Masterstudium i norsk i skolen, heltid (120 studiepoeng) (2018–2020)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
120
Studiets varighet:
4 Semestre
Studiestart:
Høst 2018
Undevisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiestad Halden (Remmen).
Åpner for søking:
1. februar
Ordinær søknadsfrist:
1. mars
Semesteravgift:
NOK 600

Hvorfor velge masterstudium i norsk i skolen?

Masterstudiet i norsk i skolen gir et solid faglig og didaktisk grunnlag for å arbeide som norsklærer i skolen. Studiet vil gi deg fordyping i temaet språklig mangfold i klasserommet. Med masterstudiet og godkjent lærerutdanning får du yrkestittelen lektor.

Kontakt med arbeidslivet
Undervisningen på masterstudiet i norsk i skolen tar utgangspunkt i aktuell teori og forskning kombinert med feltarbeid i skolen. Masterstudentene utfordres gjennom hele studiet til å reflektere over og vurdere hvordan teoretisk kunnskap kan ha praktisk relevans for arbeid i klasserommet.

Dette lærer du på masterstudiet i norsk i skolen
Studiet består av fordypning i ulike emner innenfor norskfaget som blant annet sakprosa, skjønnlitteratur, multimodalitet, lesing, skriving og muntlige ferdigheter. Samtidig har studiet en hovedprofil mot språklig mangfold i klasserommet, og dermed står fagområdene literacy (tekstkompetanse), talemålsvariasjon og flerspråklighet sentralt.

Til sammen gjennomføres fem emner, inklusive vitenskapsteori og forskningsmetodikk. I tillegg skrives en masteroppgave med utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling. Masteroppgaven utgjør 45 studiepoeng.

Arbeidsformene i studiet er varierte, fra forelesninger og seminarer til individuelle oppgaver, selvstudium og feltarbeid.

Organisering
Studiet tilbys både som heltidsstudium og som deltidsstudium. Undervisning gis på samlinger. For studenter som tar masterstudiet på heltid vil undervisningen foregå på to samlinger i måneden. Hver samling foregår altså annenhver uke, og en samling går over to dager, med undervisning fra kl. 09.00 - 15.00.

Kontakt

Programledelse
Avdeling for lærerutdanning,
Førsteamanuensis Åshild Søfteland, Avdeling for lærerutdanning