Studieplan for Rusproblematikk 1, videreutdanning (30 studiepoeng) (2007)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av to obligatoriske emner:
- HSRUS10107: Psykologisk, medisinsk og samfunnsmessig grunnlagsforståelse av rus- og avhengighetsspørsmål (15 studiepoeng)
- HSRUS10207: Rekruttering og forebygging i forhold til rusbegrepet (15 studiepoeng)
Begge emnene er obligatoriske og må tas sekvensielt. Se emnebeskrivelse for mål, innhold og oppbygging.
Organisering og læringsformer
Arbeids- og undervisningsformer
Rusproblematikk 1 arrangeres gjennom syv undervisningssamlinger på tre dager hver (til sammen 21 undervisningsdager). I tillegg vil det organiseres to studiedager knyttet til hjemmeeksamensperioden i HSRUS10207 Rekruttering og forebygging i forhold til rusbegrepet. Det forventes også at studentene jobber med faglige problemstillinger mellom samlingene. Studiet i Rusproblematikk 1 har som ambisjon å utvikle en handlingskompetanse som integrerer kunnskap, ferdigheter og holdninger. Dette gjør at man må ta i bruk et helt spekter av ulike arbeidsformer, så som forelesninger, selvstudier, kasusarbeid, gruppearbeid og prosjektarbeid.
Videreutdanningen i rusproblematikk 1 danner en felles grunnforståelse av rusproblematikk, både på et samfunns- og et individnivå. Undervisningen vil preges av problemorientert læring, hvor utgangspunktet vil være dialogbasert undervisning samt gruppebaserte arbeid.
Studentene forutsettes å være deltakende i strukturering av egen læringsprosess, både gjennom deltakelse i gruppeaktiviteter og individuelt studiearbeid.
IKT
Høgskolen i Østfold benytter IKT-hjelpemidler i studiet i Rusproblematikk 1. Høgskolen arrangerer obligatorisk undervisning i dette i løpet av studiets første semester. Det forutsettes imidlertid at studentene håndterer en generell forståelse av IKT-baserte tjenester.
Bibliotek
Høgskolens bibliotek tilbyr tjenester som er aktuelle og oppdatert for å dekke studentenes behov. Bibliotekundervisning med innføring i litteratursøk og målrettet søk i forbindelse med prosjektoppgaver gis i studiets første del. Biblioteket tilbyr også tilgang til en rekke elektroniske databaser. Studentene vil få informasjon og opplæring i bruk av bibliotekets tjenester i løpet av 1. semester.
Arbeidskrav
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen, gå ut i praksisstudier eller fortsette med normal studieprogresjon, men der resultatet ikke inngår i endelig karakter.
I Rusproblematikk 1 er arbeidskravene blant annet:
· Minimum 80 % deltakelse i organisert undervisning for det enkelte emne.
· Studentene skal innen fastsatt frist lage en muntlig presentasjon av den foreløpig prosjektskisse for prosjektoppgave som skal leveres i slutten av første semester.
· Selvvalgt pensum: I studiets emne HSRUS10207 leveres inn en selvvalgt pensumsliste som omfatter ca. 350 sider.
· Individuelt refleksjonsnotat i etikk og jus på max 1000 ord.
Se de enkelte emnebeskrivelsene for detaljer om arbeidskravene.
Tilbakemelding underveis
I videreutdanningen vil studentene få tilbakemelding underveis i studiet av faglærere. Det vil bli gitt muntlige faglige tilbakemeldinger i forbindelse med presentasjonen av den foreløpige prosjektskissen i studiets første semester. Videre vil studentene ha krav på to veiledningstimer i forbindelse med prosjektoppgaveskrivning i løpet av studiets første semester.
Vurdering
Sluttvurdering for emne HSRUS10107 er en individuell prosjektoppgave som leveres innen fastsatt frist. Oppgaven skal ha et omfang på 3500 ord (+/- 10 %), og vurderes til bestått/ikke bestått. Prosjektoppgaven skal ta utgangspunkt i problemstillinger som er aktuelle i videreutdanningen. Det vil bli gjennomført to veiledningstimer av faglærer pr. student i løpet av siste del av 1. semester.
Eksamen i HSRUS10107 må være bestått før studenten kan gå opp til eksamen i HSRUS10207.
Eksamen i HSRUS10207 er en hjemmeeksamen med fastsatt frist for innlevering. Hjemmeeksamens varighet er to uker fra utlevering av oppgave til innlevering. Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %), og vurderes etter karakterregel A-F.
Alle skriftlige oppgaver skal følge retningslinjer for skriftlige oppgaver ved HiØ, avdeling for helse- og sosialfag. I alle oppgaver skal det synes at kandidaten har gjort seg kjent med pensum på det nivået oppgaven omhandler.
Litteratur
Litteraturliste sist oppdatert: januar 2007.
Litteraturen i studiet består av:
- Felles obligatorisk kjernepensum
- Støttelitteratur og andre typer støttekilder
Totalt pensum for rusproblematikk 1 (30 studiepoeng) er ca. 2000 sider.
Omtrent 1800 sider av pensumslitteraturen er felles obligatorisk kjernepensum. De resterende sidene kan velges fra utdrag eller artikler som oppgis i løpet av studiet og/eller velges fritt i forbindelse med individuell fordypning. Forslag til individuell litteraturliste skal leveres Høgskolen for godkjenning innen en fastsatt frist.
Rusproblematikk 1
Pensumsliste på del 1 i 2007 består av følgende deler:
Felles obligatorisk kjernepensum: ca 1650 sider
Fri selvvalgt litteratur: ca 350 sider
SUM ca 2 000 sider
Berg, John (1994) Ressursorientert (re)habilitering av misbrukere, Universitetsforlaget. kap. 3 s. 29-75, 46 s (utdrag i opptrykk)
Evjen, Reidunn, Tone Øyern og Knut Boe Kielland (2003) Dobbelt opp, om psykiske lidelser og rusmisbruk. Universitetsforlaget 202 s.
Fekjær, Hans Olav (2004) Rus: Bruk, motiver, skader ... Gyldendal akademisk.
Del 1, 2, 3, 4: s. 15-209. Kap. 42: s. 311-329. Sum 212 s.
Furuholmen, Dag og A. Schanche Andresen (1998) Fellesskapet som metode. 2.utgave, Cappelen Forlag. kap. 1, 2 og 4, s 15-60 og 88-112, 67 s.
Gautun, Heidi (2006) De gjemte og glemte barna. -En evaluering av prosjektet pedagogiske støttegrupper for barn av rusmiddelbrukere. Fafo - rapport 510 .s.5-31. www.fafo.no
Kirkengen, Anna Luise (2005) Hvordan krenkede barn blir syke voksne Universitetsforlaget. 223 s.
Henriksen, Øystein (2000) Ikke som jeg gjør men som jeg sier. Tano Aschehoug. s.9- 224
Rørvik A. (2005) Håpløse kvinner, eller kvinner i en håpløs situasjon? - en kvalitativ analyse av barnevernets og rusvernets tilbud til kvinner som en ikke lykkes med å hjelpe. Tidskrift for Norsk Psykologiforening. Mai 2005, VOL 42. 409-415. (Fåes i opptrykk).
Sandberg, Sveinung og W. Pedersen (2005) Rett fra pikerommet, med ransel på ryggen? - Om ungdom som oppholdt seg rundt plata. NOVA Rapport nr: 6/05. s. 2-95. www.nova.no
Sandberg, Sveinung og W. Pedersen (2006) Gatekapital. 2006 s. 6-258.
Sosialdepartementet: Regjeringens handlingsplan mot rusmiddelproblemer 2005-2008, 30 s.
Sørhaug, Tian (1996)Tykke og tynne beskrivelser. Om høstingsøkonomi og sosiale klienter i en stor by I: Fonuftens fantasier Antropologiske essays om moderne livsformer. (Fåes i opptrykk s: 11-52)
SIRUS (2006) Rusmidler i Norge s: 2- 178 .
Wormnes, Elin og A. Skutle( 2005) Pandoras boks: Kvinner, kjærlighet til rus, og håpet
Stiftelsen Bergensklinikkene, 46 s.
Studentene velger i tillegg ca 200 sider selvvalgt fordypningslitteratur som skal leveres inn til faglærer til frist i HSRUS10207.