Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2013–2014)

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER
Studenten

  • har kunnskap om de viktigste målemetoder i prosessindustrien
  • har kunnskap om og kan oppdatere sin kunnskap om enhetsoperasjoner og prosesser knyttet mot prosessindustrien
  • har kunnskap om varmeoverføringsmekanismer knyttet mot prosessindustrien
  • har kunnskap om gjeldende regelverk og ansvarlige etater i Norge for bruk og oppbevaring av kjemikalier på laboratorier og i industrien
  • har kunnskap om sikkerhetsdatablad (SDS) og risikovurdering
  • har kunnskap om verneutstyr
  • har kunnskap om vurdering for læring og praktiske konsekvenser av ny vurderingsforskrift
  • har kunnskap om kompetansemålene i aktuelle læreplaner og skal kunne påvise hvordan underveisvurdering kan sees i sammenheng med sluttvurdering
  • har innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur innenfor industriell produksjon
  • har kunnskap om grunnstoffer, det periodiske system og grunnleggende oppbygging av kjemiske forbindelser
  • har kunnskap om grunnleggende kjemiske egenskaper knyttet til utvalgte reaksjoner, løsninger, faselikevekter og redoksreaksjoner.
  • har kunnskap om PLS og PID regulatorer
  • har kunnskap om produksjonsutvikling med fokus på Lean-produksjon

FERDIGHETER
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i teknikk og industriell produksjon forankret i forskning, teori og praksis
  • kan formidle kunnskap om gjeldende regelverk og ansvarlige etater i Norge for bruk og oppbevaring av kjemikalier på laboratorier og i industrien innen undervisning
  • kan formidle kunnskap om sikkerhetsdatablad, verneutstyr og risikovurdering
  • kan anvende aktuelle sikkerhetsdatablad, vurdere aktuelt verneutstyr og utføre enkle risikovurderinger
  • kjenner til endringer og kan oppdatere seg på utvikling innen fagfeltet i industrien
  • kan veilede og informere elever på TIP om mulighetene for læreplasser i industrien
  • kan videreformidle faglig kunnskap
  • kan reflektere og gjøre rede for hvordan kjemiske forbindelser og egenskaper virker inn på bruk, gjenbruk og oppbevaring av råstoffer og materialer
  • vet om endringer og kan oppdatere seg på utvikling innen fagfeltet i industrien
  • kan anvende relevante metoder i avgrensede prosjekt
  • kan redegjøre for hvordan ulike former for vurdering kan nyttes i praktisk undervisning
  • kan anvende kjemisk kunnskap innen undervisning i aktuelle fagområder innenfor kjemiprosess
  • kan anvende kjemisk kunnskap til å analysere og vurdere problemstillinger innenfor kjemiprosess
  • forstår grunnleggende reguleringstekniske begreper
  • kan vurdere stabilitetsproblemer i et reguleringssystem
  • foreslår reguleringsstruktur for en enhetsoperasjon
  • kan beskrive hvordan en regulator kan realiseres i en PLS
  • kan forstå enkle PLS programmer
  • kan foreslå instrumentering for en prosessteknisk enhetsoperasjon

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan formidle en holdning som sikrer et godt og forsvarlig arbeidsmiljø i forhold til bruk og oppbevaring av kjemikalier
  • kan bidra aktivt til problemløsning og nytenking knyttet til produksjonsutvikling
  • kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis innen teknikk og industriell produksjon og ta i bruk ny kunnskap
  • kan bidra til faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant faglitteratur og forskning innenfor teknikk og industriell produksjon 
  • kan redegjøre for hva det er som gjør at vurdering for læring kan fungere læringsfremmende
  • kan redegjøre for hvordan vurdering for læring skal forstås i en didaktisk sammenheng
  • kan anvende sin kjemiske kunnskap til å fremme forsvarlige arbeidsrutiner innenfor kjemiprosess
  • kan utvikle analytiske evner og ta i bruk ny kunnskap
  • har kunnskap om ulike stabilitetsbegreper
  • har kunnskap om P, PI og PID regulatorer
  • har kunnskap om simuleringer og hvordan dette kan brukes til å dimensjonere etregulerignssystem
  • kjenner til vanlige reguleringstekniske problemer, og hvordan disse vanligvis løses
  • kan prinsipper for måling av strøm, spenning, trykk, temperatur og mengde
  • kan prinsipper for instrumentering av prosessanlegg, herunder feltbuss
  • har kunnskap om signalomforming, digitale og analoge signaler
  • har kunnskap om styringslogikk
  • kjenner til ulike programmeringsspråk for PLS
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. aug. 2019 22:46:17