SFVSPR115 Språklærer og profesjonsutøver (1.-7. trinn) (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Halden/delvis nettbasert
Emneansvarlig:
Astrid Elisabeth Kure
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk 2: 1.-7. trinn, Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER

Etter fullført emne har studenten:

  • god kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
  • god kunnskap om språklæringsteorier, læringsstrategier, flerspråklighet, metoder og prinsipper for barns språklæring
  • god kunnskap om dybdelæring i engelskfaget
  • god kunnskap om undervisning i tverrfaglige emner
  • god kunnskap om begynneropplæringen i engelsk i et andrespråksperspektiv
  • god kunnskap og språkbevissthet om det engelske språket: grammatiske strukturer, hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og metaspråk og språklige sammenhenger mellom engelsk, norsk og andre språk.
  • god kunnskap om ulike typer tekster, normer for akademisk tekstproduksjon og kunnskap om kritisk og reflektert bruk av kilder
  • god kunnskap om den grunnleggende ferdigheten Å kunne skrive og Digitale ferdigheter i engelskfaget
  • god kunnskap om en helhetlig og tilpasset språkopplæring, med vekt på tilpasset språkopplæring og dybdelæring
  • god kunnskap om og forståelse av sin rolle som språklærer, språkmodell og klasseleder i et språkfremmende læringsmiljø
  • god kunnskap om overgangen fra begynneropplæring til siste del av barnetrinnet og overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • god kunnskap om veiledning og vurdering som fremmer språklæring
  • kunnskap om digitale verktøy og digitale læringsressurser
  • innsikt i hensiktsmessige metoder for å reflektere kritisk over egen undervisningspraksis
  • kunnskap om metoder for utviklingsarbeid i klasserommet

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne kan studenten:

  • anvende Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk i sin undervisningspraksis med vekt på engelsk som redskaps- og danningsfag
  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk
  • legge til rette for dybdelæring i engelskopplæringen
  • legge til rette for at arbeid med tverrfaglig temaer bidrar til å utvikle den enkelte elevs forståelse av engelsk som et redskaps- og danningsfag
  • bruke engelsk sikkert og funksjonelt, tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • være en god språkmodell og og bruke engelsk kommunikativt tilpasset målgruppen og den enkelte elev
  • legge til rette for at den enkelte elev utvikler sin språkbevissthet og ser språklige sammenhenger mellom engelsk, norsk og andre språk
  • legge til rette for at den enkelte elev blir en trygg engelskbruker, lærer hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier og erfarer nytteverdien av å lære engelsk
  • utøve en helhetlig veilednings- og vurderingspraksis og bevisstgjøre eleven i valg av læringsstrategier
  • legge til rette for god progresjon i språkopplæringen med tanke på overgangen fra begynneropplæring til siste del av barnetrinn og overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • legge til rette for at eleven kan skape ulike tekster med økende grad av flyt, presisjon og sammenheng
  • reflektere kritisk over egen undervisningspraksis og anvende relevant faglitteratur og forskning i profesjonsutøvelsen
  • bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
  • være en aktiv bidragsyter i fagfellesskapet ved egen arbeidsplass

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne kan studenten:

  • anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 1.-7. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
  • utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon rundt egen undervisningspraksis samt ta i bruk ny kunnskap
  • bidra til fagfellesskapet med ny faglig og fagdidaktisk kunnskap samt nyere forskning innenfor språkopplæring og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

Innhold

Emnet SFVSPR115 Språklærer og profesjonsutøver, er knyttet til Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnskoleopplæringen og Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet Emnet danner det faglige fundamentet for videre arbeid i emnet SFVKSL115 Kultur, samfunn og litteratur i den engelskspråklige verden. Emnet er knyttet til kjerneelementene Kommunikasjon og Språklæring i Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet. Det er viktig at læreren kjenner seg trygg i sin rolle som språklærer og profesjonsutøver og opparbeider beredskap for å kunne møte nye og endrede krav til språklærerens kunnskaper. Videreutvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse og fagdidaktisk refleksjon er en integrert del av emnet. På denne måten legger emnet grunnlaget for at språklæreren skal se sin kompetansebygging som en livslang prosess.

Videre har emnet fokus på språklærerens rolle i et fagfellesskap ved egen skole og i samhandling med andre språklærere. Emnet tar utgangspunkt i studentens undervisningserfaring og fokuserer på bevisstgjøring og videreutvikling av undervisningspraksis. Gjennom hele emnet legges det vekt på utvikling av egen muntlig og skriftlig språkferdighet.

Emnet har følgende innhold:

  • Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk med vekt på kjerneelementene i faget
  • teorier om barns språklæring
  • egnede læringsstrategier samt valg og anvendelse av hensiktsmessige metoder i engelskopplæringen
  • overgangen fra begynneropplæring til siste del av barnetrinn og overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • en helhetlig og tilpasset opplæring i et språklæringsperspektiv
  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig kommunikasjon
  • utvikling av hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk, grammatiske strukturer, ulike typer tekster, språklige og litterære virkemidler og kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • den grunnleggende ferdigheten Å kunne skrive
  • anvendelse av pedagogiske digitale læringsressurser og ressurser i engelskopplæringen
  • en helhetlig og læringsfremmende vurderings- og veiledningspraksis
  • erfaringsdeling og refleksjon over egen undervisningspraksis
  • anvendelse av relevant fag- og forskningsbasert litteratur i egen praksis og som ressurs i fagfellesskap

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger á 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. Høgskolens læringsplattform benyttes og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning vil anvendes også.

I tillegg til samlinger er selvstudium, individuelt og i grupper, en viktig læringsform. Utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever står sentralt sammen med erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kolleger ved egen arbeidsplass. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap. Om situasjonen tilsier det, kan undervisningen bli gjennomført digitalt. I all digital undervisning skal studentene ha videokamera og mikrofon  påslått.

Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning og tilbakemelding. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet. Lærere som tar dette emnet bør undervise i engelsk (evt. må ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 2 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.

  • Arbeidsmappe med 3 tekster (individuell, skriftlig). Tekstene spesifiseres i semesterplanen.

  • Oppgavesett tekstkompetanse (individuelt, skriftlig).

  • Arbeid med fag- og forskningslitteratur. Presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass (individuell/i par, muntlig) med etterfølgende diskusjon som dokumenteres i et refleksjonsnotat (individuelt, skriftlig/publisering for medstudenter).

  • Bok-kafé (i grupper, muntlig).

Eksamen

Individuell 5-timers skriftlig eksamen. Skriftlig skoleeksamen som bygger på et forberedt tema. Temaet bekjentgjøres på læringsplattformen en uke før eksamen.

Tillatte hjelpemidler er engelsk - engelsk ordbok,litteraturliste, Læreplan i engelsk og PC.

 Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F.

Sensorordning

Eksamensbesvarelsen vurderes av en intern og en ekstern sensor eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

  • Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2023 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 15:21:42