Studieplan for Småbarnsstudier, deltid (30 studiepoeng) (2010–2011)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
Studiet kan tas som en valgfri del av grunnutdanningen i førskolelærerstudiet eller som del av annen bachelorutdanning. Studiet kan også inngå i studiet Barnehagepedagogikk, 60 studiepoeng (tilbys ikke ved HiØ).
Opptak
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet er delt inn i fire temaområder:
- Endrings- og utviklingsarbeid med de yngste barna i barnehagen
- De yngste barna som medskapere av estetikk
- Relasjoner og samspill; teoretiske og praktiske tilnærminger
- Politiske perspektiv på de yngste barna i barnehage og samfunn
Organisering og læringsformer
Arbeidet i studiet er interaktivt; studenter, lærere og barnehager skal sammen skape ny kunnskap om pedagogisk arbeid med små barn i barnehagen. Arbeidet tar utgangspunkt i student- og lærerdefinerte problemstillinger innenfor de ulike temaene. Seminarrommet defineres som ett av mange åsted for refleksjon, diskusjon og kunnskapsutvikling. Problemstillingene belyses på ulike måter hvor vi prøver å utfordre tradisjonell undervisning.
Bruk av bibliotek
Biblioteket skal bidra til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingene r at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon.
Bruk av IKT
IKT vil bli brukt som en integrert del av studiet, både som kommunikasjonsmiddel og som innholdsmessig ressurs. I arbeidet med pedagogiske dokumentasjoner er IKT et viktig redskap. Fronter er læringsplattformen som brukes i studiet.
Praksis
Praksis vil bli gjennomført i samsvar med praksisplanen for den profesjonsutdanningen som Småbarnsstudier skal gå inn i. De temaene som blir tatt opp i undervisningen, er i stor grad praksisrelevante og vil rettes mot den respektive lærerprofesjonen.
Førskolelærerstudenter må ha bestått praksis for å få vitnemål dersom Småbarnsstudier inngår som fordypningsfag.
Førskolelærerstudentene har obligatorisk praksis med varighet på 4 uker. Praksis organiseres som punktpraksis.
Andre studenter har ingen obligatorisk praksis knyttet til studiet, men det legges opp til at studentene hospiterer i barnehager i løpet av førskolelærerstudentenes praksisperiode.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evalueringen av studiet. I tillegg til løpende evaluering underveis blir det gjennomført en skriftlig studentevaluering på slutten av studiet.
Tilbakemelding underveis
Studentene vil få tilbakemelding om faglig utvikling gjennom deltakelse på forelesninger og ved tilbakemelding på arbeidskrav.
Arbeidskrav:
- Individuelt refleksjonsnotat i tilknytning til prosjektarbeid med muntlig tilbakemelding fra faglærer
- Deltakelse i planlegging og arrangering av en småbarnskonferanse der eksterne deltakere inviteres inn. Konferansearrangementet skal, i tillegg til studentenes egne fremlegg, inkludere en-to gjesteforelesere. Dokumentasjoner fra planleggingsprosessen skal samles i egen mappe og leveres faglærer for godkjenning.
- Muntlig gruppefremlegg knyttet til et av studiets hovedtema med muntlig tilbakemelding fra faglærer og medstudenter
- Deltakelse i veiledet praksis, totalt fire uker, for studenter som går i profesjonsprogram.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten én mulighet til å rette opp dette.
Vurdering
Gruppeeksamen: skriftlig fagtekst og muntlig eksamen
Eksamen foregår i vårsemesteret og består av både en skriftlig fagtekst i gruppe og en muntlig gruppeeksamen som til sammen utgjør en samlet gruppekarakter.
Skriftlig fagtekst
Fagteksten skal ta utgangspunkt i kunnskap som er skapt gjennom studiet, der studentene behandler teoretiske, estetiske og praktiske perspektiver relatert til de yngste barna (0-3 åringer) i barnehagen. Fagteksten må være bestått før studentene kan fremstille seg til muntlig eksamen.
Muntlig eksamen
Muntlig eksamen består av å arrangere og gjennomføre en småbarnskonferanse. Studentene er i fellesskap ansvarlige for det faglige innholdet i og organiseringen av konferansen. Studentene skal presentere et fremlegg muntlig, med varighet på ca. 30 minutter pr. gruppe, avhengig av antall studenter pr. gruppe. Innholdet skal konstrueres i gruppens fellesskap, og bygger på tekstene fra den skriftlige eksamenskomponenten. Sensorene er til stede på hele konferansen.
Begge eksamenskomponentene blir vurdert av intern og ekstern sensor. Det gis samlet karakterer i hver gruppe, etter en karakterskala A-F, der A er beste karakter, E er dårligste bestått karakter og F er ikke bestått.
Muntlig eksamen kan justere karakteren på fagteksten med inntil to karakterer.
Studenter som ikke består eksamen kan tidligst fremstille seg ved neste ordinære gjennomføring i Småbarnsstudier, heltids- eller deltidsstudium.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 21.06.2010
Barnehagefolk nr. 1 (2010): Forskning om de yngste. Oslo: Pedagogisk forum.
Barnehagefolk nr. 2 (2010): Å være ny. Oslo: Pedagogisk forum.
Emilson, Anette (2003): Barn i sentrum. Et spørsmål om perspektiv. I: Johansson, Eva & Samuelsson, Ingrid Pramling: Barnehagen -barnas første skole. Oslo: pedagogisk Forum (35-59).
Fennefoss, Anne Tove og Jansen, Kirsten, E. (2008): Småbarnspedagogikk og praksisfortellinger. Pedagogisk dokumentasjon gjennom tolking og analyse. Bergen: Fagbokforlaget.
Gillund, Mari (2006): Små barns medvirkning i barnehagens hverdagsliv. HiO-Masteroppgave 2006 nr. 6.
Haugen, S., Løkken, G., Røthle, M. (red.) (2005): Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 1-10.
Hovik, Lise (2007): De røde skoene - improvisert installasjonsteater for toddlere. I Sagberg og Hellander. Barns tilhørighet. DMMHs publikasjonsserie nr 2/2007. (41-45)
Johansson, Eva og Samuelsson, Ingrid Pramling (2001): Omsorg -en central aspect av förskolepedagogikken. Exemplet måltiden. I Pedagogisk forskning i Sverige 6/2 (81-101).
Myrstad, Anne og Sverdrup, Toril (2009): Improvisasjon -et verktøy for å forstå de yngste barnas medvirkning i barnehagen. Barn nr 2, 2009.
Mæhlum, Simen (2006): Rytme, dynamikk, rom og relasjoner i barns egeninitierte estetiske uttrykk. HiO-masteroppgave 2006 nr 9.
Nyhus, Mette Røe (2010): Ventebølgen på småbarnsavdelingen. Materielle og diskursive praksiser. Høgskolen i Vestfold. (Upublisert materiale, avklares ved studiestart)
Odegard, Nina og Rossholt, Nina (2008): Barna i byen -former i Brevik. Nærmiljø og samfunn. I Moser, Thomas og Pettersvold, Mari (red.) En verden av muligheter -fagområdene i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (137-154).
Os, Ellen og Hernes, Leif (2004): Barns smak - om barn og estetik. Stockholm: Centrum för barnekulturforskning, Stockholm Universitet 36),( 9-36).
Pettersen, John Roald (2008): De minste trenger de beste [Intervju med Nina Johannesen]. I Barnehagefolk nr 2/2008. Oslo: Pedagogisk Forum. (11-13).
Rossholt, Nina (2010): Gråtens mange ansikter. Toner og tempo i barnehagen. I Nordic Studies in Education. Vol 30. (102-115).
Sandvik, Ninni, Kolle, Tonje, Larsen, Ann Sofi og Ulla, Bente (2008): Konstruert mystikk kaster skygger. Utdanning nr. 9/25. April 2008 (42).
Sandvik, Ninni (2006): Småbarnas muligheter til å virke med i barnehagen. I: Barn, nr. 1 Norsk senter for barneforskning, Trondheim. (27-43).
Sandvik, N. (2002): Å gjøre seg tydelig for seg selv og andre. Om småbarns avgrensnings- og selvhevdelsesstrategier.I Barn, nr. 1/02. Trondheim: Norsk senter for barneforskning (49-67).
Sandvik, Ninni (2001): Småbarnas bidrag til barnehagens sosiale miljø. I: Barn. nr. 2 Norsk senter for barneforskning (21-42).
Solheim, Morten (2008). Se meg, da! I Barnehagefolk nr 2/2008. Oslo: Pedagogisk Forum. (4-10).
Sommerro, Henning og Kjetil Steinsholt (2006): Improvisasjon - det å være til stede når noe skjer. I Steinsholt, Kjetil og Sommerro, Henning: Improvisasjon -kunsten å sette seg selv på spill. Oslo: DAMM & SØN. (9-21).
Steinsholt, Kjetil (2006): På den andre siden av ingensteds. I Steinsholt, Kjetil og Sommerro, Henning: Improvisasjon -kunsten å sette seg selv på spill. Oslo: DAMM & SØN. (23-43).
Stern, Daniel N. (2004): Her og nå. Øyeblikkets betydning i psykoterapi og hverdagsliv. (oversatt til norsk av Bildenberg og Toften Roster). Abstrakt Forlag.
Ulla, Bente (2008): Omsorg, makt og barndommar. Rekonseptualisering av omsorg gjennom feministiske poststrukturalistiske tilnærmingar. HiO-masteroppgave 2008 nr.4.
Ulla, Bente (2010): Omsorgens omfattende områder - Kritiske refleksjoner om omsorg i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (Upublisert materiale, forventes publisert des. 2010).
Öberg, Camilla (2003): Småbarn løser problemer. I: Johansson, E & Samuelsson, Ingrid Pramling: Barnehagen - barns første skole. Oslo: Pedagogisk forum (123-137).
Ødegaard, Elin Eriksen (2008): Att skapa mening med livets allvar. I Små barn kan. Fortbildning ab/Förskoletidningen (20-27).
Ødegaard, Elin Eriksen (2006): Kaptein Andreas og hans mannskap: Drøfting av forskningsdata om en gutts stemme og hans innflytelse på barnehagens innhold." I: Barn, nr. 1/2006 (67-83).
Øksnes, Maria (2009): "Leken som forsvant". Klassekampen. 6. Mai 2009.
SELVVALGT LITTERATUR, 500 sider