Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Engelsk
Studiested:
Halden

Studieplan for Engelsk, årsstudium (2018–2019)

Informasjon om studiet

Med årsstudium i engelsk kan man ved HiØ også ta en påbyggingsenhet på 30 studiepoeng (Engelsk påbyggingsstudium), og dermed oppnå til sammen 90 studiepoeng i engelsk. Bestått bachelorstudium med fordypning i engelsk kreves som grunnlag for opptak til mastergradsstudier ved mange studiesteder.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper
Kandidaten har kunnskap om:

  • skriftlig og muntlig argumentasjon
  • engelsk grammatikk og fonetikk
  • å søke etter, vurdere, bruke og dokumentere primær- og sekundærlitteratur
  • og forståelse av Storbritannias og USAs kultur og samfunnsforhold i historisk perspektiv
  • litterære perioder, temaer og den kunstneriske egenart i britisk og amerikansk litteratur

Ferdigheter
Kandidaten kan:

  • beskrive og analysere muntlig og skriftlig engelsk ved hjelp av språkvitenskapelig terminologi
  • analysere og vurdere et utvalg av britiske og litterære tekster og sakprosatekster
  • presentere og argumentere på engelsk i ulike muntlige og skriftlige sammenhenger
  • søke etter, vurdere, bruke og dokumentere primær- og sekundærlitteratur
  • bruke ulike digitale verktøy til akademiske forhold

Generell kompetanse
Kandidaten kan:

  • kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • arbeide analytisk, både selvstendig og sammen med andre
  • tenke bevissthet om egen bruk av språket
  • tenke kritisk og uavhengig gjennom å analysere litteratur og andre sosiale fenomener 

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av seks obligatoriske emner:

  • Grammatikk og fonetikk 1 (10 studiepoeng)
  • Kulturstudier 1 (10 studiepoeng)
  • Kritisk analyse 1 (10 studiepoeng)
  • Grammatikk og fonetikk 2 (10 studiepoeng)
  • Kulturstudier 2 (10 studiepoeng) 
  • Kritisk analyse 2 (10 studiepoeng)

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer

All undervisning foregår på engelsk.

Biblioteket bidrar til å utvikle studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant og faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene tilbud om bibliotekundervisning, der målet er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Omfang og forventet læringsutbytte av biblioteketsundervisning finner man under de aktuelle emnebeskrivelsene, knyttet til emnets krav til kunnskaper, ferdigheteter og generell kompetanse.

Gjennom måten studiet er organisert på, og gjennom dets arbeids- og evalueringsformer, legges det stor vekt på kvalitetssikring. Dessuten er det lagt opp til arbeidsformer som skal ivareta god kontakt mellom student og lærer, og mellom student og student.

Undervisningen foregår dels i forelesninger og seminarer, dels i mindre grupper. Seminar- og gruppeundervisning krever at studentene deltar aktivt.

Studiet legger opp til en klar progresjon innenfor faget. Studentene skal bli gradvis mer selvstendige og bevisste med hensyn til egne læringsmål og fagets innhold. Det forutsettes at studentene på egen hånd og i samarbeidsgrupper tilegner seg en stor del av lærestoffet. Bruk av IKT i engelskfaget er en integrert del av studiet.

Undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt. Studentene må oppfylle kravene til obligatoriske innleveringer, presentasjoner og tester for å ha rett til å ta eksamen.  

Arbeidskrav og vurderingsformer

Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen.
Vurderingsformene omfatter både muntlige og skriftlige eksamensformer for å kunne teste kandidatens muntlige og skriftlige ferdigheter. Det benyttes en karakterskala med seks trinn fra A-E for bestått og F for ikke bestått.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Internasjonalisering

Engelsk årsstudium er preget av et internasjonalt studiemiljø med all pensumlitteratur på engelsk, forelesere med bakgrunn fra Storbritannia, USA, Australia, Afrika og Norge
i tillegg til innkommende utvekslingsstudenter. 
Europeiske og globale perspektiver på fremmedspråksundervisning er integrert i alle emner.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjent evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelse for detaljer.
  • Alle lærere skal gjennomføre løpende evaluering av egen undervisning (EVA4). Det vil si at det legges til rette for en dialog med studentene om forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Det henvises til emnebeskrivelsene.

Studieopphold i utlandet

Et studieopphold ved en av høgskolens samarbeidsinstitusjoner i utlandet anbefales sterkt i løpet av studietiden. Dette må skje innenfor en gradsutdanning. Studenter som tar engelsk årsstudium kan søke seg inn på Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur hvor årsstudiet kan inngå. I dette studiet er det tilrettelagt for utveksling i 4. eller 6. semester.

Et slikt semester vil ikke bare styrke språkkunnskapene, men også gi et kulturmøte i praksis. Studentene har mulighet til å velge fra en stor fagpalett: i tillegg til språk-og litteraturstudier åpnes det også for f.eks. kulturstudier, områdestudier, kvinne-og kjønnsstudier, historie og samfunnsvitenskapelige fag.

høgskolens websider for internasjonalisering vil man finne mer detaljert informasjon om institusjoner i utlandet som høgskolen har utvekslingsavtaler med.

Jobb og videre studier

Målgruppen for årsstudiet i engelsk er studenter som ønsker å ta en utdanning som kan brukes både i skoleverket (etter praktisk-pedagogisk utdanning) og på alle andre områder hvor engelskkunnskaper er viktig.

Studiet kan kombineres med andre fag ved høgskoler og universiteter og inngå i en bachelorgrad.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Trond Hammervoll, 27. april 2018

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2018-2019

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Studieleder Sverre Vesterhus og koordinator Daniel L. Fryer
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:15:14