer.

Mer detaljert beskrivelse av innholdet vil bli gitt ved undervisningsstart.

Eksamen

Emnet har to deleksamener:

Deleksamen 1: Individuell hjemmeeksamen av fagartikkeltypen med et kritisk, reflekterende og analytisk innhold. Varighet: to uker.

Deleksamen 2: Skoleeksamen på fire timer, der studenten blir prøvd i kunnskapsstoff fra pensumet.
Tillatte hjelpemiddel: ordbok/ordliste, både bokmål og nynorsk samt Kunnskapsløftet generell del og læreplanen for norsk.

Målforma på de to deleksamenene er valgfri, men en må være på nynorsk og en på bokmål. Ved vurdering teller de to deleksamenene likt, og begge må være bestått for å få karakter i emnet.

Det blir benyttet bokstavkarakterene A - F.
Vurderinga blir gjort av en ekstern og en intern sensor.

Ved ikke bestått på en av deleksamenene, kan kun den deleksamenen som ikke er bestått tas på nytt.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studieprogrammet blir regelmessig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet. Fagansvarlig har ansvar for at det blir gjennomført emneevaluering. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 10. desember 2015. Det kan komme endringer før semesterstart.

Skjønnlitteratur:

Hele verk:

Islendingesaga: Soga om Gisle Sursson

Ludvig Holberg: Erasmus Montanus

Bjørnstjerne Bjørnson: Synnøve Solbakken

Henrik Ibsen: Vildanden

Amalie Skram: Lucie

Knut Hamsun: Sult

August Strindberg: Fröken Julie (NB: den originale svenske teksten)

Aksel Sandemose: En flyktning krysser sitt spor

Tarjei Vesaas: Is-slottet

Dag Solstad: Genanse og verdighet

Per Olof Enquist: Kapten Nemos bibliotek (NB: den originale svenske teksten)

Karen Blixen: Vintereventyr (NB: den originale danske teksten)

I tillegg kommer kompendium fra seksjonen med dikt og noveller som vil være tilgjengelige før semesteret starter. Disse kompendiene legges ut digitalt.

Teori:

Anne-Kari Skardhamar: Kunsten å lese skjønnlitteratur

Per Thomas Andersen: Norsk litteraturhistorie

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 03:09:37