Hva lærer du? (2013–2014)
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten
- har kunnskap om de viktigste målemetoder i prosessindustrien
- har kunnskap om og kan oppdatere sin kunnskap om enhetsoperasjoner og prosesser knyttet mot prosessindustrien
- har kunnskap om varmeoverføringsmekanismer knyttet mot prosessindustrien
- har kunnskap om gjeldende regelverk og ansvarlige etater i Norge for bruk og oppbevaring av kjemikalier på laboratorier og i industrien
- har kunnskap om sikkerhetsdatablad (SDS) og risikovurdering
- har kunnskap om verneutstyr
- har kunnskap om vurdering for læring og praktiske konsekvenser av ny vurderingsforskrift
- har kunnskap om kompetansemålene i aktuelle læreplaner og skal kunne påvise hvordan underveisvurdering kan sees i sammenheng med sluttvurdering
- har innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur innenfor industriell produksjon
- har kunnskap om grunnstoffer, det periodiske system og grunnleggende oppbygging av kjemiske forbindelser
- har kunnskap om grunnleggende kjemiske egenskaper knyttet til utvalgte reaksjoner, løsninger, faselikevekter og redoksreaksjoner.
- har kunnskap om PLS og PID regulatorer
- har kunnskap om produksjonsutvikling med fokus på Lean-produksjon
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i teknikk og industriell produksjon forankret i forskning, teori og praksis
- kan formidle kunnskap om gjeldende regelverk og ansvarlige etater i Norge for bruk og oppbevaring av kjemikalier på laboratorier og i industrien innen undervisning
- kan formidle kunnskap om sikkerhetsdatablad, verneutstyr og risikovurdering
- kan anvende aktuelle sikkerhetsdatablad, vurdere aktuelt verneutstyr og utføre enkle risikovurderinger
- kjenner til endringer og kan oppdatere seg på utvikling innen fagfeltet i industrien
- kan veilede og informere elever på TIP om mulighetene for læreplasser i industrien
- kan videreformidle faglig kunnskap
- kan reflektere og gjøre rede for hvordan kjemiske forbindelser og egenskaper virker inn på bruk, gjenbruk og oppbevaring av råstoffer og materialer
- vet om endringer og kan oppdatere seg på utvikling innen fagfeltet i industrien
- kan anvende relevante metoder i avgrensede prosjekt
- kan redegjøre for hvordan ulike former for vurdering kan nyttes i praktisk undervisning
- kan anvende kjemisk kunnskap innen undervisning i aktuelle fagområder innenfor kjemiprosess
- kan anvende kjemisk kunnskap til å analysere og vurdere problemstillinger innenfor kjemiprosess
- forstår grunnleggende reguleringstekniske begreper
- kan vurdere stabilitetsproblemer i et reguleringssystem
- foreslår reguleringsstruktur for en enhetsoperasjon
- kan beskrive hvordan en regulator kan realiseres i en PLS
- kan forstå enkle PLS programmer
- kan foreslå instrumentering for en prosessteknisk enhetsoperasjon
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan formidle en holdning som sikrer et godt og forsvarlig arbeidsmiljø i forhold til bruk og oppbevaring av kjemikalier
- kan bidra aktivt til problemløsning og nytenking knyttet til produksjonsutvikling
- kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis innen teknikk og industriell produksjon og ta i bruk ny kunnskap
- kan bidra til faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant faglitteratur og forskning innenfor teknikk og industriell produksjon
- kan redegjøre for hva det er som gjør at vurdering for læring kan fungere læringsfremmende
- kan redegjøre for hvordan vurdering for læring skal forstås i en didaktisk sammenheng
- kan anvende sin kjemiske kunnskap til å fremme forsvarlige arbeidsrutiner innenfor kjemiprosess
- kan utvikle analytiske evner og ta i bruk ny kunnskap
- har kunnskap om ulike stabilitetsbegreper
- har kunnskap om P, PI og PID regulatorer
- har kunnskap om simuleringer og hvordan dette kan brukes til å dimensjonere etregulerignssystem
- kjenner til vanlige reguleringstekniske problemer, og hvordan disse vanligvis løses
- kan prinsipper for måling av strøm, spenning, trykk, temperatur og mengde
- kan prinsipper for instrumentering av prosessanlegg, herunder feltbuss
- har kunnskap om signalomforming, digitale og analoge signaler
- har kunnskap om styringslogikk
- kjenner til ulike programmeringsspråk for PLS
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
10. mai 2024 03:25:56