SFVKSL115 Kultur, samfunn og litteratur i den engelskspråklige verden (1.-7. trinn) (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Halden/delvis nettbasert
Emneansvarlig:
Astrid Elisabeth Kure
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk 2: 1.-7. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Emnene SFVSPR115 Språklærer og profesjonsutøver og SFVKSL115 Kultur, samfunn og litteratur i den engelskspråklige verden kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at emne SFVSPR115 tas før emne SFVKSL115.

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER

Etter fullført emne har studenten:

  • god kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk med vekt på engelsk som et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling
  • kunnskap om kjerneelementene og deres betydning for læring og språkutvikling
  • god kunnskap om kjerneelementet Møte med engelskspråklige tekster  med et interkulturelt perspektiv
  • kunnskap om språklæringsteorier, flerspråklighet og læringsstrategier som bidrar til at den enkelte elev kan utvikle språkbevissthet og ansvarsbevissthet i sin språklæring i et langsiktig perspektiv
  • god kunnskap om engelskfaget som både redskaps- og dannelsesfag i et interkulturelt perspektiv samt engelsk som verdensspråk 
  • god kunnskap om undervisning i tverrfaglige temaer
  • god kunnskap om faktorer som bidrar til å videreutvikle et språkfremmende læringsmiljø med vekt på tilpasset og variert språkopplæring samt dybdelæring
  • god kunnskap om det engelske språket: lydsystem, intonasjon, grammatiske strukturer, hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk, kulturelle konvensjoner for språkbruk og noen varianter av engelsk i et sosiolingvistisk perspektiv
  • kunnskap om og verktøy for analyse av ulike typer tekster
  • god kunnskap om den grunnleggende ferdigheten Å kunne lese
  • god kunnskap om kultur, samfunnsliv og litteratur i den engelskspråklige verden i et fler-/interkulturelt perspektiv, deriblant noen utvalgte sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon
  • god kunnskap om bruk av barnelitteratur i språkopplæringen
  • kunnskap om metoder for utviklingsarbeid i egen undervisningspraksis
  • innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur relatert til språkopplæring
  • forståelse for sin rolle som aktiv bidragsyter ved egen arbeidsplass og i større fagfellesskap
  • kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser

FERDIGHETER

Etter fullført emne kan studenten:

  • anvende Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk, i sin undervisningspraksis
  • anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk
  • kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk tilpasset formål, mottaker og situasjon, blant annet om sin undervisningspraksis og profesjon
  • legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene som en integrert del av språkopplæringen med spesielt fokus på den grunnleggende ferdigheten Å kunne lese
  • legge til rette for at elevene øves opp til medvirkning i opplæringen og utvikler bevissthet om eget læringsarbeid
  • legge til rette for elevenes læring om kultur og samfunnsliv i den engelsktalende verden med fokus på det flerkulturelle samfunnet
  • anvende analyseverktøy i ulike typer tekster
  • legge til rette for bruk av et rikt utvalg av barnelitteratur i språkopplæringen i et fler-/interkulturelt perspektiv som en ressurs for dybdelæring i språkopplæringen
  • utøve en helhetlig og læringsfremmende vurderingspraksis
  • reflektere kritisk over egen undervisningspraksis og anvende relevant faglitteratur og forskning i profesjonsutøvelsen
  • være en aktiv pådriver i ulike fagfellesskap
  • være en aktiv bruker av bibliotektjenester og databaser som ressurs i studiet og undervisningspraksisen

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne kan studenten:

  • anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 1. -7. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
  • utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og slik kunne vurdere og ta i bruk ny kunnskap
  • bidra til fagfellesskapet med ny faglig og fagdidaktisk kunnskap samt nyere forskning innenfor språklæring og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

Innhold

Emnet SFVKSL115 Kultur, samfunn og litteratur i den engelsk språklige verden, 1.-7. trinn, bygger på det faglige fundamentet som er lagt i emnet SFVSPR115 Språklærer og profesjonsutøver. Her videreføres utviklingen av egen språkferdighet og arbeidet med å tilegne seg kunnskap om egen og barns språklæring, i tillegg til fortsatt arbeid med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk. Videreutvikling av fagdidaktisk refleksjon og profesjonsfaglig digital kompetanse er en integrert del av emnet.

Emnet er knyttet til kjerneelementene og de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet. Emnet gir fordypning i kjerneelementet  Møte med engelskspråklige tekster i Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet og den grunnleggende ferdigheten Å  kunne lese, som blant annet knyttes til et utviklingsarbeid innenfor interkulturell barnelitteratur.

Emnet har følgende innhold:

  • Kunnskapsløftet , både Overordnet del og Læreplan i engelsk 
  • engelsk som redskaps- og dannelsesfag
  • den grunnleggende ferdigheten Å kunne lese
  • teorier om språklæring og valg og anvendelse av metoder innenfor engelskopplæringen
  • kultur, samfunnsliv og litteratur i engelsktalende land med et interkulturelt perspektiv
  • barnelitteratur i engelskspråklige land samt ulike type tekster og litterære virkemidler
  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
  • øving i uttale, intonasjon, lydskrift, hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer samt sosiolingvistiske aspekter
  • metoder for utviklingsarbeid og læreren som utforskende aktør
  • anvendelse av fag- og forskningsbasert litteratur i egen praksis og som ressurs i fagfellesskap

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger á 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. Høgskolens læringsplattform benyttes og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning vil også anvendes.

I emnet inngår et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, av 1 ukes varighet. Det er arbeidskrav knyttet til studieoppholdet. For de som ikke deltar, vil det være selvstudium og tilsvarende arbeidskrav innenfor et gitt tema.

I tillegg til samlinger er selvstudium, individuelt og i grupper, en viktig arbeidsform. Utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever står sentralt sammen med erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kolleger ved egen arbeidsplass. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap. Om situasjonen tilsier det, kan undervisningen bli gjennomført digitalt. I all digital undervisning skal studentene ha videokamera og mikrofon påslått.

Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning og tilbakemelding. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet, og lærere som tar dette emnet bør undervise i engelsk (evt. må ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.

  • Utviklingsarbeid knyttet til kultur og språk. Arbeidet utføres under studieoppholdet ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, og presenteres på samling etter studieoppholdet (i grupper, muntlig). For de som ikke deltar i York, vil det være selvstudium innenfor samme tema med tilsvarende arbeidskrav.

  • Oppgavesett i fonetikk og intonasjon (individuelt, skriftlig og muntlig).

  • Arbeid med fag-/forskningslitteratur innenfor profesjonsfellesskapet (i grupper, skriftlig/publisering for medstudenter).

  • Utviklingsarbeid knyttet til kultur, samfunn og litteratur i språkopplæringen med pedagogisk bruk av IKT. Gjennomføring av undervisningsopplegg i eget klasserom (individuelt/i grupper) med dokumentasjon i form av en presentasjon for medstudenter (individuell/i grupper, muntlig).

  • Utviklingsarbeid knyttet til barne- og ungdomslitteratur (individuelt) med etterfølgende presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass og for medstudenter som dokumenteres i en logg (individuell, skriftlig).

  • 1 ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia. For de som ikke deltar, gis det en alternativ oppgave (individuell, skriftlig).

Eksamen

Muntlig eksamen i par/gruppe med individuell vurdering.Varighet ca. 45 minutter.Tillatt hjelpemiddel er Læreplan i engelsk.

Eksamenen er både en språkferdighetsprøve og en prøve i kunnskap om lærestoffet. Studentens evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges på lik linje med studentens kunnskap om lærestoffet.

Det gis individuelle karakterer. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F.

Sensorordning

Eksamenen vurderes av en ekstern og en intern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 3. desember 2020. Det tas forbehold om endringer frem til studiestart.

Ada, A. F., (1995): My Name is Maria Isabel, Atheneum Books for Young Readers

Alexie, S. (2008): The Absolutely True Diary of a Part-time Indian, Andersen Press Ltd

Baume, L. (1939): The Wizard of Oz. Film.

Birketveit, A. & Williams, G. (2013): Literature for the English Classroom, Fagbokforlaget

Brevik, L. M. & Rindal, U. (2020): Teaching English in Norwegian Classrooms, Universitetsforlaget

Flogenfeldt,M. E. & Lund, R.E, (2016): English for teachers and learners, Cappelen Damm Akademisk

Grenville, K (2007): The Secret River

Kunnskapsdepartementet (2020): Kunnskapsløftet: Core curriculum (Overordnet del) og Læreplan i engelsk

Miller, A. (1985): Death of a Salesman, Film.

Munden, Julia (2021): Engelsk på mellomtrinnet, Gyldendal

Munden, J. & Myhre, A. (4th edition, 2020): Twinkle Twinkle, Høyskoleforlaget

Nye, D. (2017): Contemporary American Society, Akademisk Forlag

Paterson, K. (2008): Bridge to Terabithia, Harper Collins publishers.

Pinter, Annamaria. (2017): Teaching Young Language Learners, Oxford UP

Walker, A. (2004): The Color Purple, Orion Publishing Co

Yang, G. (2006): American Born Chinese, Square Fish

 

Kompendium, online i Canvas: artikler og tilleggsmateriale

Alle studenter anbefales å ha en engelsk/engelsk ordbok. Det gjøres oppmerksom på at ved eksamen tillates kun papirutgave.

Papirutgaver:

MacMillan Dictionary

Oxford Advanced Learner's Dictionary

Collins Concise Dictionary

Dictionary of Contemporary English

Digitale utgaver:

http://www.macmillandictionary.com/ (med tilgang til synonymordbok)

Longman: http://getintopc.com/softwares/education/longman-dictionary-of-contemporary-english-free-download/

Oxford: http://getintopc.com/softwares/education/oxford-advanced-learners-dictionary-free-download/ Dictionary of collocations: http://www.ozdic.com/

Til oppslag og supplement:

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2012): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching.

Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Teaching, Pearson English Language Teaching

Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications.

Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP.

Lightbown, P.M. & Spada, N. (2003): How languages are learned, Oxford University Press.

Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget.

Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Language Acquisition, Cambridge UP.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:09:12