Studieplan for Flerkulturell pedagogikk 1 (30 studiepoeng) (2012–2013)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bestemmes av oppdragsgiver.
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium der oppdragsgiver bestemmer studieavgiften (oppdragsstudium). For nærmere informasjon om søknadsfrist, oppstartsdato, studieavgift, gjennomføringstidspunkter m.m., vennligst kontakt oppdragsgiver eller Senter for kompetanseutvikling (SKUT).
Målgruppe for studiet er førskolelærere/studenter, grunnskolelærere/studenter og andre som arbeider i, eller tar sikte på å arbeide i, flerkulturelle pedagogiske sammenhenger.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om nyere norsk innvandringshistorie og om migrasjonsprosesser og kan anvende denne kunnskapen for å forstå dagens samfunn og for å forstå barn og unge, foreldre og kollegaer med innvandrerbakgrunn.
- kunnskap om sosialisering i et mangfoldsperspektiv
- kunnskap om hvilke betydninger kultur, religion og livssyn kan ha for identitetsdannelsen
- kunnskap om hvilke betydninger kulturelle normer knyttet til kjønn og seksualitet kan ha for identitetsdannelsen
- kunnskap om ulike kulturforståelser og om kultur som en dynamisk prosess både individuelt og i et samfunnsperspektiv
- kunnskap om aktuelle debatter omkring normer og verdier i flerkulturelle samfunn
- kunnskap om begrepet toleranse og om positive og problematiske sider ved «toleransepedagogikk»
- kunnskap om rasisme og diskriminering og hvordan strukturell rasisme bidrar til at enkelte barn og unge ikke opplever likeverd i barnehage og skole
- kunnskap om sammenhenger mellom språk, kommunikasjon og makt
- didaktisk og pedagogisk kunnskap som gjør det mulig å planlegge og gjennomføre likeverdig opplæring i barnehage/skole
- kunnskap om hvordan styringsdokumenter for barnehage/skole synliggjør prinsippet om likeverd
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til at det skapes inkluderende sosiale fellesskap blant barna/elevene, foreldrene og kollegaer
- kan bidra til at språklig og kulturell bakgrunn forstås og utnyttes som en ressurs for den enkelte i barnehage og skole
- kan legge til rette læringssituasjoner slik at barn og unge opplever mestring i hverdagen
- kan arbeide holdningsskapende for å unngå at barn og unge utvikler fremmedfrykt og diskriminerende adferd overfor mennesker som er forskjellige fra seg selv
Generell kompetanse
Studenten
- har bevisstgjort egne holdninger til ulike former for mangfold og bygger sin forståelse på forskningsbasert kunnskap
- kan prosedyrene for kartlegging av språkkompetanse og vet hvordan det søkes om midler til særskilt norsk, tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring
- har forståelse for mangfold som en ressurs både for den enkelte selv og for felleskapet
- evner å komme i dialog med barnet/eleven, foreldre og kollegaer uavhengig av den enkeltes bakgrunn
- bidrar til at det skapes lærings- og utviklingsmiljøer der alle opplever tilhørighet
Opptak
- Generell studiekompetanse og minimum 30 studiepoeng i pedagogiske emner eller
- Bestått allmennlærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning, førskolelærerutdanning eller tilsvarende utdanning
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Flerkulturell pedagogikk 1 består av ett obligatorisk emne hvor sentrale temaer vil være:
- Flerkultur og mangfold
- Sosialisering og identitetsdannelse
- Migrasjonsprosesser
- Religion, verdier og toleranse
- Fremmedfrykt, rasisme, diskriminering og holdningsskapende arbeid
- Språk, kommunikasjon og makt
- Pedagogiske, didaktiske og metodiske tilnærminger på fagområdet
- Offentlige dokumenter og planverk relevant for barnehage og skole
Organisering og læringsformer
Studiet går over to semestre. Lærere fra fagene Pedagogikk, Samfunnsfag og Religion, livssyn og etikk vil ha ansvar for undervisningen.
Arbeidsformene i studiet er forelesninger, seminarer, gruppebasert arbeid og selvstudium.
Flerkulturell pedagogikk 1 benytter Fronter som læringsplattform. Studentene må selv holde seg oppdatert på informasjon som legges ut.
Høgskolens bibliotek vil i egenskap av å være et informasjonssenter integreres i undervisningen.
Arbeidskrav:
1. Delta i prosessorientert arbeid med individuell fagtekst med et omfang på 3000-4000 ord som tar utgangspunkt i sentrale deler av fagstoffet med relevans for praksisfeltet.
Arbeidskravet består i:
- levere problemstilling til fagtekst
- levere førsteutkast til fagtekst
- delta i responsgruppe
- presentere fagteksten for medstudenter
2. Skriftlig og muntlig presentasjon av en skjønnlitterær bok som er relevant for studiet.
Arbeidskravene må være godkjente av faglærer senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten to muligheter til å rette opp dette.
Praksis
Det er ingen krav om praksis knyttet til studiet.
Studiet kan innpasses i relevant profesjonsutdanning, men det kan da være nødvendig å gjennomføre praksis i henhold til krav i profesjonsutdanningen.
Internasjonalisering
Studiet ivaretar det internasjonale aspektet ved å fokusere både på Norge som et flerkulturelt samfunn, og på utdanning og utvikling i et globalt perspektiv.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet midtveis og ved slutten på skjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Studentene vil få tilbakemelding på innsats og faglig utvikling gjennom deltakelse på forelesninger og ved tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.
Vurdering
Studiet har 2 deleksamener. Deleksamen 1 må være bestått for å kunne gå opp til deleksamen 2
Deleksamen 1: Individuell skriftlig fagtekst med et omfang på 3000-4000 ord (arbeidskrav 1)
Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen med varighet ca 30 minutter.
Første del (ca 10.min.) vil bestå av en muntlig presentasjon av fagteksten (deleksamen 1). Andre del vil bestå av faglige samtaler med utgangspunkt i pensum. Ingen hjelpemidler tillatt ut over disposisjon for framlegg av fagteksten.
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor etter en gradert skala der A er beste og E dårligste beståttkarakter. F betyr «ikke bestått».
Deleksamen 2 kan justere resultatet fra deleksamen 1 med inntil to karakterer.
Litteratur
Litteraturen er sist oppdatert 31.08.2012. Det tas forbehold om endringer innen studiestart.
Kjernepensum:
Aukrust, Vibeke G. (2005): Tidlig språkstimulering og livslang læring - en kunnskapsoversikt. Oslo: Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt (60 sider)
Bakken, Anders (2003): Minoritetsspråklig ungdom i skolen. Reproduksjon av ulikhet eller sosial mobilitet. Oslo, NOVA rapport 15/03. (102s)
Beck, Christian (2007): Utviklingen i Basil Bernsteins utdannings- sosiologi med vekt på de senere år. I: Norsk pedagogisk tidskrift nr 3-2007, i trykking. (20 sider)
Broady, Donald & Palme Mikael (1989): Pierre Bordieus utbildingssociologi. I: Harald Thuen & Sveinung Vaage (red): Oppdragelse til det moderne. Oslo, Universitetsforlaget. s 199-218. (19s)
Briesling, Richard & Tokoko, Yoshida (1994): Intercultural communication training: an introduction. London, Sage publishers. s. 57-84. (27s)
Giddens, Antony (1997): Sociology. London: Polity Press. s 411-431. (20 s)
Hoëm (red): Samfunnsrettet pedagogikk - nå. Vallset: Opplandske forlag. s249-277. (27 s.)
Hvenekilde, Anne (1988): Matte på et språk vi forstår best. Oslo: Cappelen. s75-111. (36s)
Krashen, Stephen D. (1982/2009): Principles and Practice in Second Language. Oxford: Pergamon Press Inc. (50 sider)
Larsen-Freeman, Diane (2003): Techniques and Principles in Language teaching. Oxford: Oxford University Press. (172 s)
NOU (1995): Ny lovgivning om opplæring. kap 33. Særlig om samisk opplæring. Nr. 18. s. 248-263. (15 s.)
Sand, Therese (red) (2008): Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen akademisk forlag. Kap 1, 2, 5. 6, 7 og 8. (155 s)
Selj, Elisabeth & Ryen, Else (2008): Med språklige minoriteter i Klassen - Språklige og faglige utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap.: 1, 2,4,5,7,9,10,11 og 13. (202 s)
Stensland, S. Ø., H.F. Aakvaag og S. M. Ormhaug (2011). Posttraumatiske stressreaksjoner hos barn og ungdom. Paidos, 29 (2), 60-63.
St.meld. nr. 16(2006-2007): ... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (50 sider)
Øzerk, Kamil (1993): Andrespråksinnlæring. Innføring i språkpedagogiske kunnskapsområder, teorier og modeller. Universitetet i Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt. Rapport 7/93. s .3-50 (47 s.)
Øzerk, Kamil (2001): Skolereformens barnebarn: Lærebøker og deres tekster - en spesiell utfordring for minoriteters skolebaserte læring. I: Christian Beck & Anton
Øzerk, Kamil (2005): Enten eller - Polariseringstendenser blant språklige minoriteters læringsutbytte. I: Tidskriftet Spesialpedagogikk. Nr 6-2005. s.10-17 (8s)
Øzerk, Kamil (2006): Fra språkbad til språkdrukning - modeller for opplæring med to språk. Vallset: Oplandske Bokforlag. (S. 9-107) (98 s)
Øzerk, K. (2010): NEIS-modellen - Språkutvikling, lesing og innholdsforståelse. Vallset: Oplandske Bokforlag m (130 sider)
Øzerk, K. (2011): Pedagogikkens hvordan nr 2. Oslo: CappelenDamm Akademisk forlag. (250 sider)
Aasen, Joar (2003): Flerkulturell pedagogikk. Vallset; Opplandske forlag. kap. 4. (40s)
Totalt ca 1500 sider
I tillegg kan det komme ca 100-150 sider fra nye offentlige dokumenter som læreplandokumenter, offentlige utredninger, stortingsmeldinger, lovtekster og/eller forskningsrapporter, nye artikler/bøker. Nærmere beskjed kommer i undrevisningen.
Utgått/utsolgt litteratur eller litteratur som ikke legner holder mål kan erstattes med tilsvarende tilgjengelig nyere/ny littaratur. Slike oppdateringer/endringer er studielederens ansvar. Studentene vil bli informer om slike endringer.
Jobb og videre studier
De som ønsker mer kompetanse kan søke om opptak til Flerkulturell pedagogikk 2 eller en mastergrad med disse temaene. Yrkesmulighetene er gode innenfor skole og oppvekst der det er flerkulturelle utfordringer.