Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Idrett, påbyggingsstudium (30 studiepoeng) (2007–2008)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Idrett påbygging består av tre obligatoriske emner. Hvert emne har et omfang på 10 studiepoeng.

101 Idrett påbygging - Friluftsliv: Kajakkpadling, brevandring, rafting og alpint (høst- og vårsemester)
102 Idrett påbygging - Laboratoriearbeid, idrett, kosthold, prestasjon og testmetodikk (høstsemester)
103 Idrett påbygging - Trenerfordypning i spesialidrett. Fordypningsoppgave (høst- og vårsemester)

 

Organisering og læringsformer

Studiet er delt opp i tre emner. Studiet kan dermed tas over ett, to eller flere år. Undervisningen vil bli gitt som forelesninger, drøftinger i grupper eller som praktisk virksomhet ledet av lærer eller studenter i større eller mindre grupper (PBL). Deler av pensum må studentene regne med å tilegne seg helt eller delvis på egen hånd, enekeltvis eller i grupper (kollokvier). I fordypningsoppgaven forutsettes det at minst to studenter arbeider sammen innenfor samme problemområde som skal være godkjent av veileder.

Bibliotek
Studentene tilbys bruk av bibliotek til studievirksomhet og studentene får en innføring i bruk av bibliotek.

Laboratoriearbeid
I laboratoriearbeid legges det til rette for samarbeid med bioingeniørstudenter og bioingenørlærere.

IKT
IKT er integrert i forhold til kommunikasjon fremlegg og FOU-oppgave. Studiet skal gi kunnskap i bruk av digitale verktøy for å hente inn informasjon, i planleggingen av aktiviteter i dokumentasjon og rapportering.

Internasjonalisering
Deler av den alpine delen foregår i Mellom-Europa. Det er mulighet til å ta deler av studiet ved vitenskapelige høgskoler/universitet i utlandet.

Obligatorisk deltakelse og fysisk aktivitet
Det er obligatorisk deltakelse på alle ekskursjoner og i basisgruppearbeid. Studiet stiller store krav til deltakelse og medansvar. Det forutsettes at studentene arbeider aktivt med oppgaver på egen hånd og i grupper. Det forutsettes også at studentene er i god fysisk form.

Kostnader
Kostnader i forbindelse med ekskursjoner må betales av studentene, ca. 9000,-

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til alle tre emner i studiet. Deltakelse i praktiske deler som gruppearbeid/ekskursjoner/turer, frammøtekrav samt godkjente rapoprter/oppgaver er en betingelse for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

 

Praksis

Studiet legges opp slik at studentene erfarer og medvirker til at teoretisk stoff integreres i fagets praktiske del. Kunnskap skal omsettes i forpliktende handlingskompetanse. Det legges vekt på problembaserte formidlingsformer der studentene lærer gjennom erfaring og veiledning.

Studiet vil inneholde ca. 60 % praktisk virksomhet og 40 % teori.

Studenter som er opptatt i studieprogrammet Allmennlærerutdanning ved HiØ skal gjennomføre 4 ukers veiledet praksis i grunnskolen i løpet av et årsstudium (2 uker i halve årsstudier) i ett av sine fordypningsår i skolefag. Dette er fagrettet praksis, men studentene skal også delta i annen undervisning og aktiviteter ved skolen, dersom dette er nødvendig for å skape en god praksisopplæring i tråd med rammeplanens intensjoner. Innholdet og organiseringen av praksisopplæringen for hvert studium utformes i samarbeid mellom studenter, praksisskole og fagseksjonen ved HiØ og vil framgå av semesterplanen i starten på semesteret.

Studenter som ikke er opptatt i allmennlærerprogrammet vil få alternative arbeidsoppgaver av tilsvarende omfang. Disse arbeidsoppgavenes innhold og organisering vil framgå av semsterplanen i starten på semesteret.

Tilbakemelding underveis

Studentene får løpende tilbakemelding på hvordan de ligger an i forhold til faglige målsettinger. Det skal gjennomføres en obligatorisk veiledningssamtale med hver enkelt basisgruppe i hvert semester.

 

Vurdering

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studentene kan fremstille seg til eksamen.

Det er avsluttende eksamen i hvert emne. Vurderingsordningene er varierte og lagt opp slik at studenten blir eksaminert både individuelt og i gruppe, skriftlig og muntlig.

Se den enkelte emnebeskrivelse for detaljert informasjon om eksamen og sensurordning.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Eystein Arntzen, 20.08.2007.

Studieprogramansvarlig

Avdeling for lærerutdanning
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:16:13