Programmet tar ikke opp nye studenter

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Studieplan for Religion, livssyn og etikk 2 (30 studiepoeng) (2015–2016)

Informasjon om studiet

Studiet er en videreutdanning og går over to semester, høst og vår. Studiet gir sammen med Religion, livssyn og etikk 1 en faglig kompetanse på 60 studiepoeng og kvalifiserer til undervisning i grunnskolen. 

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om viktige tros - og livstolkinger i religionene, anna religiøst mangfold i historisk og aktuelt perspektiv, med vekt på europeiske og mer globale forhold
  • har kunnskap om religionshistorie med vekt på eldre tid og særleg på kristendommens historie fram til og med reformasjonen
  • har kunnskap om hellige tekster med viktige fortellinger i religionane, deres litterære uttrykk og sjangrer, virkningshistorie, hermeneutikk og historisk-vitenskaplige perspektiv på tekstene
  • har kunnskap om samisk religionshistorie
  • har kunnskap om sammenligninger mellom religiøse tradisjoner og praksiser
  • har kunnskap om sekulære livstolkinger med vekt på ideologier
  • har kunnskap om vestlig filosofihistorie med vekt på antikken
  • har kunnskap om religiøse, humanistiske og naturalistiske verdiperspektiv i møte med aktuelle utfordringer som spørsmål om liv og død, kjønn og likestilling, seksualitet, økonomi, miljø og ressursbruk, rusmiddel og rusmisbruk
  • har kunnskap om FNs internasjonale konvensjoner om menneskerettene og ILO-konvensjonen om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, samt aktuell diskusjon om menneskerettighetsbegrepet
  • har kunnskap om grunnskolefagets historie med særlig vekt på tiden etter 1997 og ulike løsninger på religions- og filosofiundervisningen i andre land
  • har kunnskap om et bredt utvalg av mulige arbeidsmåter i faget og tilsvarende vurderingsformer


FERDIGHETER
Studenten

  • kan bruke eit bredt utvalg av varierte arbeidsmåter med vekt på utforskende samtaler
  • kan vurdere lærebøker og andre læremiddel i faget, òg i eigen undervisning
  • kan lage lokale læreplanar i RLE
  • kan reflektere over egen utvikling i yrkesutøvelsen som RLE-lærer
  • kan integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen: kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese ulike typer tekster og regne
  • kan tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker mening i RLE-emnene, gjennom sjangrer, symbol, metaforer og andre virkemiddel
  • kane bruke digitale verktøy med særlig blikk for kildekritikk i forhold til søk etter informasjon og etiske spørsmål om nettetikette og personvern
  • kan bruke prinsippene for erfaringsbasert forsking i egen virksomhet som RLE-lærer


GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan gjøre greie for ulike konsekvenser av verdigrunnlaget for skolen
  • kan se ungdomskultur og samfunn ellers i sammenheng med religioner og livssyn

Opptak

Bestått grunnskole- / allmennlærerutdanning, eller annen lærerutdanning på minimum 180 studiepoeng,
og inkludert eller i tillegg RLE 1, eller tilsvarende utdanning på minimum 30 studiepoeng.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to obligatoriske emner, begge på 15 studiepoeng:

RLE 201: Fordypning i livssyn, filosofi, hinduisme, buddhisme og annet religiøst mangfold
RLE 202: Fordypning i etikk, jødedom, kristendom og islam

Se den enkelte emnebeskrivelse for mer detaljert informasjon om innhold.

Organisering og læringsformer

Studentene vil møte varierte arbeidsformer. Undervisningen skjer i stor gruppe, mens arbeidskrav utføres i mindre grupper (basisgrupper). Undervisningen inneholder formidling (forelesning), faglig og didaktisk refleksjon, presentasjon av og kommentarer til konkrete eksempler, og praktiske øvelser med veiledning. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap. Arbeidsformer studenten vil møte er utforming og bearbeiding av notater, lage sammendrag av ulike tema, samtaler om lærestoffet, samt utforming og fremføring av skriftlige og muntlige presentasjoner.

Sentrale områder
Sentrale områder i studiet er fagdidaktikk, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, vurdering, samiske og flerkulturelle perspektiver.

Bruk av bibliotek:
Biblioteket skal bidra til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Bibliotekundervisningen vil bestå av to dobbelttimer, en innføring i informasjonssøk ved studiestart og spesialisert informasjonssøk samt innføring i referanseteknikk i forbindelse med oppgaveskriving. Deltakelse i denne undervisningen er svært viktig for å få et godt utbytte av studiet .

Bruk av IKT:
Det forutsettes at studentene benytter IKT aktivt, både som kommunikasjonskanal mellom lærere og studenter og som arbeidsredskap. Det legges særlig vekt på at studentene utvikler en kritisk holdning til internettkilder.

Egenaktivitet:
Det forutsettes en utstrakt grad av selvstudium og samarbeid med medstudenter. Studentene inngår i mindre læringsfellesskap (basisgrupper).

Arbeidskrav:
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.

Utgifter knyttet til studieturer må studentene påkoste selv.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene skal gjennomføre forsknings- og utviklingsarbeid innen emnenes arbeidskrav, se emnebeskrivelse og semesterplan for mer informasjon.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at de deltar i evaluering av studiene.

  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Emneansvarlig har ansvar for gjennomføring og oppfølging av studentevalueringen.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemeldinger underveis i studiet i forbindelse med aktiviteter i undervisningen. Studentene får vurdering av sine prestasjoner i forbindelse med arbeidskrav.

Vurdering

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Studiet har både muntlig og skriftlig eksamensform, og det benyttes interne og eksterne sensorer.

Det benyttes gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr 'ikke bestått'.

Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

Litteratur

Litteraturliste fremgår av hver enkelt emnebeskrivelse.

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Jobb og videre studier

Studiet kan inngå som del av en bachelorgrad.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 10. juni 2009

Studieplanen er revidert

Studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen, 12. desember 2014

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2015-2016

Studieprogramansvarlig

Avdeling for lærerutdanning
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:16:56