Studieplan for Barn i offentlig omsorg - Juridiske perspektiv og beslutningstaking (15 stp) (Vår 2024)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
15
Studiets varighet:
½ år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettstudium

Informasjon om studiet

Studiet er en videreutdanning i barnevernfaglig arbeid med barn og foreldre, når barn mottar tiltak utenfor hjemmet. Studiet er et deltidsstudium på 15 stp, med mulighet for eksamen både i vår- og høstsemesteret.
Studiet retter seg mot det barnevernfaglige arbeidet som utføres av den kommunale barneverntjeneste, hvor undervisningen legger opp til en praksisnær arbeidsprosess. Studiet kan også være aktuelt for andre som jobber med barn eller foreldre, når barn mottar tiltak utenfor hjemmet. Studiet gir fordypningskompetanse i forvaltning av det juridiske rammeverket, herunder inngående kunnskap om anvendelse av juridisk metode og beslutningsteori, bruk av faglig skjønn som resonneringsform, brukermedvirkning i beslutningsprosessene, samt forståelse og fortolkning av hva som ligger i prinsippet om et barns beste.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om de juridiske bestemmelsene som regulerer barn som mottar tiltak utenfor hjemmet, herunder barnevernloven med tilgrensende lovverk, FNs barnekonvensjon, og Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.

  • har inngående kunnskap om barnets beste som faglig, etisk og juridisk begrep

  • har inngående kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg, og barns rett til informasjon og medvirkning, i alle beslutninger som angår deres liv

  • har inngående kunnskap om faglig skjønn, og hvordan dette påvirker barnevernfaglige beslutninger og får konsekvenser for praktisk utførelse

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan kritisk reflektere over og analysere barn og foreldres behov for oppfølging ved tiltak utenfor hjemmet

  • kan analysere betydningen av barnets beste i ulike faser av oppfølgingsarbeidet

  • kan analysere betydningen av tverrprofesjonell tiltaksoppfølging når barn mottar tiltak utenfor hjemmet

  • kan kritisk reflektere over barneverntjenestens strukturelle makt, egne holdninger og verdier, og hvordan det påvirker barnevernfaglig praksis

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og redegjøre for relevante juridiske og barnevernfaglige problemstillinger, og hvordan dette innvirker på arbeidet med barn som mottar tiltak utenfor hjemmet

  • kan anvende anerkjente og relevante metoder slik at barn og foreldres rett til medvirkning ivaretas i arbeidet med plasseringer utenfor hjemmet

Opptak

1) Bachelor innen barnevern, sosialt arbeid eller vernepleie, eller tilsvarende gradsutdanning på minimum 180 studiepoeng
eller
2) Annen relevant bachelor eller tilsvarende gradsutdanning på minimum 180 studiepoeng, og minimum ett års relevant arbeidserfaring etter fullført utdanning. Erfaringen må være fra arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.

Med relevant bachelorutdanning menes annen helsefaglig, pedagogisk, psykologisk eller samfunnsvitenskapelig utdanning.

 

Det er et krav om relevant arbeidstilknytning i minimum 50% stilling i studietiden. Relevant arbeidstilknytning vil være ansettelse i kommunalt, privat, eller statlig barnevern, hvor stillingen innebærer direkte brukerkontakt.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet er på 15 studiepoeng og består av 3 digitale moduler. Hver modul avsluttes med en passeringsprøve. Passeringsprøven må bestås for å få tilgang til neste modul. Samtlige moduler og passeringsprøver må være gjennomført og bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.

Studiets varighet er fleksibel med mulighet for eksamen i desember og mai hvert semester.

Gjennom videreutdanningen skal studentene tilegne seg inngående kunnskap og bevissthet om det juridiske rammeverket som regulerer det barnevernfaglige arbeidet, når barn som mottar tiltak utenfor hjemmet. Studentene skal tilegne seg omfattende kunnskap om hva som ligger i forståelsen av barnets beste som overordnet prinsipp, og hvordan ivareta barns rett til medvirkning i alle beslutninger som angår deres liv.

Sentrale temaer:

  • Sentrale juridiske vurderingstema når barn mottar tiltak utenfor hjemmet

  • Barn og foreldres rettigheter og medvirkning

  • Barnets beste som overordnet prinsipp i barnevernsarbeidet

  • FNs barnekonvensjon – barns rett til beskyttelse (protection), rett til bestemmelse (provision) og barns rett til medvirkning (participation).

  • Makt og myndighetsutøvelse

  • Faglig skjønn som resonneringsform

  • Barnevernsarbeiderens holdninger og verdier

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

  • All undervisning gjennomføres via læringsplattformen Canvas. Læringsplattformen er et web-basert system. Studiet er organisert som et heldigitalt studium. Det opprettes et digitalt klasserom hvor studenten får tilgang til varierte undervisnings- og læringsformer gjennom studiet.

  • Studenten får tildelt tilgang til læringsplattformen så snart tilbud om studieplass foreligger.

  • Studiet består av tre ulike moduler. Hver modul avsluttes med en passeringsprøve. Passeringsprøven må bestås for å få tilgang til undervisningsinnholdet i den neste modulen.

  • Fleksible læringsformer danner grunnlaget for at studiet kan tilrettelegges den enkelte students arbeidssituasjon og timeplan.

  • Overordnet benyttes blended learning (blandet læring) som tilnærming. Det betyr at ulike læringsformer og læringsressurser som for eksempel e-forelesninger, studentaktive læringsformer og digitale ressurser, kombineres.

  • Viktige beskjeder gis i canvas, og det tilbys veiledning på oppsatte tidspunkter via digital lenke i canvas. Studenten har også anledning til å kommunisere med medstudenter og studieansvarlig via et eget kommunikasjonssystem på læringsplattformen.

  • Det forventes at studentene er i stand til å lese og forstå engelsk faglitteratur. Høgskolen tilbyr veiledning i litteratursøk og referanseteknikk, utlån av bøker, tidsskrifter, samt tilgang til databaser. Høgskolen følger fastsatte lover og forskrifter om universell utforming

  • Det forventes at studentene aktivt benytter og holder seg orientert om kunngjøringer og diskusjonsinnlegg. Informasjonsutveksling foregår i hovedsak via læringsplattformen og høgskolens e-post


Vurderingsformer
Vurderingsformene i studiet består av arbeidskrav/passeringsprøver, og eksamen.

Arbeidskrav:
Studiet har flere arbeidskrav. Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnet. Det henvises til emnebeskrivelsen for nærmere informasjon. 

Eksamen:
Eksamen arrangeres to ganger hvert år, i mai og desember. Studenten meldes automatisk opp til eksamen samme semester som studiet startes opp. Studenten må selv melde seg av og eventuelt opp til senere eksamen dersom dette er ønskelig.

Eksamen benytter seg av karakterregel A-F.

Plagiatkontroll/fusk:
Passeringsprøver og eksamener kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske, vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold https://lovdata.no/forskrift/2018-02-08-229

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet. Etter endt utdanning vil kandidaten være i stand til å nyttiggjøre seg kunnskap fra forskning og nyutviklet teori i sitt daglige barnevernfaglige arbeid.

Internasjonalisering

Studiet legger vekt på kulturforståelse, hvordan barnevernsarbeidet utøves i ulike kulturer og barnevernsfaglig utvikling i et internasjonalt perspektiv. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk, men enkelte tema kan forekomme på engelsk. Internasjonal litteratur er en viktig del av pensumlitteraturen.

Evaluering av studiet

Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering (etter hver modul) og evaluering etter gjennomført studie. Det skrives evalueringsrapport som grunnlag for videreutvikling av videreutdanningen.

Les mer om studentmedvirkning i kvalitetsarbeidet, i henhold til høgskolens godkjente kvalitetssystem for utdanning. 

 

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse

Jobb og videre studier

Videreutdanningen gir fordypningskompetanse i å sikre forsvarlig oppfølging av barn og familier, når barn mottar tiltak utenfor hjemmet. Fullført videreutdanning gir godt grunnlag for masterstudier. Hvorvidt studiet lar seg innpasse i et eventuelt mastergradsløp er opp til den enkelte utdanningsinstitusjon å vurdere.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Randi Magnus Sommerfelt, 22.8.2022

Studieplanen gjelder for

Vår 2024

Studieprogramansvarlig

Fakultet for helse, velferd og organisasjon.
Undervisningsleder Hege Simensen
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juni 2024 12:22:12