Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Rusproblematikk 1, videreutdanning (30 studiepoeng) (2008–2009)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Fredrikstad

Opptak

· 3-årig helse- og sosialfaglig eller pedagogisk høyere grunnutdanning og
· Minst ett år relevant praksis etter avsluttet grunnutdanning.

Det kan også være aktuelt å ta opp studenter med universitetsutdanning tilsvarende minimum 120 studiepoeng innen relevante fagområder. Det kreves da ett års relevant praksis.

Søkere med annen relevant utdanningsbakgrunn kan også vurderes ved opptak.

Opptakskravene er beskrevet i Rammeplan for rusmiddelomsorg og høgskolens opptakskriterier.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to obligatoriske emner:
  • HSRUS10108: Flerfaglig grunnlagsforeståelse av rus- og avhengighetsspørsmål (15 studiepoeng)
  • HSRUS10208: Rekruttering og forebygging i rusfeltet (15 studiepoeng)
Begge emnene er obligatoriske og må tas sekvensielt. Se emnebeskrivelse for mål, innhold og oppbygging.

Organisering og læringsformer

Arbeids- og undervisningsformer

Videreutdanningen arrangeres gjennom syv undervisningssamlinger på tre dager hver (til sammen 21 undervisningsdager). Innenfor denne rammen vil det bli tilrettelagt med studiedager i forbindelse med eksamensgjennomføring. Det forventes også at studentene jobber med faglige problemstillinger mellom samlingene. Studiet har som ambisjon å utvikle en handlingskompetanse som integrerer kunnskap, ferdigheter og holdninger. Dette gjør at man må ta i bruk et helt spekter av ulike arbeidsformer, så som forelesninger, selvstudier, gruppearbeid og prosjektarbeid.

Videreutdanningen danner en felles grunnforståelse av rusproblematikk, både på et samfunns- og et individnivå. Undervisningen vil preges av problemorientert læring, hvor utgangspunktet vil være dialogbasert undervisning samt gruppebaserte arbeid. Studentene forutsettes å være deltakende i strukturering av egen læringsprosess, både gjennom deltakelse i gruppeaktiviteter og individuelt studiearbeid.
Bruk av IKT
Høgskolen i Østfold benytter IKT-hjelpemidler i studiet. Det arrangeres obligatorisk undervisning i dette i løpet av studiets første semester. Det forutsettes imidlertid at studentene håndterer en generell forståelse av IKT-baserte tjenester.
Bibliotek
Høgskolens bibliotek tilbyr tjenester som er aktuelle og oppdatert for å dekke studentenes behov. Bibliotekundervisning med innføring i litteratursøk og målrettet søk i forbindelse med prosjektoppgaver gis i studiets første del. Biblioteket tilbyr også tilgang til en rekke elektroniske databaser. Studentene vil få informasjon og opplæring i bruk av bibliotekets tjenester i løpet av 1. semester.

Arbeidskrav

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen, gå ut i praksisstudier eller fortsette med normal studieprogresjon, men der resultatet ikke inngår i endelig karakter.

Arbeidskravene er blant annet:

· Minimum 80 % deltakelse i organisert undervisning for det enkelte emne.

· Studentene skal innen fastsatt frist fremføre en muntlig presentasjon av den foreløpig prosjektskisse for prosjektoppgave som skal leveres i slutten av første semester.

· Selvvalgt pensum: I studiets emne HSRUS10208 leveres inn en selvvalgt pensumsliste som omfatter ca. 450 sider.

· Individuelt refleksjonsnotat i etikk og jus på max 1000 ord.

Se de enkelte emnebeskrivelsene for detaljer om arbeidskravene.

Tilbakemelding underveis

I videreutdanningen vil studentene få tilbakemelding underveis i studiet av faglærere. Det vil bli gitt muntlige faglige tilbakemeldinger i forbindelse med presentasjonen av den foreløpige prosjektskissen i studiets første semester. Videre vil studentene ha krav på to veiledningstimer i forbindelse med prosjektoppgaveskrivning i løpet av studiets første semester.

Vurdering

Sluttvurdering for emne HSRUS10108 er en individuell prosjektoppgave som leveres innen fastsatt frist. Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %), og vurderes til bestått/ikke bestått. Prosjektoppgaven skal ta utgangspunkt i problemstillinger som er aktuelle i videreutdanningen. Det vil bli gjennomført to veiledningstimer av faglærer pr. student i løpet av siste del av første semester. Eksamen i HSRUS10108 må være bestått før kandidaten kan gå opp til eksamen i HSRUS10208.
Eksamen i HSRUS10208 er en hjemmeeksamen med fastsatt frist for innlevering. Hjemmeeksamens varighet er to uker fra utlevering av oppgave til innlevering. Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %), og vurderes etter karakterregel A-F. Alle skriftlige oppgaver skal følge retningslinjer for skriftlige oppgaver ved HiØ, avdeling for helse- og sosialfag. I alle oppgaver skal det synes at kandidaten har gjort seg kjent med pensum på det nivået oppgaven omhandler.

Litteratur

 

Litteraturen i studiet består av:
- Felles obligatorisk kjernepensum
- Støttelitteratur og andre typer støttekilder

Totalt pensum for rusproblematikk 1 (30 studiepoeng) er ca. 2000 sider.

Omtrent 1550 sider av pensumslitteraturen er felles obligatorisk kjernepensum. De resterende sidene kan velges fra utdrag eller artikler som oppgis i løpet av studiet og/eller velges fritt i forbindelse med individuell fordypning. Forslag til individuell litteraturliste skal leveres Høgskolen for godkjenning innen en fastsatt frist.

Rusproblematikk 1

Pensumsliste på del 1 i 2007 består av følgende deler:

Felles obligatorisk kjernepensum: ca 1550 sider

Fri selvvalgt litteratur: ca 450 sider

SUM ca 2 000 sider

Berg, John (1994) Ressursorientert (re)habilitering av misbrukere, Universitetsforlaget. kap. 3 s. 29-75, 46 s (utdrag i opptrykk)

Evjen, Reidunn, Tone Øyern og Knut Boe Kielland 2. utgave (2007) Dobbelt opp, om psykiske lidelser og rusmisbruk. Universitetsforlaget 202 s.

Fekjær, Hans Olav (2004) Rus: Bruk, motiver, skader ... Del 1, 2, 3, 4: s. 15-209. Kap. 42: s. 311-329, Gyldendal akademisk., Sum 212 s.

Kirkengen, Anna Luise (2005) Hvordan krenkede barn blir syke voksne Universitetsforlaget. 223 s.

Henriksen, Øystein (2000) Ikke som jeg gjør men som jeg sier. Tano Aschehoug. s.9- 224

Pedersen Bittersøtt 2. utgave (2006) Universitetsforlaget

Rørvik A. (2005) Håpløse kvinner, eller kvinner i en håpløs situasjon? %3 en kvalitativ analyse av barnevernets og rusvernets tilbud til kvinner som en ikke lykkes med å hjelpe. Tidskrift for Norsk Psykologiforening. Mai 2005, VOL 42. 409-415. (Fåes i opptrykk).

Sandberg, Sveinung, C.Viland og W. Pedersen (2007) Joint, Joine, dele, være samen. Hasjmarkedets konsekvenser for bruk, risiko og avhengighet. Sosiologisk tidsskrift: VOL 15, 317 %3 336.

Sandberg, Sveinung og W. Pedersen (2005) Rett fra pikerommet, med ransel på ryggen? - Om ungdom som oppholdt seg rundt plata. NOVA Rapport nr: 6/05. s. 2-95. (www.nova.no

Sandberg, Sveinung og W. Pedersen (2006) Gatekapital. 2006 s. 6-258.

Sundfær, Aase (2005) Bill. Merk %DHemmelig%D Hemmeligholdelse som strategi i familier med rusproblemer I: Tidskrift for psykisk helsearbeid 2005 Nr: 02.

Wormnes, Elin og A. Skutle( 2005) Pandoras boks: Kvinner, kjærlighet til rus, og håpet, Stiftelsen Bergensklinikkene, 46 s.

Studentene velger i tillegg ca 450 sider selvvalgt fordypningslitteratur som skal leveres inn til faglærer til frist i HSRUS10207.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Synnøve Narten Jonassen, 01.07.2008.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2008 - 2009.

Studieprogramansvarlig

Avdeling for helse og velferd

Studiemodell

Høst 2008

Vår 2009

Videreutdanning i rusproblematikk del 1

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:23:09