Hva lærer du? (2024–2026)

Grad/tittel ved bestått studium

Fullført og bestått utdanning gir rett til tittelen Master i barnevernsarbeid.

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om teorier og perspektiver som belyser hvordan betydningen av kulturelt mangfold, etnisitet, religion, helseutfordringer, funksjonsnedsettelser, sosial ulikhet, fattigdom, ulike former for omsorgssvikt og livsbelastninger innvirker på barn og unges utvikling og familiers levevilkår

  • har avansert kunnskap om barnevernets rolle og samfunnsmandat og hvordan tverrprofesjonelt samarbeid kan bidra til å styrke arbeidet med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

  • har avansert kunnskap om barnet som aktør i barnevernsarbeidet, barns rett til beskyttelse, omsorg, informasjon og medvirkning, samt vurdering av barnets beste på ulike nivåer i barnevernsarbeidet

  • har avansert kunnskap om juridisk metode og sentrale rettskilder innen barnevernfeltet, herunder FNs barnekonvensjon og Den europeiske menneskerettskonvensjonen, samt kravene til faglig kvalitet og forsvarlighet i barnevernsarbeidet

  • har inngående kunnskap om barnevernsarbeidets utvikling, diskurser, roller og samfunnsmandat i et historisk og samtidsmessig perspektiv

  • har inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, vitenskapsteori, forskningsetikk med relevans for barnevernsfeltet

  • har inngående kunnskap om familiearbeid og miljøterapi i barnevernsarbeid

  • har inngående kunnskap om innovasjon og innovasjonsprosesser i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

  • har inngående kunnskap om vilkårene og mulighetene for fagutvikling og innovasjon innen barnevernsarbeid 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier, perspektiver og diskurser om barns utvikling, kulturelt mangfold, sosial ulikhet og levekår, og anvende disse i samtaler, samarbeid og i relasjoner med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

  • kan kritisk reflektere over og anvende relevante metoder og forsknings-, erfarings- og brukerbasert kunnskap for å utvikle, lede, gjennomføre og evaluere fagutviklings- og innovasjonsprosjekter i barnevernsarbeidet

  • kan analysere og forholde seg kritisk til begrepet barnets beste og vurdere hensynet til barnets beste i møte med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner, og i alle former for barnevernsarbeidet generelt

  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende relevante metoder for å foreta forsvarlig juridisk skjønnsutøvelse i barnevernsarbeidets utredning- og tiltaksarbeid, samt dokumentere vurderinger og beslutninger i et fagfelt preget av faglig usikkerhet og verdimessige motsetninger, for å sikre barns og foreldres rettigheter

  • kan analysere og forholde seg kritisk til barnevernsarbeidets rolle, makt og myndighetsutøvelse med fokus på barnet som aktør, barns rett til eget språk, kultur, etnisitet, religion og medvirkning i alle vurderinger vedrørende barn og unge

  • kan bruke relevante metoder for å planlegge, lede, gjennomføre og evaluere et avgrenset fagutviklings- eller innovasjonsprosjekt innen barnevern under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

  • kan bruke forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i fagutviklings – og innovasjonsarbeid innen barnevern

  • kan gjennomføre fagutviklings- og innovasjonsprosesser med fokus på barn og unge som selvstendig aktører i barnevernsarbeidet, samt reflektere over ulike faglige og etiske aspekter ved brukerinvolvering og barn og unges rett til medvirkning på alle samfunnsnivåer 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere faglige, tverrprofesjonelle og yrkesetiske problemstillinger i barnevernsarbeidet og kritisk reflektere over hvordan egne verdier, kunnskaper og holdninger kan innvirke på arbeidet med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

  • kan anvende ulike metoder, ferdigheter og kunnskaper om barn og unge og familier i utsatte livssituasjoner på innovative måter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, samt holde seg faglig oppdatert og gjøre selvstendige analyser av forskningsbasert kunnskap og kommunisere det ut til både spesialister, interesseorganisasjoner og til allmenheten

  • kan anvende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse for å gjennomføre relevante fagutviklings- og innovasjonsprosjekter i samarbeid med andre profesjonsutøvere og barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge miljøterapeutiske tilnærminger i og utenfor institusjon

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i barnevernsarbeid, både med barn, unge og familier, samarbeidspartnere og allmennheten

  • kan bidra til, og koordinere, tverrfaglig samarbeid i komplekse situasjoner sammen med barn, unge og foreldre

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juni 2024 03:17:13