Studieplan for Sosiale- og emosjonelle vansker 1, videreutdanning (15 studiepoeng) (Høst 2013)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 15
- Studiets varighet:
- ½ år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium med studieavgift. Senter for kompetanseutvikling, SKUT, kan gi nærmere informasjon.
Studiet er yrkesorientert, knyttet til praksisfeltet og har hovedvekt på arbeidet med sosiale- og emosjonelle vansker.
Målgrupper er lærere, førskolelærere, barnevernspedagoger, sosionomer og andre som ønsker fordypning på feltet sosiale- og emosjonelle vansker.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal
- kunne gjøre rede for forhold som påvirker sosiale og emosjonelle vansker og hvordan en i barnehage og skole kan arbeide for å forebygge og avhjelpe slike vansker
- ha kunnskap om ulike tilnærmingsmåter (teoretisk og praktisk) for å forstå sosiale og emosjonelle vansker
Ferdigheter
Studenten skal
- kunne analysere forhold i barnehage og skole som kan skape, opprettholde og forebygge sosiale og emosjonelle vansker
- samarbeide med og veilede barnehager og skoler i forhold til å forebygge og tilrettelegge for et godt læringsmiljø for barn og unge i sosiale og emosjonelle vansker
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne forstå og reflektere over sosiale og emosjonelle vansker i et individuelt og relasjonelt perspektiv
- ha en grunnleggende kontekstuell og systemisk forståelse av sosiale og emosjonelle vansker
Opptak
Bestått grunnutdanning på nivå med bachelorgrad hvorav minimum 30 studiepoeng utgjør pedagogiske emner eller
Bestått grunnutdanning på nivå med bachelorgrad og i tillegg bestått minimum 30 studiepoeng i pedagogiske emner
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Emnet sosiale- og emosjonelle vansker 1 består av:
Tema 1: Innføringsseminar
- Begrepsbruk, perspektivklargjøring og et historisk tilbakeblikk
- Den inkluderende skole
- Spesialundervisningen under Kunnskapsløftet
Tema 2: Sosiale og emosjonelle vansker i et oppvekstperspektiv
- Ulike teoretiske- og metodiske innfallsvinkler i arbeidet med de «bråkete» og «stille» elevene
- Forskning på sosiale- og emosjonelle vansker/ effektive skoler
- Systemperspektivet
Tema 3: Forebyggende og problemløsende arbeid
- Tidlig identifikasjon og intervensjon
- Pedagogiske tiltak for skoler, grupper og enkeltelever
- Atferdspedagogiske teknikker
Tema 4: Nevrologisk relaterte vansker og psykiske lidelser
- Autismespekteret
- ADHD
Organisering og læringsformer
Undervisning på kveldstid. Arbeidsformene i studiet veksler mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, feltarbeid, skriving av tekster, erfaringsutvikling og diskusjoner i plenum.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:
- Obligatorisk deltakelse på forelesninger og seminar (80 %)
- Skrive en bokomtale (individuelt)
- Levere fagtekst (gruppeoppgave) som tar utgangspunkt i feltarbeidet
- Muntlig presentasjon av fagteksten
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Praksis
Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet midtveis og ved slutten på skjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Studentene får tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.
Vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
På bakgrunn av gitte temaer (3 uker før innleveringsfrist) skal det skrives en fagartikkel på 5500 ord ( +/- 10 %).
Alle hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste og E er dårligste bestått karakter. F betyr ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlisten kan bli oppdatert før studiestart.
Andresen, R. (red) (2000): Fellesskap og sammenhenger: yrkeshjelpere i grupper, nettverk, organisasjoner. Oslo: Gyldendal Akademisk. (Utvalg).
Befring, E.(2012): Forebygging. Blant barn og unge i et psykososialt perspektiv I: Befring, E. og Tangen, R. (red). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap. 6, 129 - 151.
Befring, E.og Duesund, L. (2012): Relasjonsvansker. Psykososial problematferd. I: Befring, E. og Tangen, R. (red). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap. 22, 448 - 470.
Cole, T., Daniels, H., Visser, J. (eds). (2012): The Routledge international companion to emotional and behavioral difficulties. London: Routledge, section 1 - 3 (260 s).
Drugli, M.B. (2012): Relasjonen lærer og elev- avgjørende for elevenes læring og trivsel. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (ca. 135 sider).
Elvèn, B.H., Veje, H, Beier, H. (2012): Utviklingsforstyrrelser. Sårbarhet og tiltak. Oslo: Spiss forlag (275 sider).
Green, R.W. (2011): Utenfor. Elever med atferdsutfordringer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (Utvalg).
Lund, I. (2012): Det stille atferdsproblemet. Innagerende atferd i barnehage og skole. Bergen: Fagbokforlaget ca. 160 sider.
Ogden, T. (2009): Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk. (kapittel 1 - 5) ca. 165 sider.
Ustvedt, Y. (2000): Djeveløya i Oslofjorden. Oslo: Cappelen (Utvalg).
Utdanningsdirektoratet (2009): Spesialundervisning. Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning. Oslo: Udir.
Ca. 1300 sider
Jobb og videre studier
Det gis mulighet for ytterligere 15 studiepoeng fordypning i sosiale og emosjonelle vansker, i regi av SKUT våren 2014.
Det er stort behov for spesialpedagoger med fordypning i atferdsproblematikk i barnehage, grunnskole, videregående skole, PPT og i institusjoner.