Studieplan for Barn i offentlig omsorg - Barnevernfaglig oppfølgingsarbeid (15 stp) (Vår 2024)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
15
Studiets varighet:
½ år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettstudium

Informasjon om studiet

Studiet er en videreutdanning i barnevernfaglig oppfølgingsarbeid med barn og foreldre, når barn mottar tiltak utenfor hjemmet. Studiet er et deltidsstudium på 15 stp, med mulighet for eksamen både i vår- og høstsemesteret.

Studiet retter seg mot det barnevernfaglige arbeidet som utføres av den kommunale barneverntjeneste, hvor undervisningen legger opp til en praksisnær arbeidsprosess. Studiet kan også være aktuelt for andre som jobber med barn eller foreldre, når barn mottar tiltak utenfor hjemmet. Studiet gir inngående kunnskap om hvordan utføre forsvarlig barnevernfaglig oppfølgingsarbeid, forvaltning av det barnevernfaglige skjønnet ved utmåling, oppfølging og evaluering av samvær, og bruk av planarbeid som redskap i oppfølgingsarbeidet.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om de juridiske bestemmelsene som regulerer oppfølging av barn som mottar tiltak utenfor hjemmet, og barnevernlovens krav om tilbakeføring, herunder barns rett til familieliv og forsvarlig saksbehandling

  • har inngående kunnskap om barnevernfaglige tilnærminger som sikrer barn, foreldre, fosterforeldre og andre aktuelle samarbeidspartnere rett til informasjon og medvirkning

  • har inngående kunnskap om forhold som påvirker det barnevernfaglige skjønnet ved utmåling, oppfølging, og evaluering av samvær, samt hva det betyr å vekte barnets uttalelser når samværet fastsettes

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan kritisk reflektere over hva som forventes å ligge i det lovfestede oppfølgingsansvaret av barn, foreldre, fosterforeldre og andre aktuelle samarbeidspartnere

  • kan dokumentere og analysere barns omsorgssituasjon etter en plassering utenfor hjemmet, og anvende relevante metoder for å arbeide systematisk med å styrke foreldres omsorgskompetanse

  • kan analysere barns behov og utarbeide samværsavtaler som synliggjør barn og foreldres medvirkning, og som dokumenterer barneverntjenestens faglige begrunnelser ved utmåling, oppfølging og evaluering av samværet

  • kan kritisk reflektere over betydningen av å sikre barn og foreldres rett til deltakelse/medvirkning i utarbeidelsen av planer for oppfølgingsarbeidet når barn mottar tiltak utenfor hjemmet

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og redegjøre for relevante juridiske og barnevernfaglige problemstillinger, i forbindelse med oppfølging, utmåling av samvær og utarbeidelse av nødvendige, og lovpålagte plandokumenter

  • Kan samarbeide med barn, unge og foreldre om å sette mål og evaluere endringsprosesser

  • kan identifisere og kritisk reflektere over relevante juridiske, etiske og barnevernfaglige problemstillinger som kan påvirke oppfølging av og samarbeid med barn, foreldre, og andre aktuelle samarbeidspartnere, når barn mottar tiltak utenfor hjemmet

  • Kan på en selvstendig måte koordinere og lede tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid

Opptak

1) Bachelor innen barnevern, sosialt arbeid eller vernepleie, eller tilsvarende gradsutdanning på minimum 180 studiepoeng

eller

2) Annen relevant bachelor eller tilsvarende gradsutdanning på minimum 180 studiepoeng, og minimum ett års relevant arbeidserfaring etter fullført utdanning. Erfaringen må være fra arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.

Med relevant bachelorutdanning menes annen helsefaglig, pedagogisk, psykologisk eller samfunnsvitenskapelig utdanning.

 

Det er et krav om relevant arbeidstilknytning i minimum 50% stilling i studietiden. Relevant arbeidstilknytning vil være ansettelse i kommunalt, privat, eller statlig barnevern, hvor stillingen innebærer direkte brukerkontakt.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet er på 15 studiepoeng og består av 3 digitale moduler. Hver modul avsluttes med en passeringsprøve. Samtlige moduler og passeringsprøver må være gjennomført og bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.

Studiets varighet er fleksibel med mulighet for eksamen i desember og mai hvert semester.

Gjennom emnet skal studentene tilegne seg inngående kunnskap og bevissthet om det oppfølgingsansvaret barneverntjenesten har når barn mottar tiltak utenfor hjemmet. Herunder oppfølging av barnet, foreldre, nye omsorgsbaser, og andre aktuelle samarbeidspartnere. Studentene skal også ha omfattende kunnskap om hva som ligger i forståelsen av oppfølging til barnets beste når barn mottar tiltak utenfor hjemmet, og utarbeidelse av oppfølgingsplaner som inkluderer barn og foreldres medvirkning.

Sentrale temaer:

  • Tilbakeføring og gjenforening

  • Systemisk – helhetlig forståelse av problemutvikling og oppfølgingsarbeid

  • Samarbeid med barn, foreldre, nye omsorgsbaser, og andre aktuelle samarbeidspartnere

  • Makt og avmakt i samarbeidet mellom barneverntjenesten og foreldre

  • Struktur og planprosesser i det barnevernfaglige oppfølgingsarbeidet

  • Oppfølging og vurdering av samvær

  • Oppfølging og evaluering av tiltaksarbeidet

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

  • All undervisning gjennomføres via læringsplattformen Canvas. Læringsplattformen er et web-basert system. Studiet er organisert som et heldigitalt studium. Det opprettes et digitalt klasserom hvor studenten får tilgang til varierte undervisnings- og læringsformer gjennom studiet.

  • Studenten får tildelt tilgang til læringsplattformen så snart tilbud om studieplass foreligger.

  • Studiet består av tre ulike moduler. Hver modul avsluttes med en passeringsprøve.

  • Fleksible læringsformer danner grunnlaget for at studiet kan tilrettelegges den enkelte students arbeidssituasjon og timeplan.

  • Overordnet benyttes blended learning (blandet læring) som tilnærming. Det betyr at ulike læringsformer og læringsressurser som for eksempel e-forelesninger, studentaktive læringsformer og digitale ressurser, kombineres.

  • Viktige beskjeder gis i canvas, og det tilbys oppfølging og møter med studieansvarlige på oppsatte tidspunkter via digital lenke i canvas. Studenten har også anledning til å kommunisere med medstudenter og studieansvarlig via et eget kommunikasjonssystem på læringsplattformen.

  • Det forventes at studentene er i stand til å lese og forstå engelsk faglitteratur. Høgskolen tilbyr opplæring i litteratursøk og referanseteknikk, utlån av bøker, tidsskrifter, samt tilgang til databaser. Høgskolen følger fastsatte lover og forskrifter om universell utforming

  • Det forventes at studentene aktivt benytter og holder seg orientert om kunngjøringer og diskusjonsinnlegg. Informasjonsutveksling foregår i hovedsak via læringsplattformen og høgskolens e-post


Vurderingsformer
Vurderingsformene i studiet består av undervisningsøvelser, arbeidskrav, og eksamen.

Arbeidskrav:
Studiet har flere arbeidskrav. Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnet. Det henvises til emnebeskrivelsen for nærmere informasjon. 

Eksamen:
Eksamen arrangeres to ganger hvert år, i mai og desember. Studenten meldes automatisk opp til eksamen samme semester som studiet startes opp. Studenten må selv melde seg av og eventuelt opp til senere eksamen dersom dette er ønskelig.

Eksamen benytter seg av karakterregel A-F.
Plagiatkontroll/fusk:
Passeringsprøver og eksamener kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske, vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold https://lovdata.no/forskrift/2018-02-08-229

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet. Etter endt utdanning vil kandidaten være i stand til å nyttiggjøre seg kunnskap fra forskning og nyutviklet teori i sitt daglige barnevernfaglige arbeid.

Internasjonalisering

Studiet legger vekt på kulturforståelse, hvordan barnevernsarbeidet utøves i ulike kulturer og barnevernsfaglig utvikling i et internasjonalt perspektiv. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk, men enkelte tema kan forekomme på engelsk. Internasjonal litteratur er en viktig del av pensumlitteraturen

Evaluering av studiet

Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering (etter hver modul) og evaluering etter gjennomført studie. Det skrives evalueringsrapport som grunnlag for videreutvikling av videreutdanningen.

Les mer om studentmedvirkning i kvalitetsarbeidet, i henhold til høgskolens godkjente kvalitetssystem for utdanning. 

 

Litteratur

Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig ved semesterstart

Jobb og videre studier

Videreutdanningen barnevernfaglig arbeid med barn som mottar tiltak utenfor hjemmet gir kompetanse for oppfølgingsarbeid av barn og familier, når barn mottar tiltak utenfor hjemmet.

Fullført videreutdanning gir godt grunnlag for masterstudier. Hvorvidt studiet lar seg innpasse i et eventuelt mastergradsløp er opp til den enkelte utdanningsinstitusjon å vurdere.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Randi Magnus Sommerfelt 22.8.2022

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for våren 2024

Studieprogramansvarlig

Fakultet for helse, velferd og organisasjon.
Undervisningsleder Hege Simensen
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 14. juni 2024 22:37:41