Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2014–2015)

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal ha:

-           Kunnskap om sentrale begreper innen fagområdet flerspråklighet, og ulike aspekter ved det å være flerspråklig

-           Grunnleggende fagteoretisk kunnskap om norsk som andrespråk

-           Kunnskap om det norske språket på ulike språklige nivåer og i et sammenliknende perspektiv

-           Kunnskap om utvikling av ordforråd i en flerspråklig kontekst, og om forholdet mellom hverdagsspråk og kunnskapsspråk

-           God kjennskap til språklæringsteorier i et flerspråklighetsperspektiv

-           Kunnskap om lese- og skriveutvikling på andrespråket, og hva det vil si å bli alfabetisert på et andrespråk

-           Kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers reseptive og produktive språkferdigheter

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

-           Legge til rette for opplæring av elver som ikke har norsk som morsmål, og har et profesjonelt forhold til hvordan man samarbeider med morsmålslærer/tospråklig faglærer

-           Gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som andrespråkselever kan streve med å lære eller tilegne seg

-           Forutse utfordringer for andrespråkselever når det gjelder produktive og reseptive ferrdigheter

-           Analysere og vurdere skjønnlitterære og faglitterære tekster i forhold til andrespråkslesere

-           Analysere og vurdere andrespråkselvers tekster i et mellomspråksteoretisk perspektiv

-           Delta i diskusjoner om ulike sider ved flerspråklig opplæring og undervisningsopplegg

Generell kompetanse

Studenten skal

-           Ha evne til å legge til rette for opplæring i en flerkulturell kontekst der elevene har ulike førstespråk

-           Kunne reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en flerkulturell skole

-           Kunne veilede andrespråkselever i lesing og skriving

-           Kunne forholde seg kritisk til styringsdokumenter, egen praksis og studiets pensumlitteratur

-           Kunne fungere som ressursperson i et lærerkollegium når det gjelder andrespråksundervisning, samarbeid med morsmålslærer/tospråklig faglærer og hvordan fagundervisning i sterkere grad inkluderer elever med minoritetsspråklig bakgrunn

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 7. juni 2024 03:24:59