LSMDK124 Matematikk, didaktikk og koding 1 (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Halden og nettbasert.
Emneansvarlig:
Audun Rojahn Olafsen
Undervisningsspråk:
Norsk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Matematikk, didaktikk og koding 1: 1.-7. trinn (30 studiepoeng)

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • skal ha innsikt i hvordan ulike didaktiske metoder kan skape forståelse for elever i temaene De fire regneartene og Sannsynlighetsregning.

  • skal kunne forstå, og kunne utarbeide enkel statistikk innen de tverrfaglige temaene Folkehelse og livsmestring og Demokrati og medborgerskap.

  • har innsikt i hvordan koding med eller uten digitale hjelpemidler, kan styrke forståelsen for matematikk.

 

Ferdigheter
Studenten

  • skal kunne utarbeide eget undervisningsopplegg og kunne anvende ulike matematikkdidaktiske metoder innen temaene De fire regneartene og Sannsynlighetsregning.

  • kan lage oppgaver som øker elevenes forståelse De fire regneartene og Sannsynlighetsregning

  • skal kunne utarbeide og anvende enkle statistiske metoder for å lettere forstå problematikken rundt de tverrfaglige temaene Folkehelse og livsmestring og Demokrati og medborgerskap.

  • han kunne lage egne koder med eller uten digitale hjelpemidler, som kan styrke forståelsen for matematikk.


Generell kompetanse
Studenten kan

  • bruke og utvikle utforskende metoder som innføring til nye kunnskapsområder, tilpasset ulike elever.

  • skape undring for matematiske sammenhenger

  • bruke ulike didaktiske metoder for å øke elevers forståelse i matematikk.

  • bruke og utvikle utforskende og problembaserte metoder som innføring til nye kunnskapsområder, tilpasset ulike elever.

  • skape et godt læringsmiljø med faglige diskusjoner og rom for at elevene tenker selvstendig med utfordrende oppgaver.

  • gjennom kunnskap og samarbeid kan finne løsninger, og bruke tall og statistikk i argumentasjon.

  • veilede elevene til å fremme deres forståelse av prosesser for læring i matematikk, og skape undring for matematiske sammenhenger.

Innhold

I dette emnet fordyper studenten seg i matematikkdidaktiske temaer som:

  • Utforsking og undring

  • Problemløsing

  • Modellering og konkreter

  • Utvikle ulike oppgavetyper

  • Koding

 

Matematikkdidaktikken benyttes på kompetansemålene i LK20 med temaene:

  • De fire regneartene med for eksempel:

- Regning med enheter, målingsdivisjon og delingsdivisjon og ulike presentasjoner i de fire regneartene, brøk og prosentregning.
-Hoderegning med de fire regneartene og prosentregning.

  • Sannsynlighet med for eksempel:

- Forståelse av hva sannsynlighet er.
- Sannsynlighet i lek og spill.
- Bruk av begrepene gunstig og mulig.
- Fremstilling av sannsynlighet i ulike diagrammer.

  • De tverrfaglige emnene Folkehelse og livsmestring og Demokrati og medborgerskap

- Drøfting av nasjonale undersøkelser som f.eks. Ungdata.no.
- Lage egne undersøkelser for klassen og sammenlikne dem med de nasjonale dataene ved bruk av Excel.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og kombinerer både nettbasert og samlingsbasert læring. Emnet inkluderer fire to-dagers samlinger (nettbasert), en oppsummeringsdag, samt muntlig eksamen. Den første samlingen og eksamen er planlagt til kveldstid/dagtid ved studiested Halden, mens de resterende tre samlingene og oppsummeringssamlingen vil være nettbaserte.

Vi benytter oss av den pedagogiske modellen kjent som “Omvendt Undervisning” (Flipped Classroom) i de nettbaserte samlingene. Mellom samlingene vil studentene arbeide med oppgaveløsing og arbeidskrav, enten individuelt eller i par.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Ingen veiledet praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Dokumentert deltakelse (minimum 80%) i planlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger

  • To skriftlige undervisningsopplegg (individuell/parvis) relatert til gitte temaormåder og retningslinjer.

  • Muntlig presentasjon av undervisningsopplegg (individuell/parvis) med utgangspunkt i gitt temaområde.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen a 30 minutter.
Del 1: Studentene legger frem et av arbeidskravene (10 min). Alle hjelpemidler tillatt.
Del 2: Spørsmål fra de ulike kunnskapsområdene både matematikkfaglig og didaktisk (20 min).

Det benyttes karakterskala A – F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 høst finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 13:20:46