Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- ½ år
- Undervisningsspråk:
- Fransk
- Studiested:
- Nettbasert studium med mulighet til begrenset veiledning på studiested Halden.
Studieplan for Fransk, påbyggingsstudium (30 studiepoeng) (Høst 2012)
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studentene har solide kunnskaper om fransk språk, både muntlig og skriftlig,
samt gode kunnskaper om frankofon litteratur og om kjente personer som har preget fransk historie og kultur.
FERDIGHETER
Studentene kan kjenne igjen ulike tekstsorter og bruke norsk og fransk for å formidle budskapet i tekstene.
Studentene kan arbeide konkret med frankofone verker og legge frem sitt arbeid på fransk.
Videre kan de sammenligne sentrale trekk i fransk identitet med den norske kulturen.
GENERELL KOMPETANSE
Studentene kan bruke oppslagsverk og kilder på en selvstendig og reflektert måte.
De kan finne frem til relevant stoff i ulike medier og ved hjelp av IKT.
Opptak
Opptakskravet er bestått Fransk årsstudium (60 studiepoeng) eller tilsvarende.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Påbygningsstudiet i fransk tilbyr 4 ulike emner som rullerer. Dette innebærer at studentene får tilbud om 3 emner pr. år. For studiåret 2012-2013 tilbys følgende emner:
SFF21212: Skriftlig språkferdighet: Oversettelse av fagtekster
SFF21112: Fransk kultur og samfunn: Berømte menn og kvinner i fransk historie
SFF21312: Frankofone tekster
I studieåret 2013-2014 tilbys også emnet SFF21412 Fransk: Muntlig diskurs.
Organisering og læringsformer
Undervisningen blir gitt i nettmøter med mulighet for individuell veiledning. Læringsplattformen Fronter brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt studiemateriell, oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnene.
Undervisningsplattformen Blackboard Collaborate brukes til nettmøter i form av undervisningtimer og veiledning.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.
Internasjonalisering
Studentene har tilbud om et studieopphold på 2-4 uker ved CAVILAM i Vichy, Frankrike, hvor de får intensiv språkundervisning, innsikt i fransk kultur og levemåte, og anledning til å praktisere språket i autentiske situasjoner.
Oppholdet finansieres (delvis) av studentene selv (4 uker nødvendig for å få støtte fra Lånekassen). Oppholdet er lagt til oktober - november. Mer informasjon om utenlandsoppholdet kan fås av programkoordinator.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet vil bli jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet.
HiØs kvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av skolens studieprogrammer (kalt EVA2).
Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelse for detaljer.
Tilbakemelding underveis
Det gis tilbakemelding underveis i studiet, bl.a. i forbindelse med arbeidskrav og innleveringer.
Vurdering
I emner hvor det er oppgitt arbeidskrav må disse være fullført/innlevert innen angitte frister og godkjent av faglærere før studentene kan fremstille seg til eksamen i det aktuelle emnet.
Både eksamen, hjemmeoppgaver og muntlige prestasjoner blir brukt som vurderingsgrunnlag. Ved eksamen besvares alle oppgaver på fransk, bortsett fra oversettelsen fra fransk til norsk.
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.
Litteratur
Fremgår av de enkelte emnebeskrivelsene.
Jobb og videre studier
Studiet kan inngå som del av Bachelor i samfunn, språk og kultur. Studiet kan gi grunnlag for opptak til ulike masterstudier i fransk.
Studiet kombinert med praktisk-pedagogisk utdanning gir kompetanse for undervisning i fransk i ungdomsskolen og i videregående skole.
Gode franskkunnskaper er viktig og nyttig i ulike yrker både i næringslivet og i offentlig sektor.