Programmet tar ikke opp nye studenter

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Studieplan for Utefag (30 studiepoeng) (2008–2009)

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Fordypningsstudiet Utefag kan tas som en del av grunnutdanning i førskolelærer- og allmennlærerstudiet, som et fritt fagstudium eller som del annen bachelorgrad.

Opptak

Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet Utefag består av ett hovedemne på 30 studiepoeng. Undervisningen går over et helt studieår (høst og vår) og avsluttes med eksamen i vårsemesteret. Emnet er delt inn i tre fagområder:

Del 1: Aktiviteter i naturen
Del 2: Mat og produkter hentet fra naturen
Del 3: Undersøkende naturfag

Studiet omfatter flere elementer;

  • Kanopadling
  • Orientering
  • Leirliv til alle årstider
  • Skileik
  • Sansemotorikk
  • Livredning
  • Naturleikeplassen
  • Behandling og bruk av mat fra naturen
  • Matlaging på bål og kokekar
  • Plantestell
  • Kompostering, livet i komposten
  • Dyr og planter i skog, ferskvann, høyfjell og saltvann
  • Økologi
  • Miljøvern
  • Vær og klima
  • Stjernehimmelen

Organisering og læringsformer

Undervisningen organiseres i blokker. Arbeidsformene i studiet er preget av praktiske aktiviteter. Undervisningen organiseres som friluftsliv og overnatting i ulike naturtyper til ulike årstider, feltarbeid i ulike biotoper, bruk av naturen som ledd i sansemotorisk utvikling, aktivt arbeid med natur- og miljøvern og utnyttelse og bruk av naturens ressurser. Det legges opp til aktiviteter der barn og unge tar del i utvikling av et helsefremmende og bærekraftig miljø i barnehage og skole.

Ekskursjoner:

  • Sensommer: 2 dagers gapahuktur i skogsmiljø, 4 dagers padletur i Haldenmarka: friluftsliv, overnatting ute, kanopadling, orientering, biotoparbeid i vann og skog.
  • Vinter: 2 dagers lavvu-tur i skogsmiljø, 5 dagers ekskursjon på fjellet: fjellsikring, ski/snøkurs, overnatting i snøhule, vinterøkologi, sportegn.
  • Vår/sommer: 2 dagers fugletur i skogsmiljø, 3 dagers ekskursjon i skjærgården: aktiviteter i sjø og ved strand, fiske, biotop, arbeid i fjæra

I tillegg til dette vil deler av den øvrige undervisningen foregå ute i skolens nærmiljø. Studentene må regne med et fravær fra hjemmet på minimum 18 døgn. Utgifter til reise og opphold dekkes av den enkelte student.

Bruk av bibliotek
Biblioteket skal bidra til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingene r at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Bibliotekundervisningen vil bestå av to dobbelttimer - en innføring i informasjonssøk ved studiestart og spesialisert informasjonssøk samt innføring i referanseteknikk i forkant av utviklingsarbeidet.

Bruk av IKT
IKT vil bli brukt som en integrert del av studiet, både som kommunikasjonsmiddel og som innholdsmessig ressurs.

Egenaktivitet
Studiet forutsetter en stor grad av egenaktivitet.

Arbeidskrav
1. Levere mappeoppgaver; tre individuelle oppgaver og fem gruppeoppgaver. En individuell oppgave og to gruppeoppgaver (en av gruppeoppgavene er et prosjektarbeid) leveres høstsemesteret. To individuelle oppgaver og tre gruppeoppgaver leveres vårsemesteret. Mappeoppgavene innleveres til faglærer. All gruppevirksomhet knyttet til gruppeoppgaver er obligatorisk.
2. Gjennomføre og bestå fordypningspraksis (dersom studiet skal inngå i en profesjonsutdanning). 
3. Delta på minimum tre obligatoriske ekskursjoner gjennom året. Alle ekskursjonene regnes som obligatoriske, fravær skal dokumenteres av sakkyndig person. Tre av ekskursjonene som har mer enn én overnatting må gjennomføres som forutsetning for å få vitnemål. Ved eventuelt fravær må disse ekskursjonene gjennomføres på nytt.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Praksis

Praksis vil bligjennomført i samsvar med praksisplanen for den profesjonsutdanningenfordypningsstudiet skal inngå i.

Studiet har to ukerfordypningspraksis i vårsemesteret for førskolelærerstudenter, heltid, og fireuker fordypningspraksis i vårsemesteret for førskolelærerstudenter, deltid.

Internasjonalisering

Det legges ikke opp til at deler av studiet kan tas i utlandet, men det gis muligheter for at studentene kan gjennomføre praksis i utlandet. Praksisopplæringen kan omfatte studie- og praksisopphold ved barnehager og 1. trinn grunnskole i utlandet. Forutsetningen er at oppholdet forhåndsgodkjennes av høgskolen i samsvar med kravene til praksisopplæring i rammeplanen og plan for praksis ved Høgskolen i Østfold. Studenter kan søke om tilskudd til reise og bolig i tråd med de ordningene og satsene som gjelder for slik støtte, både fra HiØ og fra Lånekassen.

Studiet kan tilbys alle studenter som behersker nordiske språk.

Tilbakemelding underveis

Studentene får veiledning i løpet av studiet knyttet til faglig arbeid og studieprogresjon. Studentene blir vurdert underveis i tilknytning til de mappeoppgavene som skal innleveres.

Vurdering

Individuell, muntligeksamen. Varighet: ca. 30 minutter. Ingen hjelpemidler er tillatt.

Studentene skalpresentere ett av de obligatoriske arbeidene i studiet. Dette arbeidet blirtrukket av studenten ved innledningen av den muntlige eksaminasjonen. Nestestudent som eksamineres presenterer samme oppgave. Under den muntlige eksamenblir studentene også prøvd i pensumlitteratur fra de tre fagområdene. Vedmuntlig eksamen er det intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er dendårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Litteratur

Misund, S: "Jeg vil mestre". Sebu forlag, 1996.

Nordbakke, Roy: Fugler. HiØ, 1994.

Nordbakke, Roy: Norske økosystemer. HiØ, 1998.

Norbakke, Roy: Vinterøkologi. HiØ, 2003.

Norbakke, Roy: Vær og klima. HiØ, 2003.

Nordbakke, Roy: Stjernehimmelen. HiØ, 2003.

Olaussen, Inger: Kompost. Gyldendal, 1994.

Vingdal, I. M. & Hollekim, I.: Barn i naturen. Undring - opplevelse - læring. Gyldendal, 2001.

Utleverte kompendier og kopier.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 12. juni 2008.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2008 - 2009.

Studieprogramansvarlig

Avdeling for lærerutdanning

Studiemodell

Høst 2008

Obligatorisk emne

Vår 2009

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 03:18:51