Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Utviklingshemming og aldring (15 studiepoeng) (2014–2015)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
15
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Lokalt studiested Indre Østfold, Eidsberg.

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium som tilbys ved lokalt studiested i Indre Østfold. Tilbudet gis i henhold til Intensjonsavtalen mellom Høgskolen i Østfold og samarbeidende kommuner i Indre Østfold. For informasjon om studieavgift, vennligst kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT).

Studiet er aktuelt for helsefagarbeidere, hjelpepleiere og ufaglærte som yter tjenester til eldre personer med utviklingshemning. 

I vårt moderne samfunn er en av de største omsorgsutfordringene i kommunene økt levealder og en fordobling av antallet mennesker med demenslidelser i løpet av de neste 35 år. Dermed vil også flere personer med utviklingshemming, som fra før har funksjonsnedsettelser, bli eldre og trenge gode og relativt omfattende omsorgstjenester.

De spesielle utfordringene hos personer med utviklingshemning som blir gamle kan belyses fra et biologisk perspektiv. Noen ganger vil det være ekstra utfordringer knyttet til fysisk helse og aktivitetsnivå. Fra et psykologisk perspektiv vil problemer med hukommelse, psykisk helse og atferdsproblemer forekomme hyppig. Aldring kan også medføre endret syn på seg selv som er vanskelig å håndtere. Et sosialt perspektiv innebærer å belyse hvordan eldre utviklingshemmede oppfattes av andre, og hvordan alder påvirker vennskap og nettverk. Noen ganger er hemmende faktorer i omgivelsene med på å gjøre personen funksjonshemmet, og kjennskap til funksjonshemmende faktorer er viktig i et forebyggende perspektiv.

Alle perspektiver ivaretas i studiet, men på et grunnleggende nivå. Det vil også være et mer generelt perspektiv på grunnleggende diagnosekjennskap, emosjonelt velvære, gode relasjoner, materielt velvære, fortsatt utvikling på tross av økt alder, selvbestemmelse og grunnleggende rettigheter som borger. Studiet ivaretar både en forebyggende og mer behandlende tilnærming til miljøarbeid.

Miljøbehandling er et offentlig satsningsområde i omsorgen for personer med demens. Behovet for kompetente tjenesteytere er stort.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Etter endt studium skal studenten:

KUNNSKAPER

  • ha kunnskap om årsaker til utviklingshemning og funksjonsnedsettelse som følge av aldring
  • kunne gjengi sentrale elementer i relevant lovgivning
  • kunne redegjøre for hvordan det oppleves å være gammel med utviklingshemming

FERDIGHETER

  • kunne planlegge, vurdere, gjennomføre og evaluere enkelt miljøarbeid
  • beherske grunnleggende ferdigheter i veiledning
  • kunne reflektere over det normative grunnlaget for tjenesteutøvelsen med utgangspunkt i elementær jus og etikk

GENERELL KOMPETANSE

  • ha en generell kompetanse om et individuelt og samfunnsorientert syn på utviklingshemming og aldring
  • ha en generell forståelse av egen væremåte i samvær med andre
  • være orientert om nye politiske og faglige utviklingstrekk

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Deltakere uten formell kompetanse - eller som ikke ønsker å avlegge eksamen - kan følge studiet som etterutdanning (ikke studiepoenggivende).

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng, og inneholder fire hovedtema:

  • Utviklingshemming, fysisk helse og aldring hos personer med utviklingshemming - inkludert personer med Down syndrom, autisme og psykiske lidelser.
  • Etikk, jus og oppfatninger av aldring sett fra den eldres perspektiv og samfunnets perspektiv.
  • Miljøbehandlingens generelle prinsipper og veiledning av foresatte.
  • Spesifikk miljøbehandling innrettet mot utviklingshemming og aldring.

Organisering og læringsformer

Studiet organiseres med undervisning på dagtid, samt individuelt arbeid.
Studiet går over to semestre med totalt fire to-dagers samlinger, totalt åtte dager. Dessuten gis det veiledning på nett mellom samlingene.
Det legges opp til to to-dagers samlinger i høstsemesteret (fire dager). I vårsemesteret gjennomføres to to-dagers samlinger (fire dager). Det anbefales at studentene har samlinger i grupper (kollokviegrupper) i studietiden. Det forutsettes aktiv studentmedvirkning og bruk av e-post/Fronter. Man forventer at studentene avsetter tid til studiearbeid og selvstudium.

Arbeidskrav:

1)     Obligatorisk frammøte på minimum 80 % av studiesamlingene.
2)     To skriftlige individuelle arbeid på 1800 ord (+/- 10%).

Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og gir tilbakemelding på arbeidskravene i løpet av studiet.

Arbeidskravene må være godkjent senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.
Deltakere som gjennomfører etterutdanning får utstedt et kursbevis etter endt opplæring. Dette forutsetter at deltakeren har gjennomført arbeidskrav underveis.

Praksis

Det er ikke knyttet praksis til studiet

Evaluering av studiet

For at høgskolen skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er man avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemedling på innleverte arbeidskrav.

Vurdering

Seks timer individuell, skriftlig eksamen.

Hjelpemidler: Ingen hjelpemidler tillatt.

Det benyttes gradert bokstavkarakter på en skala A - F, der A er beste og E dårligste bestått karakter. F betyr ikke bestått.

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 21.03.2014.
Det tas forbehold om endringer før studiestart

Larsen, F. K. & Wigaard, E. (red.)(2009 eller ny utgave 2014):Lærebok om utviklingshemning og aldring. Tønsberg: Aldring og helse forlaget. 400 sider.

I tillegg kommer et kompendium med pensum om utvalgte emner som angis ved studiestart.

Ressurssider:
http://www.aldringoghelse.no/?pageID=1615&ItemID=1182
http://helsekompetanse.no/sor

Jobb og videre studier

Ved å ta denne utdanningen vil du kunne bidra med sterkt etterspurte tjenester i norske kommuner, men også til mestring og trivsel hos eldre personer med nedsatt funksjonsevne og utviklingshemming. Du vil kunne hjelpe tjenestemottakere med både forebyggende og endringsfokusert miljøarbeid og veilede pårørende.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Mona Jerndahl Fineide, 27.03.2014

Studieplanen gjelder for

Høsten 2014.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:23:36