Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
HiØ VIDERE
Studiested:
Halden/delvis nettbasert.
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Engelsk.
Varighet:
½ år

SFVSSK117 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon (1.-7.trinn) (Høst 2020)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk 1, 1.-7. trinn, Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP

Etter fullført emne har studenten:

  • kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
  • kunnskap om språklæringsteorier, flerspråklighet, metoder og prinsipper for barns språklæring i et andrespråksperspektiv
  • kunnskap om dybdelæring i engelskfaget
  • kunnskap om undervisning i tverrfaglige temaer
  • kunnskap om begynneropplæringen i engelsk i et andrespråksperspektiv
  • grunnleggende kunnskap og språkbevissthet om det engelske språket: lydsystem, intonasjon, grammatiske strukturer, vokabular, metaspråk og språklige sammenhenger mellom engelsk, norsk og andre språk
  • innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier
  • kunnskap om hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier, kulturelle konvensjoner for språkbruk, oppbygging av ulike typer tekster og normer for akademisk tekstproduksjon 
  • kunnskap om kritisk og reflektert bruk av kilder 
  • forståelse for sin rolle som språklærer, språkmodell og klasseleder i et språkfremmende læringsmiljø
  • kunnskap om tilpasset og variert språkopplæring for de ulike aldersgruppene og den enkelte elev
  • innsikt i verktøy for å reflektere kritisk over egen undervisningspraksis
  • kunnskap om relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid innenfor språklæring

FERDIGHETER

Etter fullført emne kan studenten:

  • anvende Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk i sin undervisningspraksis
  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk
  • legge til rette for dybdelæring i engelskopplæringen
  • legge til rette for at arbeid med tverrfaglige temaer bidrar til å utvikle den enkelte elevs forståelse av engelsk som et redskaps- og danningsfag
  • bruke engelsk sikkert og funksjonelt tilpasset formål, mottaker og situasjon 
  • være en god språkmodell og bruke engelsk kommunikativt tilpasset målgruppen og den enkelte elev
  • legge til rette for at den enkelte elev skal få oppleve, bruke og utforske språket fra første stund
  • legge til rette for at den enkelte elev utvikler sin språkferdighet og bruker språket kommunikativt samt lærer hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier og erfarer nytteverdien av å lære engelsk
  • legge til rette for at den enkelte elev utvikler sin språkbevissthet og ser språklige sammenhenger mellom engelsk, norsk og andre språk
  • bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
  • reflektere kritisk over egen undervisningspraksis og anvende relevant faglitteratur og forskning i profesjonsutøvelsen

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne kan studenten:

  • anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 1.-7. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
  • utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis samt ta i bruk ny kunnskap
  • bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språkopplæring og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass 

Innhold

Emnet SFVSSK117, Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon, er knyttet til Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen og Læreplan i engelsk i KunnskapsløftetEmnet danner det faglige fundamentet for videre arbeid i emnet SFVGRLF115 Grunnleggende ferdigheter. Det legges vekt på å få innsikt i egen språklæring og kunnskap om barns språklæring. Læreren skal kjenne seg trygg som språkbruker og språkmodell for å kunne skape et stimulerende læringsmiljø hvor elevene deltar aktivt i sin egen læring. Videreutvikling av fagdidaktisk refleksjon og profesjonsfaglig digital kompetanse er integrerte deler i emnet. Gjennom hele emnet legges det stor vekt på å utvikle studentens egen muntlig og skriftlig språkferdighet. Å kunne vurdere egen språkbruk og egne læringsbehov samt velge egnede strategier og arbeidsmåter er viktig for språkutviklingen.

Emnet tar utgangspunkt i studentens erfaring fra klasserommet for å stimulere til bevisstgjøring og videreutvikling av egen undervisningspraksis.

Emnet har følgende innhold:

  • Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk, med vekt på kjerneelementene i faget
  • teorier om språklæring samt valg og anvendelse av hensiktsmessige metoder innenfor engelskopplæringen, barns språklæring og læringsstrategier i et andrespråksperspektiv
  • utvikling av kunnskap om språket, språkbruk og innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier
  • rollen som språklærer
  • valg og organisering av aktiviteter i engelskopplæringen for å utvikle et språkstimulerende læringsmiljø 
  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig kommunikasjon tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • øving i uttale, intonasjon og innføring i lydskrift
  • utvikling av hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer
  • vurdering og anvendelse av pedagogiske digitale verktøy og ressurser i engelskopplæringen
  • erfaringsdeling og refleksjon over egen undervisningspraksis
  • anvendelse av relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid innenfor engelskopplæringen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger à 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. Høgskolens læringsplattform benyttes, og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning anvendes også.

Selvstudium, individuelt og i grupper, er en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever. Erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kolleger ved egen arbeidsplass er også viktige læringsformer. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.

Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer på dette emnet.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet, og lærere som tar dette emnet bør undervise i engelsk (evt. må ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 2 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning. 

  • Arbeidsmappe med 4 tekster (individuell, skriftlig). Tekstene spesifiseres i semesterplanen.

  • Oppgavesett i grammatikk, intonasjon og fonetikk (individuelt, skriftlig og muntlig).

  • Arbeid med faglitteratur innenfor språklæring og gjennomføring av undervisningsopplegg i eget klasserom. Presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass (individuell/i par, muntlig) med etterfølgende diskusjon som dokumenteres i et refleksjonsnotat (individuelt, skriftlig).

  • Bok-kafé (i grupper, muntlig).

Eksamen

Individuell 4-timers skriftlig skoleeksamen og individuell skriftlig fagdidaktisk tekst 

Skriftlig skoleeksamen består av to deler, en fonetikk- og intonasjonsdel og en grammatikkdel.       
Tillatt hjelpemiddel: liste over det engelske fonetiske alfabetet.

Oppgaven til den skriftlige fagdidaktiske teksten vil bli gitt to uker før den skriftlige skoleeksamenen.
Den fagdidaktiske teksten leveres én uke før den skriftlige skoleeksamenen.

Både skoleeksamen og individuell fagdidaktisk tekst må være vurdert til bestått. Det gis en samlet karakter i emnet. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av en ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ny eksamen må skriftlig skoleeksamen avlegges på nytt og ny fagdidaktisk tekst leveres.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Litteraturlista ble sist oppdatert 27. november 2019.                                                                        Det tas forbehold om endringer frem til studiestart. 

Flognfeldt, M. E. & Lund, R. E. (2016). English for Teachers and Learners. Cappelen Damm Akademisk.

Haddon, M. (2004). The Curious Incident of the Dog in the Night-time. Vintage.

Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet. A Teacher's guide. Gyldendal.

Munden, J. & Myhre, A. (3rd edition, 2015). Twinkle Twinkle. Cappelen Damm Akademisk.

Pinter, A. (2017). Teaching Young Language Learners. Oxford UP.

Walliams, D. (2010). Mr Stink. HarperCollins.

Kompendium, online i Canvas: Artikler og tilleggsmateriale

Kunnskapsdepartementet (2019): Kunnskapsløftet.                                                                                  Core curriculum (Overordnet del):  https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=eng                              Læreplan i engelsk: https://data.udir.no/kl06/v201906/laereplaner-lk20/ENG01-04.pdf

Ordbok: Alle studenter anbefales å ha en engelsk/engelsk ordbok.

Papirutgaver:                                                                                                                                     Oxford Advanced Learner's Dictionary

Collins Concise Dictionary of Contemporary English

Digitale utgaver:                                                                  MacMillan:  http://www.macmillandictionary.com/ (med tilgang til synonymordbok)

Oxford: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Longman: https://www.ldoceonline.com/

Dictionary of collocations: http://www.ozdic.com/  

                                                                                                           

Til oppslag og supplement:                                                                           

Dypedahl, M. & Hasselgård, H. (3rd ed. 2018). Introducing English Grammar. Fagbokforlaget.

Harmer, J. (4th ed. 2007). The Practice of English Language Teaching. Pearson.

Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (2012). English Grammar: Theory and  Use.                        Universitetsforlaget. 

Jones, D. (18th ed. 2011). English Pronouncing Dictionary. Eds. Roach, P. & Hartman, J. Cambridge UP. 

McGarrighan, D. & Rugesæter, P.N. (2018). Of Course You Can, an English Course for Teachers. Fagbokforlaget.

Nilsen, T. S. (2010). English Pronunciation and Intonation. British, American and World Englishes. Universitetsforlaget. 

Swan, M. (4th ed. 2017). Practical English Usage. Oxford UP. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 03:08:54