Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
½ år
Undervisningsspråk:
Fransk
Studiested:
Nettbasert studium med mulighet til begrenset veiledning på studiested Halden.

Studieplan for Fransk, påbyggingsstudium (30 studiepoeng) (Høst 2012)

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER
Studentene har solide kunnskaper om fransk språk, både muntlig og skriftlig,
samt gode kunnskaper om frankofon litteratur og om kjente personer som har preget fransk historie og kultur.

FERDIGHETER
Studentene kan kjenne igjen ulike tekstsorter og bruke norsk og fransk for å formidle budskapet i tekstene.
Studentene kan arbeide konkret med frankofone verker og legge frem sitt arbeid på fransk.
Videre kan de sammenligne sentrale trekk i fransk identitet med den norske kulturen.

GENERELL KOMPETANSE
Studentene kan bruke oppslagsverk og kilder på en selvstendig og reflektert måte.
De kan finne frem til relevant stoff i ulike medier og ved hjelp av IKT.

Opptak

Opptakskravet er bestått Fransk årsstudium (60 studiepoeng) eller tilsvarende.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Påbygningsstudiet i fransk tilbyr 4 ulike emner som rullerer. Dette innebærer at studentene får tilbud om 3 emner pr. år. For studiåret 2012-2013 tilbys følgende emner:

SFF21212: Skriftlig språkferdighet: Oversettelse av fagtekster

SFF21112: Fransk kultur og samfunn: Berømte menn og kvinner i fransk historie

SFF21312: Frankofone tekster

I studieåret 2013-2014 tilbys også emnet SFF21412 Fransk: Muntlig diskurs.  

Organisering og læringsformer

Undervisningen blir gitt i nettmøter med mulighet for individuell veiledning. Læringsplattformen Fronter brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt studiemateriell, oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnene.

Undervisningsplattformen Blackboard Collaborate brukes til nettmøter i form av undervisningtimer og veiledning.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Internasjonalisering

Studentene har tilbud om et studieopphold på 2-4 uker ved CAVILAM i Vichy, Frankrike, hvor de får intensiv språkundervisning, innsikt i fransk kultur og levemåte, og anledning til å praktisere språket i autentiske situasjoner.

Oppholdet finansieres (delvis) av studentene selv (4 uker nødvendig for å få støtte fra Lånekassen). Oppholdet er lagt til oktober - november. Mer informasjon om utenlandsoppholdet kan fås av programkoordinator.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet vil bli jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet.

HiØs kvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av skolens studieprogrammer (kalt EVA2).

Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelse for detaljer.

Tilbakemelding underveis

Det gis tilbakemelding underveis i studiet, bl.a. i forbindelse med arbeidskrav og innleveringer.

Vurdering

I emner hvor det er oppgitt arbeidskrav må disse være fullført/innlevert innen angitte frister og godkjent av faglærere før studentene kan fremstille seg til eksamen i det aktuelle emnet.

Både eksamen, hjemmeoppgaver og muntlige prestasjoner blir brukt som vurderingsgrunnlag. Ved eksamen besvares alle oppgaver på fransk, bortsett fra oversettelsen fra fransk til norsk.

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.

Litteratur

Fremgår av de enkelte emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Studiet kan inngå som del av Bachelor i samfunn, språk og kultur. Studiet kan gi grunnlag for opptak til ulike masterstudier i fransk.

Studiet kombinert med praktisk-pedagogisk utdanning gir kompetanse for undervisning i fransk i ungdomsskolen og i videregående skole.

Gode franskkunnskaper er viktig og nyttig i ulike yrker  både i næringslivet og i offentlig sektor.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Stein Haugom Olsen 19.04.2012

Studieplanen gjelder for

2012-2013

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 20. apr. 2024 03:13:06