Hva lærer du? (2023–2024)
Studiets læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten
-
har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
-
har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
-
har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
-
har kunnskap om bruk av ulike læremidler og læringsressurser, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler og læringsressurser
-
har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehage og på ungdomstrinnet og om overgangene barnehage til skole og barnetrinn til ungdomstrinn
-
har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
-
har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
-
har kunnskap om algoritmisk tankegang
-
forstår hvordan digitale læremidler og læringsressurser bidrar til elevers læring av matematikk og har kunnskap om læring i digitale omgivelser
-
har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
Ferdigheter:
Kandidaten
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
-
kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
-
kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
-
kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
-
Kan legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
-
Kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
-
Kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
-
Kan anvende digitale læremidler og læringsressurser, for å legge til rette for elevers læring av matematikk
Generell kompetanse:
Kandidaten
-
har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
-
har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
-
kan tilpasse og reflektere over ulike arbeidsmåter som fremmerlæring i matematikk, også i digitale omgivelser