Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2014–2015)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng.

Studiet tar for seg følgende tema:
Systemteoretisk grunnlagsforståelse:
- Systemteori og kybernetikk
- Epistemologi og virkelighetsforståelse
- Konstruktivisme og sosialkonstruksjonisme
- Etisk refleksjon
- Kulturelle antagelser og fagideologier
- Kulturaspektet i mellommenneskelig samhandling
- Kommunikasjon mellom mennesker med ulike kulturelle antakelser og verdier
- Kultur og makt

Familieteori:
- Familieteoriens utvikling
- Familielivssyklus og familien i historisk perspektiv
- Familiesosiologi og antropologi
- Familiens samspill med hjelpere og representanter fra offentlige instanser

Systemiske arbeidsmåter og metodikk:
- Forandringstenkning, ulike perspektiver på hva endring er og hvordan dette kan
  oppnås
- Samtalen som arena for henholdsvis stabilitet eller forandring
- Språkets plass i vår konstruksjon av virkeligheten - forandring av språk
- Strukturer og ulike posisjoner som redskap i kollegiale saksdiskusjoner og
  samarbeidsfora
- Reflekterende prosesser
- Forandringsteknikker og deres tilknytning til en teoretisk grunnlagsforståelse
- De viktigste familieterapeutiske tradisjoner

Organisering og læringsformer

Studiet organiseres med samlinger som består av forelesninger og gruppe-/ refleksjonsarbeid. Studentene har ansvar for egen læring, og må delta i 50 timer basisgruppevirksomhet. Det blir lagt vekt på refleksjon. Studentene skal jobbe med aktuelle temaer og spørsmål knyttet til teoridelen.

Arbeidskrav:
Studentene skal dokumentere minst 50 timers deltakelse i det obligatoriske gruppearbeidet.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Praksis

Det er ikke knyttet praksis til studiet.

Evaluering av studiet

For at SKUT skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemelinger fra studentene. Studentene skal derfor ved slutten av studiet gjennomføre evaluering - på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding/veiledning på arbeidet med fagtekstene som skal inngå i mappevurdering. Se pkt Vurdering nedenfor.

Vurdering

Mappevurdering:
Mappen består av to individuelle fagtekster, hver på ca 10 sider. En av tekstene velges ut for vurdering av intern og ekstern sensor.
Innholdet i fagtekstene skal være knyttet til læringsutbytte i studieplanen.

Mappen vurderes som en helhet og det gis èn samlet karakter for mappen.
Karakter gis etter en skala der A er beste beståtte karakter, E er dårligst beståtte karakter, og F betyr ikke bestått.

Ved eventuell ny eller utsatt eksamen må det leveres to nye fagtekster. Dette i samråd med fagansvarlig.

Skriftlig eksamen kan påklages jfr. Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold, § 18.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 3. juni 2014

Litteraturlisten omfatter ca 2000 sider. Forelesningene anses som en styrking og utvidelse av litteraturen.

Bøker:

Anderson, H., Jensen, P. 2008. Inspirasjon. Tom Andersen og reflekterende prosesser. Gyldendal forlag

Bjartveit,S., Kjærstad, T. 2001. Kaos og kosmos. Bygesteiner for individer og organisasjoner. Kolle forlag

Brandt, B., Moxnes, K. 1999. Familie for tiden. Tano forlag

Hertz, S. 2011. Barne - og ungdomspsykiatri. Nye perspektiver og uante muligheter.  s. 9 - 89.  Gyldendal Akademiske

Haaland, K.2005. LØFT og narrativer i profesjonelle samtaler. Universitetsforlaget

Hårtveit,H., Jensen,P. 2004. Familien - pluss en. Tano forlag

Hårtveit,H. 2005. Perspektiver på parforhold. Univetsitetsforlaget

Jensen, P. 2009. Ansikt til ansikt. Gyldendal akademiske

Jensen, P., Ulleberg, I. 2011. Mellom ordene. Gyldendal Akademiske

Johnsen, A., Torsteinsson, V.W. 2012. Lærebok i familieterapi. S 13 - 98. Universitetsforlaget.

Lundby, G. 2009. Terapi som samarbeid. Pax forlag

Watzlawick, P. m.fl.1980. Forandring. Gyldendal forlag, Også på engelsk Change. 2011. W.W. Norton Company. Inc . N.Y. London

Watzlawick, P. 1967. Pragmatics of Human Communications. Norton Company

Ølgaard, B. 2004. Kommunikasjon og Økomentale systemer - I følge Gregory Bateson. Akademisk forlag København

Artikler:
Bateson, Gregory: Mot en teori om schizofreni, I Engelstad, F, og Haugsgjerd,S (1979): I
Samspill og endring i familien. Pax. Oslo.
Hoffman, Lynn (1987): La oss legge makt og kontroll bak oss: Mot en "2 ordens systemisk
familieterapi.
Fokus på familien nr 3. Oslo.
Larsen, Tord (1998): Om å tenke forskjeller, I Ferman/Knutsen: Virkelighet og vitenskap.
Ad Notam Gyldendal. Oslo.
Minuchin; Salvadore (1996): Konstruktivismens forførelse; at definere magten væk vil ikke få
den til at forsvinde.
Fokus på familien nr 1. Oslo.
Rosenhan, David L (1984): On beeing Sane in Insane Places, I Watzlawick, P.: The Invented
Reality: Norton and Company. N.Y.
Tjernsland, Odd- Arne (1989): Fra univers til multivers - og tilbake igjen. Fokus på familien
nr 1. Oslo.

Tomm, K.1984. Et perspektiv på Milano senterets systemiske tilnærming. Del II Fokus på familien. Vol. 13,s 123 - 145. Universitetsforlaget

Tomm, K. 1984. Et perspektiv på Milano senterets systemiske tilnærming. Del I Oversikt over utvikling, teori og praksis. Fokus på familien. Vol. 13.s 67-82. Universitetsforlaget


Artikkelsamlingen kan kjøpes ved studiestart.

Studiemodell

Høst 2014

Vår 2015

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:23:21