Studieplan for Naturfag, årsstudium (2012–2013)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Det er krav om aktiv studiedeltakelse og obligatorisk frammøte til undervisningen. Fravær/sykefravær som overskrider 20% av undervisningstiden medfører at studenten ikke kan framstille seg til eksamen.

Studentene må påregne utgifter til obligatoriske studieturer/ekskursjoner. Lærestoff i forbindelse med studieturene er pensum.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Læringsutbytte i de fire emnene i studiet er knyttet til faglige kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper
Studenten:

  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper i kjemi og geofag
  • har tilegnet seg kunnskaper som ivaretar sikkerhet for elever og lærer i laboratorium og i felt
  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om økosystemene, økologiske begreper og naturfaglige arbeidsmåter gjennom ekskursjoner til skogsmiljø og kulturlandskap
  • har kunnskaper om menneskekroppens bygning, sanser og funksjon
  • kjenner sammenhengen mellom psykisk og fysisk helse
  • har kjennskap til rusmidler og helseskader
  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om fysiske fenomener, vårt verdensbilde og enkle teknologiske utfordringer med vekt på årsakssammenhenger innen disse emnene
  • har tilegnet seg innsikt i kommunikasjonsteknologi og hvilken innvirkning dette har for et moderne samfunn
  • kan benytte fysiske begreper og forklaringsmåter om hverdagsfenomener og enkel teknologi
  • har kunnskaper om solsystemet, stjernebilder og romfart
  • har tilegnet seg grunnleggende biologiske kunnskaper om organismenes bygning og artsmangfold og viktige biologiske prosesser som celler og celledeling, formering, genetikk og evolusjon
  • har tilegnet seg elementær artskunnskap om planter og dyr i nærmiljøet hovedsakelig innrettet mot ungdomstrinnet, men med basis i barnetrinnet
  • kan anvende elementær bestemmelseslitteratur

Ferdigheter
Studenten:

  • har utviklet ferdigheter knyttet til praktisk undervisningsarbeid ute i naturen, i laboratoriet og på ekskursjoner
  • kan ta ansvar i et laboratorium i omgang med helseskadelige kjemikalier
  • har tilegnet seg ferdigheter med å plukke sopp med påfølgende sortering og gjennomgang av fangsten med tanke på sopp til mat
  • er fortrolig med naturen som læringsarena
  • har ferdigheter i å tilrettelegge for undervisningssituasjoner hvor temaene seksualitet, og rusmidler blir behandlet
  • har ferdigheter i å lage enkle teknologiske produkter
  • kan sette opp, gjennomføre og analysere enkle eksperimenter
  • kan benytte en værstasjon med tilhørende observasjoner
  • har ferdigheter i å tilrettelegge for læring ute i naturen samt gi elevene varierte naturopplevelser
  • kan planlegge ekskursjoner med etterarbeid i laboratoriet med bruk av enkelt utstyr

Generell kompetanse
Studentene:

  • er kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket for hele grunnskolen
  • har utviklet egne positive holdninger til fagområdet og bli i stand til å drive undervisning som bidrar til å bearbeide elevenes hverdagsforestillinger
  • har utviklet evner og holdninger hos elever med ulik sosial og kulturell bakgrunn for å skape positiv interesse for realfag og naturfaglig tenke- og arbeidsmetoder
  • kan møte unge mennesker og samtale med dem om deres utfordringer
  • har utviklet holdninger og kunnskaper om menneskets plass i naturen og vårt ansvar i forhold til naturforvaltning og bevaring av livsmiljø - sentrale temaer i hele emnet.
  • kan drøfte hvordan fysikk og teknikk har vært med på å endre samfunnet
  • kan gjennomføre et prosjekt knyttet til forskerspiren hvor nysgjerrighet og naturfaglige metoder benyttes for å teste hypoteser og enkle problemstillinger
  • har utviklet glede og respekt for alt liv i naturen
  • innser verdien av et allsidig biologisk mangfold med ønske om å bevare både natur og kultur for kommende slekter

Opptak

Generell studiekompetanse/realkompetanse, samt tilleggskravene;

Matematikk R1 (S1 + S2) og enten matematikk R1 + R2
eller
Fysikk 1+2
eller
Kjemi 1+2
eller
Biologi 1+2
eller
Informasjonsteknologi 1+2
eller
Geofag 1+2
eller
Teknologi og forskningslære 1+2

Fra Reform 94
Generell studiekompetanse+ 2MX/2MY/3MZ + 3MX/3FY/3KJ/3BI/ (2KJ + 3BT) (2BI + 3BT)

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av fire obligatoriske emner. Hvert emne har et omfang på 15 studiepoeng.

Kjemiske stoffer og geofag: Høst
Kropp og helse, økologi og uteskole: Høst
Fysiske fenomener, astronomi og teknologi: Vår
Mangfoldet i naturen: Vår

Se studiemodell under og emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon. 

Organisering og læringsformer

Studiet vektlegger at studentene møter varierte arbeidsformer med forelesninger, faglige diskusjoner, laboratoriearbeid, ekskursjoner, oppgaver både som gruppearbeid og individuelle prosjekter. Det vil bli lagt vekt på at studentene opparbeider en utforskende og kritisk tilnærming til faget og undervisningen.

Det er utarbeidet obligatoriske arbeidskrav til hvert emne, noe som går fram av emnebeskrivelsene. Arbeidskravene må være godkjente før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.

IKT er integrert i studiet, som i dag benytter Fronter som læringsplattform. Studentene skal kunne levere rapportert og prosjekter digitalt samt benytte IKT i fremføringen av gitte arbeidskrav.

Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnene til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene gjennomfører et mini forsknings- og utviklingsarbeid i forbindelse med et Forskerspireprosjekt, se emnebeskrivelse (emne 103) og semesterplan for mer informasjon.

Studentene gjennomfører et forsknings- og utviklingsarbeid i forbindelse prosjektoppgave knyttet til temaene kropp, helse, økologi og uteskole, se emnebeskrivelse (emne 102) og semesterplan for mer informasjon.

Internasjonalisering

Studiene ved Avdeling for lærerutdanning skal preges av at studentene ser fag og lærerarbeid i et internasjonalt perspektiv. Det innebærer at det legges til rette for kontakt med tilsvarende utdanningsinstitusjoner i andre land og for utveksling av lærere og studenter som ønsker å arbeide spesielt med internasjonale spørsmål knyttet til utdanning og læring. Integrering av studier eller praksisopplæring i utlandet kan skje ved at hele eller deler av studiene i den valgbare delen av utdanningen kan bestå av studier i utlandet. Forutsetningen er at det foreligger en forhåndsgodkjenning fra vår institusjon, basert på kriteriene i de nasjonale retningslinjene, og at det kan organiseres nødvendig praksisopplæring, enten under utenlandsoppholdet eller før/etter utenlandsoppholdet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs utvalg for utdanningskvalitet gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2).
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelser for detaljer.

Tilbakemelding underveis

Studiet legger opp til et nært samarbeid mellom lærer og student hvor studentene gruppevis eller enkeltvis får tilbakemeldinger på egne arbeider eller veiledning vedrørende arbeidskrav m.m. Ved ikke godkjente arbeidskrav vil studenten få tilbud om veiledning slik at godkjenning kan oppnås. For mer informasjon se emnebeskrivelser.

Vurdering

Arbeidskrav må være godkjente før studenten kan fremstille seg til eksamen i de enkelte emnene.

Studiet har både muntlige, praktisk og skriftlige eksamenformer, og det benyttes både interne og eksterne sensorer.

Det blir gitt gradert karakter fra A-F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. Karakteren F betyr 'ikke bestått'.

Se emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Jobb og videre studier

Årsstudiet i naturfag kan blant annet inngå i et forutgående studieløp for praktisk-pedagogisk utdanning.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 26. mai 2009

Studieplanen er revidert

Studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen, 5. mai 2012

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2012 - 2013.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:21:45