Studieplan for Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - Kommunikasjon, språk og tekst, videreutdanning (30 studiepoeng) (2015–2016)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Halden
Informasjon om studiet
Dette er et studium på oppdrag fra Fylkesmannen i Østfold. Studiet er et virkemiddel for å øke kompetansen, rekruttere og beholde kvalifiserte ansatte i kommunale og ikke-kommunale barnehager.
Studiet er en videreutdanning som er nært knyttet til arbeid i pedagogiske virksomheter og som retter seg mot endrings- og utviklingsarbeid i fagområdet; kommunikasjon, tekst og språk.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten har inngående kunnskap om sentral forskning og grunnleggende teorier og kan reflektere kritisk over:
- organisering og ledelse av pedagogiske virksomheters innhold og arbeidsmåter gjennom pedagogisk dokumentasjon, prosjektarbeid og pedagogisk arbeid med språk
- barnehagen som danningsarena
- pedagogiske praksiser i lys av språk, makt og politikk
FERDIGHETER
Studenten kan
- lede refleksive og kritiske drøftinger av eget utviklingsarbeid (teoretisk og metodisk)
- medvirke til pedagogiske prosesser hvor barn og voksne er medskapere av kunnskap og kultur
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan
- ivareta barn og voksnes læringsprosesser gjennom kollektive utviklingsarbeid og innovasjonsprosesser
- forvalte etisk ansvar overfor barn, relatert til institusjoners innhold og pedagogisk tilrettelagt arbeid
Opptak
Godkjent utdanning som barnehage-/ førskolelærer.
Det er krav om tilsetting i relevant stilling.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av to emner hver med et omfang på 15 studiepoeng:
- Pedagogisk dokumentasjon
- Pedagogisk arbeid med språk
For å starte på emne Pedagogisk arbeid med språk, må emnet Pedagogisk dokumentasjon være bestått.
Se studiemodell under samt den enkelte emnebeskrivelse.
Organisering og læringsformer
Studiet legger i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, der interaksjon med lærere og studenter står sentralt. Studiet skal kombinere ulike læringsarenaer; samlinger ved høgskolen, veiledede nettverksgrupper og praktisk utviklingsarbeid i pedagogiske virksomheter. Studiet vil gjøres delvis nettbasert gjennom høgskolens læringsplattform. Studenten skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.
- Studentene får tilbud om bibliotekundervisning i tilknytning til eget studiearbeid
- Studentene skal bruke IKT i forbindelse med informasjonssøk og kommunikasjon med medstudenter og lærere
- Studentenes egenaktivitet er viktig i studiet. Studentene forventes å drive utviklingsarbeid og teoristudier i periodene mellom samlingene
Nettbaserte læringsaktiviteter
Mellom samlingene ved høgskolen vil kommunikasjon med studentene både av faglig og administrativ art foregå via studiets hjemmeside og fronter. Studentene må derfor ha tilgang til PC. Studenten får egen e-post adresse ved registrering til studiet.
Veiledning og arbeid i nettverksgrupper
Studentene skal arbeide sammen i nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Dette er obligatorisk. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene og til utviklingsarbeidet som skal gjøres på egen arbeidsplass.
Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.
Samlinger
Studiet er organisert med totalt åtte samlinger, tre samlinger høsten 2015 og fem samlinger vår/sommer 2016.
I tillegg kommer tid for veiledning i grupper en gang mellom hver samling.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Tilbakemelding underveis
Studentene skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis i studiet. Faglærerne gir også veiledning og tilbakemelding på arbeidet med temaene i studiet.
Vurdering
Hvert emne avsluttes med en muntlig eksamen, hhv. individuelt og i gruppe. Det henvises til den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.
Det benyttes karakterskala A-F, der A er beste og E er laveste bestått karakter. F betyr ikke bestått.
Litteratur
Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.
Jobb og videre studier
Del to (emnet sedagogisk arbeid med språk) av studiet (15 studiepoeng) kan søkes innpasset i Masterstudium i mangfold og inkludering i pedagogisk virksomhet (120 studiepoeng) ved Høgskolen i Østfold, med forbehold om oppstart av masterstudiet.
Studiet egner seg for profesjonsutøvere som skal være pådrivere og støttespillere i arbeidet med utviklingsarbeid i pedagogiske virksomheter.