Studieplan for Naturfag, årsstudium (2007–2008)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Skolerettet årsstudium i naturfag består av seks obligatoriske emner:

Undervisning i høstsemesteret:

  • Na 101 Økologi og geofag, 10 stp
  • Na 102 Fysikk og teknologi, 10 stp
  • Na 103 Grunnleggende kjemi, 10 stp

 

Undervisning i vårsemesteret:

  • Na 104 Mangfoldet i naturen, 10 stp
  • Na 105 Naturfagdidaktikk, 10 stp
  • Na 106 Kropp og helse, 10 stp

Studenten kan også velge å bare ta deler av studiet, se informasjon foran i studieplanen.

 

Internasjonalt aspekt:

  • Undervisningen vil primært foregå på norsk, men enkelte kompendier, artikler og lærebøker kan være på engelsk, svensk eller dansk. I emnene Mangfoldet i naturen og Økologi og geofag gis utenlandske studenter en god anledning til å bli kjent med norsk natur og naturgitte forhold i Norden.
  • I emnet Kropp og helse gis en særlig anledning til å arbeide med kulturelle og religiøse forskjeller knyttet til eksamensoppgaven om sex og samliv eller rus og rusmidler.

 

Likestillingsaspekt:

  • I emnet Naturfagdidaktikk behandles gutter og jenters forhold til realfagene.
  • I emnet Kropp og helse vil ulikheter mellom kjønnene, både den fysiske og psykiske utvikling, behandles likeverdig

Organisering og læringsformer

Studentene skal gjennom studiet:

  • Gjøre seg kjent med fagområdets lærestoff, læremidler, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket for grunnskolen
  • Gjøre seg kjent med den generelle delen av læreplanverket
  • Gjøre seg kjent med hvordan ulike læreverk med aktuelle nettsteder ivaretar kunnskapsløftet og legger til rette for å gi elevene grunnleggende ferdigheter som beskrevet i læreplanverket.

Det utarbeides en ukeplan (timeplan) for hele semesteret i de ulike emnene. Her vil frammøtetidspunkt, varighet, tverrfaglighet og arbeids- og undervisningsformer framgå i henhold til emnebeskrivelsene.

Det er nødvendig å gjøre seg kjent med bibliotekets tjenester for utdyping av fagstoffet, til innhenting av kildestoff, for ulike arbeidsoppgaver og prosjekter og for å innhente bestemmelseslitteratur der dette er nødvendig. 

I emnene Fysikk og teknologi, Økologi og geofag og Naturfagdidaktikk vil IKT stå særlig sentralt hvor metoder og aktuelle hjelpemidler involveres i undervisningen, mens for alle emnene vil internettbaserte kilder stå sentralt 

Det forventes at studentene møter opp til generell undervisning, gruppeaktiviteter og ekskursjoner regnes som obligatoriske, jfr. emnebeskrivelsene. Det må påregnes noen utgifter til enkelte aktiviteter/materialer.

Det er knyttet arbeidskrav til alle emnene i studiet. Arbeidskravene må være levert innen fastsatte frister og godkjent av faglærer før studenten skal kunne fremstille seg til eksamen i hvert enkelt emne. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

Praksis

I alle emnene vil det bli lagt vekt på å knytte forbindelser mellom fagstoff og aktuelle former på ulike arenaer i skolen.

Studentene som er opptatt i studieprogrammet allmennlærerutdanning gjennomfører to ukers praksis i høstsemesteret (fortrinnsvis i uke 41 og 42) samt to uker på våren (fortrinnsvis uke 9 og 10). Allmennlærerstudenter med normal studieprogresjon som velger tre emner over ett eller to semestre skal ha 14 dagers praksis. Studenter som bare gjennomfører ett emne per semester, skal normalt ikke ha praksis.

For studenter som er i andre undervisningsløp kan påregne andre faglige oppgaver om de fritas for praksis i praksisukene. Alle studentene deltar i de praktiske undervisningsaktivitetene som er knyttet til emnet Na 105 Naturfagdidaktikk.

 

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding på arbeidskrav og tilbud om veiledning i forbindelse med mappeevaluering og prosjektarbeid.

Vurdering

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Det er avsluttende individuell eksamen for hvert enkelt emne. Eksamensformen varierer mellom muntlig eksamen, praktisk prøve og rapporter. Nærmere opplysninger om arbeidskrav, vurderingsformer og eksamen finnes i de enkelte emnebeskrivelser.

Alle emnene vurderes ut fra karakterskalaen A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr ikke bestått.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 05.09.2007.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:21:44