Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2016–2017)

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten

  • har faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper som gir formell kompetanse i engelsk for undervisning i grunnskolen, 5.-10. trinn
  • har kunnskap om Kunnskapsløftet, Læreplan i engelsk og Det felles europeiske rammeverket for språk
  • har kunnskap om engelskfaget som skole- og forskningsfag samt fagets utvikling og plass i samfunnet
  • har grunnleggende kunnskap om det engelske språket
  • har grunnleggende kunnskap om ulike typer tekster, kildebruk og kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • har kunnskap om språklæringsteorier og metoder for barn og unges språklæring
  • har kunnskap om barn og unges språklæring i engelsk i et andrespråksperspektiv, og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
  • har kunnskap om en helhetlig og tilpasset språkopplæring og faktorer som bidrar til å utvikle et språkfremmende læringsmiljø
  • har kunnskap om vurderingsformer, vurderingsverktøy og kartlegginsgverktøy som fremmer språkutvikling
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter, deres progresjon og betydning for læring
  • har kunnskap om kultur, samfunn og barne- og ungdomslitteratur
  • har innsikt i og verktøy for refleksjon rundt egen undervisningspraksis
  • har innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur innenfor språkopplæring
  • har kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan undervise i engelsk i tråd med Kunnskapløftet og Læreplan i engelsk
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende Læreplan i engelsk
  • kan kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk, være en god språkmodell og tilpasse språket til ulike situasjoner og målgrupper 
  • kan legge til rette for en helhetlig opplæring i engelsk og skape et språkstimulerende læringsmiljø hvor den enkelte elevs læring og utvikling ivaretas
  • kan utøve en helhetlig og læringsfremmende veilednings- og vurderingspraksis
  • kan reflektere over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap 
  • kan gjennomføre utviklingsarbeid i eget klasserom og slik anvende faglitteratur og forskning innenfor fagfeltet

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helthetlig engelskopplæring og være en god profesjonsutøver i samsvar med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • kan utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
  • kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
  • kan bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språkopplæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:24:32