Oppbygging og gjennomføring (Høst 2024)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet er på 15 studiepoeng og består av 3 digitale moduler. Hver modul avsluttes med en passeringsprøve. Passeringsprøven må være bestått for å få tilgang til neste modul. Samtlige moduler og passeringsprøver må være gjennomført og bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.

Studiets varighet er fleksibel med mulighet for eksamen i desember og mai hvert semester.

Gjennom videreutdanningen skal studentene tilegne seg inngående kunnskap og bevissthet om det juridiske rammeverket som regulerer det barnevernfaglige arbeidet, når barn som mottar tiltak utenfor hjemmet. Studentene skal tilegne seg omfattende kunnskap om hva som ligger i forståelsen av barnets beste som overordnet prinsipp, og hvordan ivareta barns rett til medvirkning i alle beslutninger som angår deres liv.
Sentrale temaer:

  • Sentrale juridiske vurderingstema når barn mottar tiltak utenfor hjemmet

  • Barn og foreldres rettigheter og medvirkning

  • Barnets beste som overordnet prinsipp i barnevernsarbeidet

  • FNs barnekonvensjon – barns rett til beskyttelse (protection), rett til bestemmelse (provision) og barns rett til medvirkning (participation).

  • Makt og myndighetsutøvelse

  • Faglig skjønn som resonneringsform

  • Barnevernsarbeiderens holdninger og verdier

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

  • All undervisning gjennomføres via læringsplattformen Canvas. Læringsplattformen er et web-basert system. Studiet er organisert som et heldigitalt studium. Det opprettes et digitalt klasserom hvor studenten får tilgang til varierte undervisnings- og læringsformer gjennom studiet.

  • Studenten får tildelt tilgang til læringsplattformen så snart tilbud om studieplass foreligger.

  • Studiet består av tre ulike moduler. Hver modul avsluttes med en passeringspeøve. Passeringsprøven må bestås for å få tilgang til undervisningsinnholdet i den neste modulen(bundet læringsløp).

  • Fleksible læringsformer danner grunnlaget for at studiet kan tilrettelegges den enkelte students arbeidssituasjon og timeplan.

  • Overordnet benyttes blended learning (blandet læring) som tilnærming. Det betyr at ulike læringsformer og læringsressurser som for eksempel e-forelesninger, studentaktive læringsformer og digitale ressurser, kombineres.

  • Viktige beskjeder gis i canvas, og det tilbys veiledning på oppsatte tidspunkter via digital lenke i canvas. Studenten har også anledning til å kommunisere med medstudenter og studieansvarlig via et eget kommunikasjonssystem på læringsplattformen.

  • Det forventes at studentene er i stand til å lese og forstå engelsk faglitteratur. Høgskolen tilbyr veiledning i litteratursøk og referanseteknikk, utlån av bøker, tidsskrifter, samt tilgang til databaser. Høgskolen følger fastsatte lover og forskrifter om universell utforming

  • Det forventes at studentene aktivt benytter og holder seg orientert om kunngjøringer og diskusjonsinnlegg. Informasjonsutveksling foregår i hovedsak via læringsplattformen og høgskolens e-post


Vurderingsformer
Vurderingsformene i studiet består av arbeidskrav og eksamen.

Arbeidskrav:
Studiet har flere arbeidskrav. Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnet. Det henvises til emnebeskrivelsen for nærmere informasjon. 

Eksamen:
Eksamen arrangeres to ganger hvert år, i mai og desember. Studenten meldes automatisk opp til eksamen samme semester som studiet startes opp. Studenten må selv melde seg av og eventuelt opp til senere eksamen dersom dette er ønskelig.

Eksamen benytter seg av karakterregel A-F.

Plagiatkontroll/fusk:
Arbeidskrav og eksamener kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske, vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold - Lovdata

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet. Etter endt utdanning vil kandidaten være i stand til å nyttiggjøre seg kunnskap fra forskning og nyutviklet teori i sitt daglige barnevernfaglige arbeid.

Internasjonalisering

Studiet legger vekt på kulturforståelse, hvordan barnevernsarbeidet utøves i ulike kulturer og barnevernsfaglig utvikling i et internasjonalt perspektiv. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk, men enkelte tema kan forekomme på engelsk. Internasjonal litteratur er en viktig del av pensumlitteraturen.

Evaluering av studiet

Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering (etter hver modul) og evaluering etter gjennomført studie. Det skrives evalueringsrapport som grunnlag for videreutvikling av videreutdanningen.

Les mer her om studentmedvirkning: Studentmedvirkning

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 15. juni 2024 03:08:47