Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Engelsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold

Studieplan for Engelsk, årsstudium (2006–2007)

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold


Studiet består av hovedemnene språk/praktisk språkferdighet og kulturkunnskap/litteratur. Undervisningen er organisert slik:


Mål, innhold og eksamensform i de enkelte emnene som inngår i studieplanen, er nærmere omtalt i emnebeskrivelsene.

Organisering og læringsformer


All undervisning foregår på engelsk, dels i forelesninger og seminarer, dels i mindre grupper. Noe undervisning kan organiseres som prosjektarbeid. Undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt. I tillegg er det obligatoriske innleveringer, presentasjoner og tester som studentene må fullføre for å ha rett til å ta eksamen.
Seminar- og gruppeundervisning krever at studentene deltar aktivt. Det gis jevnlig oppgaveskriving i alle disiplinene hvert semester.
Gjennom måten studiet er organisert på, og gjennom dets arbeids- og evalueringsformer, legges det stor vekt på kvalitetssikring. Dessuten er det lagt opp til arbeidsformer som skal ivareta god kontakt mellom student og lærer og mellom student og student.

To uker av undervisningen legges til Det norske studiesenter i Storbritannia, Universitetet i York. Studenter som blir forhindret i å dra til York, skal under veiledning skrive en ekstra oppgave fra stoffet som er planlagt for de to ukene.

Gjennom prosjektoppgaver, gruppearbeid og innleveringer blir studentene stimulert til aktivt å søke etter fagstoff og empiriske data både i bibliotek og på Internett. Høgskolens bibliotek bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene biblioteksundervisning. De skal kunne søke i elementære informasjonskilder, gjøre seg kjent med sentrale informasjonskilder innenfor eget fag og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen.

Vurdering


Evalueringsformene skal også sikre at studentene får tilbakemelding om faglig fremgang og blir fulgt opp gjennom studiet, og samtidig at studentene blir motivert til selv å ta initiativ for å få god kvalitet på sine studier. Flere ganger om året får studentene anledning til å evaluere hvert emne.
Eksamen i Allmenn lingvistikk for språkstudenter finner sted omtrent midt i 1. semester. Videre har studiet eksamen i Engelsk språk I: fonetikk, grammatikk og praktisk språkferdighet og Britiske studier i slutten av 1. semester. På slutten av 2. semester har studentene eksamen i Amerikanske studier og Engelsk språk II. Det er ikke noe krav at alle eksamenene avlegges innenfor ett år. Det vil, ved behov, bli avholdt kontinuasjonseksamen for både første og andre semesters emner. Det benyttes en karakterskala med 5 trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Unntaksvis brukes vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått, og dette vil i så fall framgå av emnebeskrivelsen.
Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen og til avdelingens 'Utfyllende retningslinjer for innleveringer (arbeidskrav og del av mappe), samt klage og ny og utsatt eksamen hvor dette inngår i emnet'.

Litteratur


Det henvises til emnebeskrivelsene.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Eva L. Björk

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 03:15:30