Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2016–2017)

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter og betydningen av grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet 06
- kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter ut fra fagenes egenart og på fagenes premisser
- kunnskap om hvilke konkrete lese- og skriveferdigheter det er behov for i ulike fag
- kunnskap om sammenhengen mellom utvikling av det muntlige språket og de skriftlige ferdighetene
- kunnskap om lese- og skrivestrategier som basis for læring og læringsprosesser
- kunnskap om hvordan elevenes lese- og skriveferdigheter kan utvikles i det enkelte skolefag med utgangspunkt i læreplanens fagplaner og rammeverk for grunnleggende ferdigheter
- kunnskap om hva det vil si å være ressursperson i lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
- kunnskap om hvilken betydning de andre grunnleggende ferdighetene har for lesing og skriving i ulike skolefag
- kunnskap om nasjonal prøve i lesing og hvordan analyseverktøyet kan benyttes til videreutvikling og tilpasset opplæring
- kunnskap om didaktisk forskning med relevans for utvikling av elevenes lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter


Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for utvikling av lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter i undervisningen
- gjennomføre læreplananalyse med vekt på lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
- legge til rette for en inkluderende og variert undervisning i lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter, forankret i teori og i samsvar med styringsdokumenter
- legge til rette for og gjennomføre tverrfaglige/flerfaglige prosjekter der lesing og skriving inngår
- ha en faglig dialog med andre lærere om lesing og skriving som grunnleggende ferdig
heter
- legge til rette for og gjennomføre deling av kunnskap innenfor eget kollegium og i nettverk
- bruke lesing og skriving som grunnleggende ferdighet som redskap for læring i ulike fag
- bruke andre grunnleggende ferdigheter som redskap til å utvikle elevenes lesing og skriving i ulike fag
- bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes forståelse, undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med begrunnelser og argumenter
- analysere og vurdere elevenes tekster ut fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- planlegge, gjennomføre og vurdere relevante undervisningsopplegg med lesing og skriving som grunnleggende ferdighet i ulike fag for alle elever i trinn 5-10 i samsvar med rammeverk, teoretisk- og erfaringsbasert kunnskap
- benytte kartleggingsresultater nasjonale- og andre prøver som verktøy til videreutvikling av undervisningen i ulike fag
- virke som ressursperson for kolleger

Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet et overblikk over lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter i alle fag i skolen og er bevisst på hvordan lesing og skriving brukes på fagenes premisser
- har forståelse for lesingens og skrivingens betydning som allmenndannende ferdigheter og for samspillet med de andre grunnleggende ferdighetene både i skolen og i samfunnet forøvrig
- har innsikt i den betydningen de grunnleggende ferdighetene har for deltagelse i et demokrati
- kan være en ressursperson i lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter i alle fag i skolen

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 03:27:56