Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Anestesisykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng) (2013–2014)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
90
Studiets varighet:
1½ år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiested Fredrikstad, og praksisinstitusjoner etter nærmere retningslinjer.

Informasjon om studiet

Utdanningen skal føre til at kandidaten etter endt studium kan ivareta akutt og kritisk syke pasienter i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag. Dette krever et handlingsrepertoar hvor praktiske ferdigheter, problemanalyse, håndtering og samhandlingsferdigheter inngår som viktige elementer.

Anestesisykepleie er å utøve sykepleie og anestesiologisk virksomhet på en forsvarlig og målrettet måte for å tilrettelegge for kirurgi og annen behandling. Den anestesiologiske virksomheten er delegert av lege. Anestesisykepleierstudentene skal være funksjonsdyktige innen eget fagområde etter endt utdanning. Funksjonsdyktighet synliggjøres gjennom utdanningens hovedmålsetting og ALNSF's funksjonsbeskrivelse.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Anestesisykepleier.

Studiets læringsutbytte

Hensikten med videreutdanning i anestesisykepleie er å utdanne velkvalifiserte yrkesutøvere
som kan utøve anestesisykepleie til pasienter som skal opereres, har fått en skade, er rammet av akutt og/eller kritisk sykdom eller har fått en forverring av langvarig sykdom, samt ivareta deres pårørende. Utøvelsen skal være i samsvar med helselovgivningens krav til yrkesutøvelse og fagets kunnskaper og verdier.

Kandidatens forventede læringsutbytte etter fullført og bestått utdanning er definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper
Kandidaten:

  • har avansert kunnskap om pasienters behov for individuell og helhetlig sykepleie pre-, per- og postoperativt, samt om forebygging av komplikasjoner og identifisering av behov for anestesisykepleie

Ferdigheter
Kandidaten:

  • mestrer anestesisykepleie til akutt og kritisk syke pasienter i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag
  • mestrer gjennomføring av anestesi selvstendig på ellers funksjonsfriske pasienter, og i samarbeid med anestesilege gjennomfører anestesi til pasienter med mer komplekse sykdomstilstander
  • underviser og veileder pasienter, pårørende, studenter og medarbeidere
  • mestrer samhandling og teamarbeid på tvers av faggrupper

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • reflekterer kritisk i valgsituasjoner og handler etisk og juridisk forsvarlig i forbindelse med yrkesutøvelsen
  • vurderer kritisk eget arbeid, benytter relevant forskning og bidrar til fagutvikling innenfor eget fagområde

 

Opptak

Bachelor i sykepleierutdanning, med offentlig godkjenning og minst to år praksis som sykepleier. 
Se også Forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Østfold, gjeldende fra 31.01.2013.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet er basert på Rammeplanen for Videreutdanning i anestesisykepleie (2005), og er inndelt i tre emner:
HSANE10113: Grunnleggende anestesisykepleie, medisinske og naturvitenskaplige temaer
HSANE10213: Anestesisykepleiefaglige og samfunnsvitenskapelige temaer
HSANE10313: Fordypning i anestesisykepleie, fag og yrkesutøvelse

Samtlige emner i studiet er obligatorisk (se emnebeskrivelsene).

 

Organisering og læringsformer

Videreutdanningen gjennomføres som heltidsstudium over 3 semestre, og studiet er organisert i emner som omfatter både teoretiske og kliniske studier.

Arbeids- og undervisningsformer
Utdanningen har lagt problembaserte læringsprinsipper (problembasert læring - PBL) til grunn for så vel studiemodell som undervisnings- og arbeidsformer.
Høgskolen legger opp til arbeidsformer som stimulerer studentene til å ta ansvar og vise engasjement. Studentene arbeider med konkrete pasientsituasjoner og oppgaver i basisgrupper gjennom hele studiet. Dette skal sikre læring som fremmer forståelse. Utdanningen skal bidra til å styrke den enkelte students selvstendighet og faglige engasjement og samtidig utfordre til ansvarlig fagutvikling. Utdanningen har som mål å gi støtte til personlig modning og vekst ved å ta hensyn til studentens forberedthet og personlige erfaring.
Veiledning i klinikken foregår kontinuerlig, hvor lærere og praksisveiledere i samarbeid følger anestistudentene i deres utvikling.

Bruk av bibliotek
Biblioteket tilbyr en mediesamling som er aktuell og oppdatert for å dekke studentenes behov. Biblioteket tilbyr tilgang til en rekke elektroniske databaser. Studentene får informasjon og opplæring i bruk av bibliotekets tjenester. Målet med bibliotekopplæringen er at studentene skal få informasjonskompetanse. De skal lære å bruke informasjonskilder og gjenfinningssystemer. De skal lære å vurdere kildene sine kritisk og velge å bruke den beste informasjonen ut fra egne behov og problemstillinger.

Bruk av IKT
Høgskolen har flere rom med datamaskiner som studentene kan benytte. Det forventes at studentene har ferdigheter i bruk av tekstbehandling. Høgskolen tilbyr kun en kort innføring i bruk av data. Høgskolen bruker Fronter som elektronisk læringsplattform, hvor studentene blant annet legger inn oppgaver. Informasjonsutveksling foregår i hovedsak via Fronter.

Arbeidskrav
Gjennom studiets tre emner vil studentene regelmessig innlevere eller fremstille seg for ulike arbeidskrav. Disse kan være praktiske eller skriflige. Målet er å dokumentere progresjon eller beherskelse av medisinsk-tekniske prosedyrer.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen, starte i praksisstudier eller fortsette med normal studieprogresjon, men resultatet inngår ikke i endelig karakter. For emnene som inngår i videreutdanning i anestesisykepleie, vil det blant annet være arbeidskrav som:

  • obligatorisk studiedeltakelse
  • PBL-oppgaver
  • refleksjonsnotat
  • tester
  • praksisoppgaver

Det er obligatorisk deltakelse gjennom hele studiet. Fravær ut over 10 % av teoriundervisningen må tas igjen i form av innlevering av skriftlige arbeider. Ved lengre fravær enn 10 % i klinikken vil høgskolen avgjøre ut fra studentens funksjonsnivå om studenten må ta igjen tid i klinikken. Fravær i klinikken meldes til praksisstedet og skolen. Fravær ut over 20 % gir ikke bestått vurderingsresultat. Se for øvrig de enkelte emnebeskrivelser.

 

Praksis

De kliniske studiene utgjør til sammen 45 studiepoeng av studiets 90 studiepoeng.
Hvert emne omfatter kliniske studier over 10 uker.

 

Forsknings- og utviklingsarbeid

Litteratur i studiet representerer det siste innenfor forskning på fagområdet.

Lærerne ved studiet forsker både på problemstillinger innen fagområdet og på fagdidaktisktiske spørsmål.

Internasjonalisering

Studenten kan benytte tre uker av fordypningspraksis i 3. semester til studier i utlandet, etter nærmere avtale.

Hjelp og informasjon gis av studieleder ved videreutdanningen.

Videreutdanningens internasjonale aspekt vil i all hovedsak dreie seg om Norge som et flerkulturelt samfunn, og de utfordringer dette representerer ved ivaretakelse av pasient og pårørende med annen religiøs og kulturell bakgrunn. Pensum inneholder både skandinavisk- og engelskspråklig litteratur.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (EVA2)
  • det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner

 

Tilbakemelding underveis

Tilbakemeldinger på studentens faglige og personlige utvikling skjer gjennom hele studiet:

  • i utdanningssamtaler, både i teori- og praksisstudier
  • på oppgaveinnleveringer

  • ved refleksjonssamtaler med praksisveiledere og lærere

  • på arbeidskrav i det enkelte emne i form av vurderingsuttrykkene godkjent/ikke godkjent

Vurdering

Studiet benytter varierte vurderingsformer som for eksempel tester, mappevurderinger, skoleeksamen, hjemmeeksamen og vurdering av kliniske ferdigheter.

Det blir benyttet karakterregel A-F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste beståtte karakter og F er ikke bestått, samt karakterregel bestått/ikke bestått.

Vurderingsordninger og karakterregel står nærmere omtalt under de enkelte emnebeskrivelsene.

 

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Jobb og videre studier

Studiet kvalifiserer spesifikt for arbeid ved en anestesiavdeling. Studentene får også gode kvalifikasjoner som medfører at de er ettertraktede kandidater til arbeid ved alle avdelinger med akutt og kritisk syke pasienter.

Bestått videreutdanning kan gi grunnlag for innpassing i mastergradsstudier.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Synnøve Narten 16.05.13

Studieplanen gjelder for

Kull 2013, oppstart høst 2013.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for helse, velferd og organisasjon

Studiemodell

Høst 2013

Vår 2014

Videreutdanning i anestesisykepleie- obligatoriske emner

Høst 2014

Videreutdanning i anestesisykepleie- obligatoriske emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:17:29