Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Religion, livssyn og etikk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) (2015–2016)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Studiet er et valgfag i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 (240 studiepoeng).

Studiet er et danningsfag og inneholder områdene religion og livssyn, filosofi og etikk og fagdidaktikk. Det henter stoff og perspektiver fra religionsvitenskap, teologi, filosofi og idèhistorie, men også fra andre samfunns- og kulturfag, samt pedagogikk. Fagdidaktisk teori og praksis er sentralt i studiet.

Det er krav om politiattest og tuberkulinkontroll til studiet, se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 (240 studiepoeng).

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Læringsutbyttet i de fire emnene i studiet er knytt til faglige kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å kunne undervise i RLE på 5. til 10. trinn.

Kunnskaper
Studenten har kunnskap om

  • fagets grunnbegreper (religion, livssyn, etikk, filosofi
  • religioner og livssyn i faget: mangfold og ulike retninger, trosinnhold, praksis, etikk og estetiske uttrykk, med særlig vekt på kristendommen og norske forhold
  • viktige tros- og livstolkinger i religionene
  • religionenes historie
  • kristendommens historie og trosinnhold
  • hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med særlig vekt på Bibelen
  • uttrykksformer i religionene
  • vestlig filosofihistorie
  • humanismens historie og den moderne livssynshumanismen 
  • sekulære livstolkinger med vekt på ideologier
  • etiske teorier og bruken av disse i forhold til noen aktuelle problemstillinger
  • menneskerettigheten og FNs barnekonvensjon
  • å filosofere med barn
  • sentrale arbeidsmåter i faget
  • grunnskolefagets historie
  • reglement for fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag
  • et bredt utvalg av mulige arbeidsmåter i faget og tilsvarende vurderingsformer

Ferdigheter
Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • bruke sentrale arbeidsmåter i RLE med vekt på arbeidet med høgtider, fortellinger og estetiske uttrykk
  • kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • reflektere kritisk over innholdet og verdimålsettingene for faget i skolen og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvingen
  • lage lokale læreplaner i RLE
  • reflektere over egen utvikling i yrkesutøvingen som RLE-lærer
  • vurdere lærebøker og andre læremiddel i faget
  • bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte
  • bruke barns tanker og forestillinger i filosofiske diskusjoner
  • samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget

Generell kompetanse
Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjem, skole og lokalmiljø
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn 
  • kan gjøre greie for ulike konsekvenser av verdigrunnlaget for skolen
  • kan se ungdomskultur og samfunn elles i sammenheng med religioner og livssyn

Opptak

Ingen krav ut over opptakskravet til Grunnskolelærerutdanningen 5-10 (240 studiepoeng).

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Religion, livssyn og etikk for Grunnskolelærerutdanningen 5-10 består av fire emner, hver på 15 studiepoeng.

RLE 101: Introduksjon til livssyn, filosofi, hinduisme, buddhisme og islam (5-10)
RLE 102: Introduksjon til etikk, jødedom og kristendom (5-10)
RLE 201: Fordypning i livssyn, filosofi, hinduisme, buddhisme og annet religiøst mangfold (5-10)
RLE 202: Fordypning i etikk, jødedom, kristendom og islam (5-10)

Tema for de ulike emnene framkommer i emnebeskrivelsene til det respektive emne.

Studiet bidrar på utdanningens Profesjonsdager og deltar i tverrfaglig samarbeid og undervisning med andre fag i Grunnskolelærerutdanningen 5-10.

Organisering og læringsformer

Studentene møter varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, faglig og didaktisk refleksjon, arbeid i grupper og individuelt arbeid. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner.

Sentrale områder
Sentrale områder i studiet er fagdidaktikk, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, vurdering, samiske og flerkulturelle perspektiver.

Bruk av bibliotek: Biblioteket skal bidra til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Bibliotekundervisningen vil bestå av to dobbelttimer, en innføring i informasjonssøk ved studiestart og spesialisert informasjonssøk samt innføring i referanseteknikk i forbindelse med oppgaveskriving. Deltakelse i denne undervisningen er svært viktig for å få et godt utbytte av studiet .

Bruk av IKT: Det forutsettes at studentene benytter IKT aktivt, både som kommunikasjonskanal mellom lærere og studenter og som arbeidsredskap. Det legges særlig vekt på at studentene utvikler en kritisk holdning til internettkilder.

Egenaktivitet: Det forutsettes en utstrakt grad av selvstudium og samarbeid med medstudenter. Studentene inngår i mindre læringsfellesskap (basisgrupper).

Arbeidskrav: Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

Utgifter knyttet til studieturer må studentene påkoste selv.

Praksis

Praksis inngår i studiet. Erfaringer fra praksis brukes inn i undervisningen. Se nærmere beskrivelse av praksis i studieplan for Grunnskolelærerutdanningen 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene skal gjennomføre forsknings- og utviklingsarbeid innen emnet, se emnebeskrivelse og semesterplan for mer informasjon.

Internasjonalisering

Grunnskolelærerstudiet skal preges av at studentene ser fag og lærerarbeid i et internasjonalt perspektiv. Det innebærer at det legges til rette for kontakt med tilsvarende utdanningsinstitusjoner i andre land og for utveksling av lærere og studenter som ønsker å arbeide spesielt med internasjonale spørsmål knyttet til utdanning og læring. Integrering av studier eller praksisopplæring i utlandet kan skje ved at hele eller deler av studiene i den valgbare delen av utdanningen kan bestå av studier i utlandet. Forutsetningen er at det foreligger en forhåndsgodkjenning fra vår institusjon, basert på kriteriene i de nasjonale retningslinjene, og at det kan organiseres nødvendig praksisopplæring, enten under utenlandsoppholdet eller før/etter utenlandsoppholdet.

Se mer informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10, generell del.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs utvalg for utdanningskvalitet gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolen sine studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Se også studieplan (programplan) for Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding på arbeidskrav underveis i studiet.

Vurdering

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. 

Studiet har både muntlig og skriftlig eksamensformer og det benyttes interne og eksterne sensorer.

Se emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon.

Man benytter en gradert karakterskala fra A - F, der A er beste og E dårligste ståkarakter. F er 'ikke bestått'.

 

Jobb og videre studier

Målgruppe er studenter i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 (240 studiepoeng).

Religion, livssyn og etikk for Grunnskolelærerutdanningen 5-10 fyller kompetansekravet som er bestemt for å kunne bli tilsatt som lærer i RLE på mellom- og ungdomstrinnet i norsk skole.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Fungerende dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, juni 2011

Studieplanen er revidert

Studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen, 12. desember 2014

Studieplanen gjelder for

2015-2017

Studieprogramansvarlig

Avdeling for lærerutdanning
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 28. mai 2024 03:23:09