Studieplan for Sosiale- og emosjonelle vansker 1, videreutdanning (15 studiepoeng) (Høst 2014)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 15
- Studiets varighet:
- ½ år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium med studieavgift. Senter for kompetanseutvikling, SKUT, kan gi nærmere informasjon.
Studiet er yrkesorientert, knyttet til praksisfeltet og har hovedvekt på arbeidet med sosiale- og emosjonelle vansker.
Målgrupper er lærere, førskolelærere, barnevernspedagoger, sosionomer og andre som ønsker fordypning på feltet sosiale- og emosjonelle vansker.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal
- kunne gjøre rede for sammenhengen mellom sosial kompetanse, sosiale-/ emosjonelle
emosjonelle vansker og skolefaglig kompetanse
- ha kunnskap om, og innsikt i, risiko- og beskyttelsesforhold som påvirker barn og unges
atferd.
- ha kunnskap om hvordan en i barnehage og skole kan arbeide for å forebygge og
modifisere sosiale- og emosjonelle vansker.
Ferdigheter
Studenten skal
- kunne kartlegge og analysere risikoforhold i barnehage og skole som kan skape,
opprettholde og forsterke sosiale- og emosjonelle vansker.
- utvikle ferdigheter med hensyn til direkte- og indirekte intervensjoner i arbeidet med
sosiale og emosjonelle vansker i barnehage og skole
Generell kompetanse
Studenten skal
- konstruktiv- og teoretisk fundert innsikt og forståelse av sosiale og emosjonelle vansker
både på et individuelt- og kontekstuelt nivå
- evne til refleksjon og kritisk tenkning
- en positiv holdning til systemisk samarbeid for å forebygge og modifisere sosiale og
emosjonelle vansker i barnehage og skole
Opptak
Bestått bachelor eller tilsvarende utdanning på minimum 180 studiepoeng,
og inkludert eller i tillegg minimum 30 studiepoeng pedagogiske emner.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Emnet sosiale- og emosjonelle vansker 1 består av:
Tema 1: Resiliensperspektivet
- Risiko- og beskyttende faktorer
Tema 2: Sosialt kompetanseperspektiv
- Teoretisk bakgrunn
- Sammenheng mellom sosial kompetanse, problematferd og skolefaglig
kompetanse - Praktisk bruk av sosial kompetanse i barnehager, skoler og institusjoner.
- Forskning på perspektivet. Hva virker på hvilke elever?
Tema 3: Evidensbaserte metoder i arbeidet med alvorlige atferdsproblemer
- Teoretisk bakgrunn og implementering
- Gjennomgang av aktuelle metoder som: PALS, PMTO, MST og
Webster-Stratton
Tema 4: Nettverksarbeid
- Utviklingsøkologi
- Tverrfaglig samarbeid med barnevern, PPT, BUPP
- Indirekte- og direkte intervensjon som nettverkskartlegging
og nettverksmøter
Organisering og læringsformer
Undervisning på kveldstid. Arbeidsformene i studiet veksler mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, feltarbeid, skriving av tekster, erfaringsutvikling og diskusjoner i plenum.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:
- Obligatorisk deltakelse på forelesninger og seminar (80 %)
- Skrive et fagboksammendrag (individuelt)
- Levere fagessay fra sos. em. feltet (gruppeoppgave).
- Muntlig presentasjon av fagessay i plenum.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Praksis
Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet midtveis og ved slutten på elektronisk evalueringsskjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Studentene får tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.
Vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
På bakgrunn av gitte temaer (3 uker før innleveringsfrist) skal det skrives en fagtekst på 4500 ord ( +/- 10 %). Alle hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste og E er dårligste bestått karakter. F er ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlisten kan bli oppdatert før studiestart.
Arnesen, A., Ogden, T. & Sørlie, M.-A. (2007) Positiv atferd og støttende læringsmiljø i skolen. Oslo: Universitetsforlaget (190 sider).
Bø, I. (2012) Barnet og de andre. Oslo: Universitetsforlaget (Kap. 1 + 6-12) 100 sider
Elliott, S.N. & Gresham, F.M. (2011) Undervisning i sosiale ferdigheter - En håndbok. Oslo: Kommuneforlaget. (190 sider)
Marstal, M. (2011) Kunnskapsbløffen. Oslo: Forlaget Manifest (Utvalg)
Midthassel, U., Bru, E., Ertesvåg, S.& Roland, E. (red,) (2011) Sosiale og emosjonelle vansker. Barnehagen og skolens møte med sårbare barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget (Utvalg).
Ogden, T. (2012) Evidensbasert praksis i arbeidet med barn og unge. Oslo: Gyldendal akademisk (175s)
Ogden, T. (2009) Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Gyldendal akademisk (Kap. 6 - 8) 90 s.
Olsen, M.I. & Traavik, K.M. (2010) Resiliens i skolen. Bergen: Fagbokforlaget (205 sider)
Webster-Stratton, C. (2005) Hvordan fremme sosial- og emosjonell kompetanse hos barn. Oslo: Gyldendal akademisk (300 sider)
Ca 1300 sider
Jobb og videre studier
Sosiale- og emosjonelle vansker 1 kan gjennomføres som et 15 studiepoengs enkeltstudium eller kombineres med Sosiale- og emosjonelle vansker 2, eventuelt Spesialpedagogikk 1, og på den måten gi en fordypning innenfor spesialpedagogikk/ sosiale- og emosjonelle vansker på 30/ 60 studiepoeng.
Det er stort behov for spesialpedagoger med fordypning i atferdsproblematikk i barnehage, grunnskole, videregående skole, PPT og i institusjoner.