LSMDK124 Matematikk, didaktikk og koding 1 (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Halden og nettbasert.
- Emneansvarlig:
- Audun Rojahn Olafsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Matematikk, didaktikk og koding 1: 1.-7. trinn (30 studiepoeng)
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
skal ha innsikt i hvordan ulike didaktiske metoder kan skape forståelse for elever i temaene De fire regneartene og Sannsynlighetsregning.
-
skal kunne forstå, og kunne utarbeide enkel statistikk innen de tverrfaglige temaene Folkehelse og livsmestring og Demokrati og medborgerskap.
-
har innsikt i hvordan koding med eller uten digitale hjelpemidler, kan styrke forståelsen for matematikk.
Ferdigheter
Studenten
-
skal kunne utarbeide eget undervisningsopplegg og kunne anvende ulike matematikkdidaktiske metoder innen temaene De fire regneartene og Sannsynlighetsregning.
-
kan lage oppgaver som øker elevenes forståelse De fire regneartene og Sannsynlighetsregning
-
skal kunne utarbeide og anvende enkle statistiske metoder for å lettere forstå problematikken rundt de tverrfaglige temaene Folkehelse og livsmestring og Demokrati og medborgerskap.
-
han kunne lage egne koder med eller uten digitale hjelpemidler, som kan styrke forståelsen for matematikk.
Generell kompetanse
Studenten kan
-
bruke og utvikle utforskende metoder som innføring til nye kunnskapsområder, tilpasset ulike elever.
-
skape undring for matematiske sammenhenger
-
bruke ulike didaktiske metoder for å øke elevers forståelse i matematikk.
-
bruke og utvikle utforskende og problembaserte metoder som innføring til nye kunnskapsområder, tilpasset ulike elever.
-
skape et godt læringsmiljø med faglige diskusjoner og rom for at elevene tenker selvstendig med utfordrende oppgaver.
-
gjennom kunnskap og samarbeid kan finne løsninger, og bruke tall og statistikk i argumentasjon.
-
veilede elevene til å fremme deres forståelse av prosesser for læring i matematikk, og skape undring for matematiske sammenhenger.
Innhold
I dette emnet fordyper studenten seg i matematikkdidaktiske temaer som:
-
Utforsking og undring
-
Problemløsing
-
Modellering og konkreter
-
Utvikle ulike oppgavetyper
-
Koding
Matematikkdidaktikken benyttes på kompetansemålene i LK20 med temaene:
-
De fire regneartene med for eksempel:
- Regning med enheter, målingsdivisjon og delingsdivisjon og ulike presentasjoner i de fire regneartene, brøk og prosentregning.
-Hoderegning med de fire regneartene og prosentregning.
-
Sannsynlighet med for eksempel:
- Forståelse av hva sannsynlighet er.
- Sannsynlighet i lek og spill.
- Bruk av begrepene gunstig og mulig.
- Fremstilling av sannsynlighet i ulike diagrammer.
-
De tverrfaglige emnene Folkehelse og livsmestring og Demokrati og medborgerskap
- Drøfting av nasjonale undersøkelser som f.eks. Ungdata.no.
- Lage egne undersøkelser for klassen og sammenlikne dem med de nasjonale dataene ved bruk av Excel.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester og kombinerer både nettbasert og samlingsbasert læring. Emnet inkluderer fire to-dagers samlinger (nettbasert), en oppsummeringsdag, samt muntlig eksamen. Den første samlingen og eksamen er planlagt til kveldstid/dagtid ved studiested Halden, mens de resterende tre samlingene og oppsummeringssamlingen vil være nettbaserte.
Vi benytter oss av den pedagogiske modellen kjent som “Omvendt Undervisning” (Flipped Classroom) i de nettbaserte samlingene. Mellom samlingene vil studentene arbeide med oppgaveløsing og arbeidskrav, enten individuelt eller i par.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen veiledet praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Dokumentert deltakelse (minimum 80%) i planlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger
-
To skriftlige undervisningsopplegg (individuell/parvis) relatert til gitte temaormåder og retningslinjer.
-
Muntlig presentasjon av undervisningsopplegg (individuell/parvis) med utgangspunkt i gitt temaområde.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen a 30 minutter.
Del 1: Studentene legger frem et av arbeidskravene (10 min). Alle hjelpemidler tillatt.
Del 2: Spørsmål fra de ulike kunnskapsområdene både matematikkfaglig og didaktisk (20 min).
Det benyttes karakterskala A – F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
-
Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
-
Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 høst finner du i Leganto.