Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2023–2024)

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER

Etter fullført studium har kandidaten:

  • kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk, med vekt på engelsk som et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling

  • språklige, faglige og fagdidaktiske kunnskaper som gir formell kompetanse i engelsk for undervisning i grunnskolen, 1.-7. trinn

  • god kunnskap om engelskfaget som skole- og forskningsfag samt fagets utvikling og plass i samfunnet

  • god kunnskap om språklæringsteorier, flerspråklighet, metoder og prinsipper for barns språklæring

  • kunnskap om begynneropplæringen i engelsk, overgangen til barnetrinnets siste del og overgangen til ungdomstrinnet

  • god kunnskap om en helhetlig og tilpasset språkopplæring samt faktorer som bidrar til å utvikle et språkfremmende læringsmiljø med vekt på tverrfaglighet og dybdelæring

  • god kunnskap om elevveiledning, vurderingsformer og vurderingsverktøy som fremmer språkutvikling

  • kunnskap om engelsk som verdensspråk, utviklingen av dets rolle som kontaktspråk og noen varianter av engelsk

  • god kunnskap om ulike engelskspråklige tekster, kildebruk og kulturelle konvensjoner for språkbruk

  • god kunnskap om de grunnleggende ferdighetene: Å kunne skrive og Å kunne lese

  • kunnskap om integrering av digitale ressurser i språklæringsprosesser

  • kunnskap om kultur, samfunnsliv og litteratur i den engelskspråklige verden i et interkulturelt perspektiv

  • kunnskap om hvordan Læreplan i engelsk gir ramme for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid i klasserommet og verktøy for å møte endringer i språkopplæringen

  • kunnskap om ulike typer tekster, normer for akademisk tekstproduksjon, kulturelle konvensjoner for språkbruk samt kritisk og reflektert bruk av kilder

  • innsikt i relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid innenfor språklæring

  • innsikt i metoder for refleksjon over egen undervisningspraksis

  • kunnskap om hvordan Læreplan i engelsk gir ramme for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid

  • kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser

 

FERDIGHETER

Etter fullført studium kan kandidaten:

  • undervise i engelsk i tråd med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk 

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk

  • kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk tilpasset formål, mottaker og situasjon samt være en god språkmodell for sine elever

  • legge til rette for en helhetlig og tilpasset opplæring i engelsk og skape et språkstimulerende læringsmiljø hvor den enkelte elevs læring og utvikling ivaretas

  • legge til rette for dybdelæring i engelskopplæringen

  • analysere og tilrettelegge engelskspråklige tekster for barn, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst

  • legge til rette for at arbeid med tverrfaglige temaer bidrar til å utvikle den enkelte elevs forståelse av engelsk som både verdensspråk og danningsfag

  • utøve en helhetlig og læringsfremmende veilednings- og vurderingspraksis

  • reflektere over egen undervisningspraksis, ta i bruk ny kunnskap og være en aktiv pådriver i fagfellesskapet

  • gjennomføre utviklingsarbeid i eget klasserom og slik anvende teori, faglitteratur og forskning innenfor fagfeltet

  • være en aktiv bruker av bibliotekets tjenester og ressurser i studiet og egen undervisningspraksis

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført studium kan kandidaten:

  • anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helthetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 1.-7. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier

  • utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis samt ta i bruk ny kunnskap

  • videreutvikle egen språklig kompetanse og kulturkompetanse

  • bidra til fagfellesskapet med ny faglig og fagdidaktisk kunnskap, samt innsikt i nyere forskning innenfor språklæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 03:25:14