Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Engelsk
Studiested:
Halden/delvis nettbasert

Studieplan for Engelsk 1: 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) (2019–2020)

Informasjon om studiet

Engelsk 1, 5.-10. trinn, Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) tar utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere fram mot 2025, St.meld. nr. 11, Læreren - rollen og utdanningen (2008-2009), Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn (2010) og St.meld.nr.28, Fag - Fordypning - Forståelse, En fornyelse av Kunnskapsløftet.

Studiet retter seg mot lærere som underviser i grunnskolen, 5.-10. trinn, og som har mindre enn 30 studiepoeng i engelsk.

Studiet er profesjonsrettet og praksisnært. Studieplanen er utformet i tråd med Kunnskapsløftet samt nåværende og kommende Læreplan i engelsk. Studiet bygger på lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse. Det fokuseres på muntlig og skriftlig språkferdighetstrening, utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse, fagdidaktisk kompetanse og refleksjon.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER

Etter fullført studium har kandidaten:

  • faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper som gir formell kompetanse i engelsk for undervisning i grunnskolen, 5.-10. trinn

  • kunnskap om Kunnskapsløftet samt nåværende og kommende Læreplan i engelsk 

  • kunnskap om engelskfaget som skole- og forskningsfag samt fagets utvikling og plass i samfunnet

  • grunnleggende kunnskap om det engelske språket

  • grunnleggende kunnskap om ulike typer tekster, kildebruk og kulturelle konvensjoner for språkbruk

  • kunnskap om språklæringsteorier og metoder for barn og unges språklæring

  • kunnskap om barn og unges språklæring i engelsk i et andrespråksperspektiv, og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn

  • kunnskap om en helhetlig og tilpasset språkopplæring, flerspråklighet og faktorer som bidrar til å utvikle et språkfremmende læringsmiljø

  • kunnskap om vurderingsformer, vurderingsverktøy og kartlegginsgverktøy som fremmer språkutvikling

  • kunnskap om grunnleggende ferdigheter, deres progresjon og betydning for læring

  • kunnskap om kultur, samfunn og barne- og ungdomslitteratur

  • innsikt i og verktøy for refleksjon rundt egen undervisningspraksis

  • kunnskap om integrering av digitale ressurser i språklæringsprosesser

  • innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur innenfor språkopplæring

  • kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser 

FERDIGHETER

Etter fullført studium kan kandidaten:

  • undervise i engelsk i tråd med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende Læreplan i engelsk

  • kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk, være en god språkmodell og tilpasse språket til ulike situasjoner og målgrupper 

  • legge til rette for en helhetlig opplæring i engelsk og skape et språkstimulerende læringsmiljø hvor den enkelte elevs læring og utvikling ivaretas

  • utøve en helhetlig og læringsfremmende veilednings- og vurderingspraksis

  • reflektere over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap 

  • gjennomføre utviklingsarbeid i eget klasserom og slik anvende faglitteratur og forskning innenfor fagfeltet

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført studium kan kandidaten:

  • anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helthetlig engelskopplæring og være en god profesjonsutøver i samsvar med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier

  • utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap

  • bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språkopplæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

Opptak

Bestått grunnskole-/allmennlærerutdanning, eller annen lærerutdanning rettet mot skole på minimum 180 studiepoeng.

Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling på mellom-/ungdomstrinnet i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Engelsk 1: 5.-10. trinn (30 studiepoeng), legger til rette for at lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse skal være et utgangspunkt for å tilegne seg og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å bli en dyktig lærer i engelsk.

Gjennom hele studiet legges det stor vekt på egen muntlig og skriftlig språkferdighetstrening og på utvikling av fagdidaktisk kompetanse og refleksjon bl.a. ved at læreren fortløpende prøver ut tilegnet kunnskap i klasserommet med sine elever gjennom ulike prosjekter og tematiske oppgaver, gjennomfører presentasjoner for medstudenter og utveksler erfaringer.

Studiet består av to emner:

SFVSSK517 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon (15 studiepoeng)
SFVGRLF515 Grunnleggende ferdigheter (15 studiepoeng)

Emnene kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at emnet SFVSSK517 tas før emnet SFVGRLF515. 

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet går over to semestre og er emnebasert, 15 studiepoeng per semester. Organiseringen er delvis samlingsbasert og delvis nettbasert. Det er 3 samlinger à 2-3 dager per semester lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. I den nettbaserte delen av studiet benyttes høgskolens læringsplattform. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning vil også benyttes. Selvstudium er en sentral arbeidsform, både individuelt og som samarbeid.

Opplæring i bruk av bibliotektjenester gis i løpet av studiet. Kunnskap om og erfaring i bruk av bibliotektjenester vil være en nødvendighet for å kunne gjennomføre studiet på en tilfredsstillende måte.

Den enkelte student forventes å være en aktiv bidragsyter gjennom hele studiet.

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være levert innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen, se den enkelte emnebeskrivelse.

Som en del av studiet inngår et studieopphold av 1 ukes varighet ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, i form av et arbeidskrav i vårsemesteret. Høgskolen i Østfold betaler studieavgiften for den enkelte student ved Det norske studiesenteret. For de som ikke deltar, vil det være et arbeidskrav innenfor et gitt tema.

I begge emnene gis det veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Vurdering
Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering og avsluttes med individuell vurdering. Det benyttes varierte eksamensformer, se de enkelte emnebeskrivelsene. Det benyttes bokstavkarakter på en skala fra A - F.

Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgsklen i Østfold.

Praksis

Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet. Lærere som tar denne videreutdanningen bør undervise i engelsk (evt. må ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen er forskningsbasert og knyttet til utviklingsarbeid innenfor fagfeltet. I løpet av studiet gjennomfører studenten utviklingsarbeid relatert til egen undervisningspraksis og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk. 

Internasjonalisering

Kunnskap om språk og kommunikasjon bidrar til internasjonalisering. I tillegg er et studieopphold i England en del av studiet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Se de enkelte emnebeskrivelsene.

Studieopphold i utlandet

Som en del av studiet inngår et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia.

Jobb og videre studier

Lærere som har bestått Engelsk 1: 5.-10. trinn (30 studiepoeng), kan ta videre fordypning, Engelsk 2: 5.-10. trinn (30 studiepoeng), innenfor Kompetanse for kvalitet, og få til sammen 60 studiepoeng i faget.

I grunnskolen etterspørres lærere med videreutdanning i engelsk.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Fungerende dekan Sverre Vesterhus, 09.01.2017

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus 3.desember 2018

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2019-2020

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Studieleder Sverre Vesterhus og fagansvarlig Ingebjørg Mellegård
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 03:26:23