Studieplan for Utviklingshemming og aldring (15 studiepoeng) (2015–2016)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 15
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Lokalt studiested Indre Østfold, Eidsberg.
Informasjon om studiet
Et betalingsstudium som tilbys ved lokalt studiested i Indre Østfold. Tilbudet gis i henhold til Intensjonsavtalen mellom Høgskolen i Østfold og samarbeidende kommuner i Indre Østfold. For informasjon om studieavgift kan HiØ VIDERE (videre@hiof.no) kontaktes.
Studiet er aktuelt for helsefagarbeidere, hjelpepleiere og ufaglærte som yter tjenester til eldre personer med utviklingshemning.
I vårt moderne samfunn er en av de største omsorgsutfordringene i kommunene økt levealder, og en fordobling av antallet mennesker med demenslidelser i løpet av de neste 35 år. Flere personer med utviklingshemming, som fra før har funksjonsnedsettelser, blir eldre og trenger gode og relativt omfattende omsorgstjenester.
De spesielle utfordringene hos eldre personer med utviklingshemning kan belyses fra et biologisk perspektiv. Noen ganger vil det være ekstra utfordringer knyttet til fysisk helse og aktivitetsnivå. Fra et psykologisk perspektiv vil problemer med hukommelse, psykisk helse og atferdsproblemer forekomme hyppig. Aldring kan også medføre endret syn på seg selv, noe som er vanskelig å håndtere. Et sosialt perspektiv innebærer å belyse hvordan eldre utviklingshemmede oppfattes av andre, og hvordan alder påvirker vennskap og nettverk. Noen ganger er hemmende faktorer i omgivelsene med på å gjøre personen funksjonshemmet, og kjennskap til funksjonshemmende faktorer er viktig i et forebyggende perspektiv.
Alle perspektiver ivaretas i studiet på et grunnleggende nivå. Det vil være et generelt perspektiv på grunnleggende diagnosekjennskap, emosjonelt velvære, gode relasjoner, materielt velvære, fortsatt utvikling på tross av økt alder, selvbestemmelse og grunnleggende rettigheter som borger. Studiet ivaretar både en forebyggende og mer behandlende tilnærming til miljøarbeid.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten
- har kunnskap om årsaker til utviklingshemning og funksjonsnedsettelse som følge av aldring
- kan gjengi sentrale elementer i relevant lovgivning
- kan redegjøre for hvordan det oppleves å være gammel med utviklingshemming
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, vurdere, gjennomføre og evaluere enkelt miljøarbeid
- behersker grunnleggende ferdigheter i veiledning
- kan reflektere over det normative grunnlaget for tjenesteutøvelsen med utgangspunkt i elementær jus og etikk
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har generell kompetanse om et individuelt og samfunnsorientert syn på utviklingshemming og aldring
- har generell forståelse av egen væremåte i samvær med andre
- er orientert om nye politiske og faglige utviklingstrekk
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Deltakere uten formell kompetanse - eller som ikke ønsker å avlegge eksamen - kan følge studiet som etterutdanning (ikke studiepoenggivende).
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng, med fire hovedtema:
- Utviklingshemming, fysisk helse og aldring hos personer med utviklingshemming - inkludert personer med Down syndrom, autisme og psykiske lidelser.
- Etikk, jus og oppfatninger av aldring sett fra den eldres perspektiv og samfunnets perspektiv.
- Miljøbehandlingens generelle prinsipper og veiledning av foresatte.
- Spesifikk miljøbehandling innrettet mot utviklingshemming og aldring.
Organisering og læringsformer
Studiet organiseres med undervisning på dagtid, samt selvstudium.
Studiet går over to semestre med fire to-dagers samlinger, totalt åtte dager. Dessuten gis det veiledning via elektronisk læringsplattform (Fronter) mellom samlingene.
Det legges opp til to to-dagers samlinger i høstsemesteret (fire dager). I vårsemesteret gjennomføres to to-dagers samlinger (fire dager). Det anbefales at studentene har samlinger i grupper (kollokviegrupper) i studietiden. Det forutsettes aktiv studentmedvirkning og bruk av e-post/Fronter. Det forventes at studentene avsetter tid til selvstudium.
Arbeidskrav:
1) Obligatorisk frammøte på minimum 80 % av studiesamlingene.
2) To skriftlige individuelle arbeid på 1800 ord (+/- 10%).
Faglærer gir nærmere informasjon om retningslinjer og innleveringsfrist for oppgavene. Faglærer gir tilbakemelding på arbeidskravene i løpet av studiet.
Arbeidskravene må være godkjent senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.
Deltakere som gjennomfører etterutdanning får utstedt et kursbevis etter endt opplæring.
Dette forutsetter at deltakeren har gjennomført, og fått godkjent, arbeidskrav underveis.
Praksis
Det er ikke knyttet praksis til studiet
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Tilbakemelding underveis
Studenten får tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.
Vurdering
Individuell hjemmeeksamen over tre dager, etter nærmere fastsatte kriterier av faglærer.
Hjelpemidler: alle hjelpemidler tillatt.
Det benyttes karakterregel A - F, der A er beste og E dårligste bestått karakter. F betyr ikke bestått.
Eksamen vurderes av to sensorer.
Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 21.03.2014.
Det tas forbehold om endringer før studiestart
Larsen, F. K. & Wigaard, E. (red.)(2009 eller ny utgave 2014):Lærebok om utviklingshemning og aldring. Tønsberg: Aldring og helse forlaget. 400 sider.
I tillegg kommer et kompendium med pensum i utvalgte emner - nærmere informasjon ved studiestart.
Ressurssider:
http://www.aldringoghelse.no/?pageID=1615&ItemID=1182
http://helsekompetanse.no/sor
Jobb og videre studier
Med denne utdanningen vil du kunne bidra med sterkt etterspurte tjenester i kommunene, og medvirke til mestring og trivsel hos eldre personer med nedsatt funksjonsevne og utviklingshemming. Du vil kunne hjelpe tjenestemottakere med både forebyggende og endringsfokusert miljøarbeid, samt veilede pårørende.
Miljøbehandling er et offentlig satsningsområde i omsorgen for personer med demens. Behovet for kompetente tjenesteytere er stort.