Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LSLG520216 Fordypning av lese- og skriveferdigheter (Vår 2020)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter 2: 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om lesing og skriving i ulike fag i det flerspråklige klasserommet

  • inngående kunnskap om arbeid med lesing og skriving som læringsstrategier i ulike fag

  • kunnskap om vurdering av fagtekster i ulike fag og sammenhengen mellom vurdering for læring og tilbakemelding på elevers skriving

  • kunnskap om å være ressursperson og veileder

Ferdigheter

Studenten kan

  • legge til rette for en inkluderende og variert undervisning der elever får utviklet sin lesing og skriving i ulike fag ut i fra egne forutsetninger

  • vurdere elevers fagtekster og gi dem relevante tilbakemeldinger

  • ha en faglig dialog med andre lærere og veilede dem om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter

  • være en ressursperson som kan bidra til utviklingsarbeid i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i lesingens og skrivingens betydning som allmenndannende ferdigheter og for samspillet med de andre grunnleggende ferdighetene både i skolen og i samfunnet forøvrig

  • har innsikt i den betydningen de grunnleggende ferdighetene har for deltagelse i et demokrati

  • kan vurdere egen og andres praksis og grunngi vurderingene ut fra teori og rammeverk

Innhold

Læringsutbytte forutsetter at det blant annet undervises i og arbeides med følgende tema:

  • lesing og skriving det flerspråklige klasserommet

  • arbeid med lesing og skriving for å lære

  • utviklingsarbeid på egen skole

Det arbeides både teoretisk og praksisrettet i samsvar med målene for læringsutbyttet. De didaktiske temaene vil også inneholde tema som vurdering og tilpasset opplæring, inkludert det flerspråklige og flerkulturelle perspektivet.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være tre fysiske samlinger à to dager. De tre samlingene vil inneholde forelesninger, oppgaver, dialog, refleksjon, tilbakemelding, veiledning og kunnskapsdeling mellom studentene.

Høgskolen benytter pt. læringsplattformen Canvas til informasjon, fagstoff, oppgaver og innlevering av arbeidskrav. Det vil også være aktuelt å benytte annet kommunikasjonsverktøy mellom samlingene.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må undervise i skolen på et/flere av trinnene 5.-10. parallelt med studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er fire arbeidskrav knyttet til det faglige arbeidet etter de første samlingene. Disse skal leveres innen gitte frister. Arbeidskravene inneholder undersøkelser, planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med påfølgende refleksjonsnotat knyttet til teori og styringsdokumenter, samt andre didaktiske oppgavetyper, individuelle og i gruppe. Studenten skal også arbeide med et utviklingsprosjekt knyttet til arbeidet med lesing og skriving som grunnleggende ferdighet ved egen skole. Problemstilling knyttet til et utviklingsprosjekt skal leveres innen en gitt frist og deretter godkjennes av faglærer.Tilbakemelding på arbeidskrav vil bli gitt både av faglærere og medstudenter. Mer detaljert beskrivelse vil bli gitt på samlingene. Minst ett av arbeidskravene skal inkludere pedagogisk bruk av IKT. Studenten må involvere ledelse og kolleger ved sitt arbeidssted i arbeidet med arbeidskravene.

Alle arbeidskrav må være levert og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell fagtekst og individuell muntlig eksamen

Eksamen består av to komponenter;Individuell fagtekstPå grunnlag av gjennomført utviklingsprosjekt og godkjent problemstilling leverer kandidaten en fagtekst med en prosjektbeskrivelse begrunnet i teori og rammeverk, resultat og analyse, samt refleksjon. Kandidaten kan også få tilbakemelding av faglærer på førsteutkastet til fagtekst før denne bearbeides og leveres elektronisk. Fagteksten må ha et omfang på inntil 10 sider.

Individuell muntlig eksamen med en varighet ca. 30 minutter med utgangspunkt i emnets temaer og i innlevert fagtekst.

Individuell fagtekst må være bestått før kandidaten kan fremstille seg til muntlig eksamen.

Muntlig eksamen vil virke justerende på foreløpig karakter på skriftlig del med to trinn opp eller ned.

Det settes en samlet karakter i emnet. 

Karakterregel: A - F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor. 

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått fagtekst, kan denne omarbeides én gang med samme problemstilling. Kandidaten må deretter framstille seg til muntlig eksamen.

Ved forbedring av karakter må kandidaten gjennomføre både fagtekst og muntlig eksamen. Kandidaten må i dette tilfellet utarbeide ny problemstilling i samråd med emneansvarlig.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Litteraturliste vil foreligge før studiestart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 03:09:08