Studieplan for Engelsk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) (2013–2014)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 60
- Studiets varighet:
- 1½ år
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold
Informasjon om studiet
Engelsk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 stp) er utformet i tråd med Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene og Kunnskapsløftet. Studiet er et valgfag i Grunnskolelærerutdanningen 5-10. Studiet er profesjonsrettet og praksisnært.
Studiet gir formell undervisningskompetanse i engelsk på mellom- og ungdomstrinnet.
Studiet inkluderer de fire fagovergripende hovedområdene som er presisert i rammeplanen: grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, flerkulturelt perspektiv og kunnskap om og erfaring med varierte arbeidsmåter.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAPER:
Etter endt studium skal studenten:
- ha kunnskap om engelsk språk, litteratur, engelskspråklige kulturer og om engelskopplæringen på mellom- og ungdomstrinnet
- ha kunnskap om språklæringsteorier, vurderingsformer, engelsk didaktikk, gjeldende planverk for skolen, samt om relevant forsknings- og utviklingsarbeid
- ha kunnskap om faktorer som bidrar til godt læringsarbeid i engelsk på mellom- og ungdomstrinnet
- ha kunnskap om grunnleggende ferdigheter
- ha inngående kunnskaper om planlegging, gjennomføring, evaluering og videreutvikling av tilpassede undervisningsopplegg i engelsk
FERDIGHETER:
Etter endt studium skal studenten:
- kunne legge til rette for et godt læringsmiljø og gi god, variert og differensiert undervisning i engelsk på barnetrinnet i tråd med til enhver tid gjeldende planer og lovverk
- kunne bidra til, selvstendig og i et fagfellesskap, videreutvikling av gode læringsstrategier og god undervisningspraksis
GENERELL KOMPETANSE:
Etter endt studium skal studenten:
- ha utviklet etiske og historiske perspektiver på egen yrkesrolle og kritiske perspektiver på lærerprofesjonens samfunnsrolle.
Opptak
Ingen krav utover opptakskravet til Grunnskolelærerutdanningen 5-10.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av fire obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng:
- Språk og kommunikasjon 5-10
- Kulturstudier Vår 5-10
- Grammatikk og fonetikk 5-10
- Kulturstudier høst 5-10
Emnene består av både teoretiske, praktiske og fagdidaktiske komponenter som er viktige for å utvikle gode kunnskaper og ferdigheter i arbeid med engelsk på mellom- og ungdomstrinnet.
Organisering og læringsformer
Studiet er organisert i forelesninger, gruppeundervisning og selvstudium. Bruk av læringsplattform er sentralt i studiet. Muntlig ferdighetstrening skjer blant annet gjennom bruk av språklab. Det er lagt opp til undervisningsformer som skal ivareta god kontakt både mellom student og lærer og studentene i mellom.
Biblioteket bidrar til å utvikle studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant og faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene tilbud om bibliotekundervisning, der målet er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Omfang og forventet læringsutbytte av biblioteketsundervisning finner man under de aktuelle emnebeskrivelsene, knyttet til emnets kunnskapsmål, ferdighetsmål og generell kompetanse.
For GLU-studentene må undervisningen i engelsk ses i sammenheng med PEL-faget og profesjonsdager.
Det forutsettes at studentene deltar aktivt i diskusjoner og gruppearbeider.
Praksis
Studentene har tre uker praksis hvert semester i de to første årene av utdanningsløpet. Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder, basisgruppeveileder og PEL.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap. Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.
Internasjonalisering
Høgskolen i Østfold har en samarbeidsavtale med University of York i England, hvor det er mulig å ta 30 studiepoeng i engelsk som et skolerelevant fag innenfor grunnskolelærerutdanningen. Mer informasjon vedrørende dette kan rettes til koordinator for Engelsk i grunnskolelærerutdanningen eller Internasjonalt kontor.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:
- HiØs studiekvalitetsutvalg gjenomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
- Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelser for detaljer.
Tilbakemelding underveis
Studentene vil få muntlig og skriftlig tilbakemelding underveis, både med hensyn til språklig nivå, teoretisk forståelse og didaktiske ferdigheter. Tilbakemeldinger gis blant annet i forbindelse med arbeidskrav, mappeinnleveringer og veiledning. I tråd med Kunnskapsløftets fokus på innsikt i egne læringsstrategier legges det opp til at student og lærer i fellesskap kan bidra til å gi den enkelte student god kvalitet på sine studier.
Vurdering
- Det er arbeidskrav knyttet til studiet som må være innlevert til avtalte frister og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen (se den enkelte emnebeskrivelse).
- Vurdering gis i form av individuell skriftlig og muntlig eksamen, samt mappeeksamen.
- Karakterer gis på en skala fra A-F, der A er beste karakter, E er bestått og F er ikke bestått.
Litteratur
Se den enkelte emnebeskrivelse
Litteraturlister som er publisert for emner fram i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdaterte litteraturlister vil være tilgjengelige i emnebeskrivelsene ved semesterstart.
Jobb og videre studier
Studiet inngår i Grunnskolelærerutdanning 5-10 som kvalifiserer til arbeid som lærer i grunnskolen.